Een leven lang ontwikkelen, ook als docent

Hbo

Als je eenmaal de lerarenopleiding met goed resultaat hebt afgerond, ben je bevoegd om in het onderwijs aan de slag te gaan. Anders dan in de zorg is het bij het onderwijs daarna niet meer nodig om na een x-aantal jaren cursussen te behalen om zo je bevoegdheid te behouden. Het is wel raadzaam om in je ontwikkeling te blijven investeren. Het komt jezelf, je studenten én de school waarop je werkt ten goede. Jelle Marchand, heeft vele jaren in het onderwijs gewerkt, onder andere als directeur van verschillende ROC scholen. Hij legt in dit artikel uit wat het geheim is achter zijn motto: ’Een leven lang ontwikkelen’.

Bekwaam blijven

“Scholen zijn het niet verplicht om eisen te stellen aan de kwaliteit van de docent. Wel zijn er scholen die keuzes maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat ze investeren in het digitaalvaardig maken van docenten. Hierdoor krijgen studenten lessen die beter aansluiten bij de maatschappij waarin we nu leven. En het bereidt jongvolwassenen beter voor op de arbeidsmarkt.

Om bekwaam te blijven, is mijn gedachte: Blijf jezelf een leven lang ontwikkelen. Het ministerie gaat hierin mee. Scholen krijgen hiervoor middelen, al kan het onderling verschillen in hoe schoolbesturen dit verdelen onder de scholen. Het is de afspraak tussen scholen en vakorganisaties dat 2% van het budget voor professionalisering van docenten is gereserveerd

Toen ik in Den Haag werkte, op het ROC Mondriaan, koos ik ervoor om dit budget voor professionalisering te verhogen van 2 naar 4%. Een docent die zich ontwikkelt, wordt gelukkiger, is hierdoor bv. minder vaak ziek. Ik pleit ervoor om als schoolleider altijd te investeren in je team. Dit werkt door in de school: het leerrendement van studenten wordt groter. Ze worden meer uitgedaagd en gestimuleerd door docenten die in hun ontwikkeling blijven investeren” legt Marchand uit.

Verschil tussen bevoegd en bekwaam

“Je bent bevoegd als je het lerarendiploma op zak hebt. Een zij-instromer met veel kennis uit de beroepspraktijk kan bekwaam zijn. Deze heeft goed zicht op dingen uit de praktijk. Een beginnende docent heeft het zwaar. Dit moeten we niet onderschatten in het onderwijs.

Naast de didactiek en pedagogiek onder de knie krijgen, spelen nog meer zaken een rol. Hoe bewaar je de orde in de klas? Hoe bereid je de lessen voor? Hoe ga je pedagogisch om met leerlingen?

Scholen kunnen veel doen om een startende leerkracht te ondersteunen. Een keuze van een school kan zijn om een docent fulltime in dienst te nemen, maar niet voor fulltime in te zetten. De uren die deze docent niet voor de klas staat kan bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in peer-coaching, coaching door collega’s, of intervisie bij een andere collega uit te voeren. Geef startende leerkrachten dus ademruimte om hun lessen voor te bereiden. Zo ben je duurzaam bezig” pleit Marchand.

Lerarenbeurs als mogelijkheid

“Een school kan de opleiding voor een docent betalen, of de tijd die de docent hiervoor maakt financieel compenseren. Er zijn ook scholen die zowel de opleiding als de tijd vergoeden. Mocht je als docent deze mogelijkheid niet hebben, dan is er ook een lerarenbeurs.” licht Marchand toe.

Met deze beurs kun je je aanmelden voor een vervolgopleiding. Deze aanmelding gaat via DUO. Er is een deadline. “Als het meezit, kun je zowel de opleiding in tijd als in geld via deze beurs vergoedt krijgen.” geeft Marchand als tip. Goed om te weten: als een school besluit om je opleiding te vergoeden, kan het zijn dat er hier voorwaarden aan gesteld worden. “Bijvoorbeeld door een overeenkomst op te stellen. In deze overeenkomst kan beschreven zijn dat je de opleiding krijgt als je minstens twee jaar op school werkzaam blijft. De school investeert ook in jou als docent, met als doel om de kwaliteit van het onderwijs daar te verhogen”.

Denk in mogelijkheden

“Er is voor docenten vaak veel meer mogelijk dan ze denken. Blijf uit je comfortzone treden, om te groeien. Zo zag ik in Canada bijvoorbeeld hoe een hulphond in het onderwijs werd ingeschakeld, om zo kinderen op scholen gedragsmatig te ondersteunen. Laatst zag ik dat hier in Nederland ook gebeurde in een andere vorm. De hulphond werd ingeschakeld om het leesproces van de leerling te ondersteunen.

Niet de logische paden altijd volgen, maar juist je ogen blijven houden leidt tot nieuwe inzichten en manier van handelen.” sluit Marchand zijn verhaal af.

Voor vragen of advies over trainingen, opleidingen of vraagstukken rondom professionalisering van het onderwijs kijk op de website van Noordhoff Academy.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

STEAM onderwijs
STEAM onderwijs
Technologie in STEAM-onderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Flexpertise
Flexpertise
Het belang van flexpertise in het beroepsonderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Vooruitstrevende docenten in het beroepsonderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Haal alles uit de digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
10 sep
16:00
- 17:00
Mbo
Mbo
Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
15 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek