De waarheid achter de hype blended learning

Noordhoff
redactie
Hbo

Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering, gamification, virtual reality, virtual classroom en flipping the classroom vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. De eerste term die we uitlichten: blended learning.

Wat is blended learning?

De letterlijke betekenis van blended learning is: gemixt leren. De ict-coöperatie van
onderwijs en onderzoek, Surf, definieert het als volgt:

Blended learning is een mengvorm van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Beide soorten leeractiviteiten maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs; idealiter versterken ze elkaar. Het doel is onderwijs te ontwikkelen dat gebruik maakt van ict om effectief, efficiënt en flexibel leren mogelijk te maken. Met een stijging van het leerrendement en de student/docenttevredenheid tot gevolg.

Blended learning valt op diverse manieren toe te lichten. Een van de experts op het gebied van blended learning is Barend Last van de Universiteit Maastricht. In zijn video ‘Barend legt uit: blended learning’ geeft hij een heldere uitleg over deze onderwijsterm.

Waarom is blended learning zo ‘hip’?

De coronapandemie heeft als versneller gewerkt voor de inzet van blended learning. In maart 2020 ging het fysieke onderwijs ‘om’ naar online lesgeven. Al snel werd duidelijk dat fysieke lessen niet een-op-een bleken te werken in een online omgeving. Daarbij viel op dat juist een combinatie het beste van twee werelden biedt. Aan de ene kant het op locatie samenwerken met medestudenten en sparren met een docent, en aan de andere kant de inzet van online lesactiviteiten, die studenten in eigen tijd en tempo kunnen bestuderen en maken.

Hoe zet je blended learning in?

Om blended learning optimaal tot zijn recht te laten komen, is naast de combinatie van fysiek en online, ook het gebruik van activerende werkvormen en de maximalisering van interactie essentieel. Dat verrijkt de leerervaring van de student. Maar hoe maak je nu die perfecte mix in je onderwijs? Het ontwerpen hiervan kan voor docenten een hele uitdaging zijn.

  • Blended learningtechnieken kun je al toepassen op kleine schaal. Bijvoorbeeld door:
    Voorafgaand aan een klassikale les studenten een video te laten bekijken en daar een quiz over te maken.
  • Na afloop van een fysiek college studenten online artikelen te laten verzamelen en bediscussiëren met medestudenten.

Gastcollege: blended learning in de praktijk

Speciaal voor Start gaf Barend Last op 8 februari een online gastcollege over blended learning. Hij toonde onder meer toepassingen van blended learning in de praktijk. En hij gaf meer inzicht in hoe je blended learning kunt integreren in je onderwijsontwerp. Waarbij je zowel ict goed inzet als de fysieke onderwijsruimte optimaal benut.

Bijschrift: een voorbeeld van hoe je online en fysieke lesactiviteiten kunt combineren binnen je onderwijs. Uit het online gastcollege van Barend Last voor Start.

 

Benieuwd? Bekijk het gastcollege van Barend Last terug.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Wat gaan we doen? – Masterclass

Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Wat gaan we doen? – Masterclass

Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Afbeelding van een laptop met onderzoeksresultaten
Afbeelding van een laptop met onderzoeksresultaten
Docenten positief over flexibilisering
onderzoek
Hbo
Hbo
De ervaringen van studenten en docenten met virtuele lessen
De ervaringen van studenten en docenten met virtuele lessen
Studenten en docenten ervaring met virtuele lessen
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Filosoferen over digitalisering
Artikel
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Vernieuwde digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
Mbo
Mbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – eXtra editie!
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken