Huidige en toekomstige rol van docent

Hbo

Tegenwoordig hebben we dankzij onderzoek over ‘hoe leren gaat’, steeds meer inzicht in dit proces. Hierdoor is het ook nodig dat we onze rol als docent aanpassen op trends die hieruit voortkomen. We weten bijvoorbeeld dat activerende werkvormen een positieve invloed hebben op het leerproces van studenten. Een stuk meer als enkel klassikaal een hoorcollege geven. De toekomst van de docent is wendbaar. Creërend vermogen, persoonlijk contact en het activeren van onderzoekende vaardigheden van de student zijn dé tools voor de docent van de toekomst. Daarnaast is het voor sommige docenten ook helpend en nodig om digitaal bijscholing te krijgen. Leren en techniek gaan hand in hand in de toekomst. Ben jij als docent al klaar voor de toekomst?

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

 

De school als ecosysteem

Richard van Hooijdonk is trendwachter en futurist. Hij vergelijkt de school van de toekomst met een ecosysteem. De kracht van samenwerken inzetten om zo sneller én effectiever kennis te vergaren. Je kunt ook denken aan de vergelijking van een school als campus. Scholen zullen meer met andere scholen, bedrijven en wetenschappers gaan samenwerken. De input van het bedrijfsleven zal van meer gewicht worden voor het onderwijs van de toekomst. Scholen en studenten werken intensief samen met mensen uit de vakwereld. Zo sluit het onderwijs beter aan bij de dynamische arbeidsmarkt.

Docent blijft motivator en inspirator

Dezelfde onderzoeken wijzen ook uit dat sociaal contact en regelmatige interactie met een leerkracht en medestudent doorslaggevend is voor een succesvolle groei – en leerontwikkeling bij de student. Studenten hebben jou als docent nodig. Om gemotiveerd te worden en de leerkuil in te durven gaan. Sociaal contact is onmisbaar voor het welzijn van ons mensen. Dit zal in de toekomst wellicht meer door Skype gebeuren, maar het gesprek met de student blijft intact.
Als inspirator ben jij als docent de aangewezen persoon om kennis en vaardigheden te vergaren, die niet automatisch in de belevingswereld van een jongvolwassene binnenkomt. Alle mensen zijn van nature nieuwsgierig. Studenten willen graag onderzoeken hoe iets in elkaar steekt. Jij als inspirator kunt de brandende motor in dit proces zijn! Het is de kunst om deze onderzoekende houding te prikkelen. Als deze nieuwsgierige houding continu gevoed kan worden, zal een student zich optimaal lerend ontwikkelen.

De docent als ontwerper

Het is van groot belang dat de betrokkenheid van studenten geprikkeld blijft worden. Als ontwerper van de les heb jij hier een troefkaart in handen. Naast het bedenken van je eigen lessen, zal een docent in de toekomst ook het lesmateriaal meer gaan ontwikkelen. Lesmethodes zullen er anders uitzien. Er is meer inbreng vanuit de docent én meer ruimte om techniek met de lesstof te combineren.
Heb je al eens aan gamification in het onderwijs gedacht? Een methode om diverse doelen in een les te combineren, je hebt afwisseling van opdrachten en het past in de belevingswereld van de student. Naast doelgericht werken aan een lesdoel, volop ruimte voor autonomie én directe feedback op je leerproces is er ook een stuk sociale interactie aanwezig. Je kunt studenten veel laten samenwerken als je gamification inzet. Gamification biedt vele pluspunten. Niet iedere docent zal hier bekend mee zijn. Wat dan kan helpen is als er in de organisatie scholing komt op het gebied van hoe je lessen en games combineert. Je zult ervaren dat je niet altijd digitaal expert hoeft te zijn, voor het invoegen van deze tool in je lessen.

De flexibele docent

Ook essentieel als docent van de toekomst is het vermogen om flexibel in het gehele leer – en lesproces te kunnen participeren. Kijkend naar een gemiddelde klas, zul je beamen hoeveel differentiatie er te bieden is. Van leerlingen met concentratie – en gedragsproblemen tot de student die alles weten wil. Een groepsaanbod volstaat allang niet meer. In de toekomst zal een eigen leerlijn met passende doelen voor studenten steeds meer vorm krijgen.
Dit kan als docent in eerste instantie het gevoel van werkdruk oproepen. Toch zijn er in de toekomst vele handige data en apps die de learning analytics geautomatiseerd inzichtelijk maken. Er volgt zo automatisch een analayse van de ontwikkeling per student. Dit kan in de vorm van een avatar zijn; door middel van stemanalyse en graphics beschrijft deze de leerontwikkeling per vak.
Een groot voordeel van learning analytics is dat het ook voor de ouderbetrokkenheid een positief gevolg heeft. Zo kunnen school, de student en ouders samenwerken aan hetzelfde doel. Het is met name belangrijk dat de student zich persoonlijk geïnspireerd en betrokken voelt. De student kan diens nieuwsgierige houding dan optimaal openstellen. Een starthouding om te willen onderzoeken en leren.

Voorbeelden van innovatieve docenten

Een innovatieve docent. We noemen er twee. Bart Giethoorn en Sultan Göksen. Naast docent natuurkunde is Bart Giethoorn ook ondernemer. Hij heeft een eigen onderneming in game ontwikkeling. In zijn lessen combineert hij zijn kennis over games, om studenten zo betrokken te houden. Een inspirerende leeromgeving creëren is voor Bart belangrijk. Sultan Göksen is naast lerarenopleider ook docent economie. Haar rol als docent van de toekomst nu? Ze laat studenten een fictieve onderneming opzetten. Daarbij zijn grote bedrijven als Albert Heijn betrokken. Zo brengt zij het ecosysteem waar Richard het in zijn webinar over had in praktijk. Studenten proeven zo van het ondernemerschap én werken intensief samen met het bedrijfsleven. Dit heeft ook nog een helpende functie voor de aansluiting op de dynamische arbeidsmarkt.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

De huidige en toekomstige rol van de docent
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Aansluiting arbeidsmarkt
5 nieuwe beroepen anno 2023
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Gamification
Gamification
Gamification
5 gamification voorbeelden die het onderwijs verbeteren
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Flexibilisering van het onderwijs
Flexibilisering van het onderwijs
Innovatief lesgeven
De waarheid achter de hype flexibilisering
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Basisboek Bedrijfseconomie | Thema: Mvo
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Verken de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo
49

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek