Digitale proctoring

Hbo

Bij het afnemen van een (online) toets wil je fraude en spieken zoveel mogelijk voorkomen als docent en school. Met proctoring software proberen hogescholen te controleren of de deelnemers zich aan de regels houden. Door het gedrag van studenten te observeren tijdens de toets, neemt digitale proctoring eigenlijk de rol van de surveillant over. Welke uitdagingen komen bij digitale proctoring om de hoek kijken?

Uitdagingen als school bij afname van een digitale toets

Hessel Prins is werkzaam als adviseur onderwijsorganisatie- en kwaliteit. Naast dat hij panellid voor de NVAO is, neemt hij ook zitting in één van de examencommissies van de Haagse Hogeschool. In de praktijk merkt Hessel dat scholen de toetsomstandigheden proberen te controleren. Zo kun je als school ervoor kiezen om in het toetslokaal surveillanten aanwezig te laten zijn. ‘Online is dit heel lastig. Kun je het een student kwalijk nemen als diens moeder binnenloopt met een kopje thee? Bovendien wil je bij elke toets nagaan of je daadwerkelijk toetst wat je wilt toetsen. Een toetsvorm kan hierbij een stoorzender zijn, bijvoorbeeld omdat dit bij de ene student meer stress oplevert dan bij de andere. Bij online toetsen geldt dit ook. Die collega bij wie het zweet uitbreekt wanneer het management weer een nieuw systeem in wil voeren? Dat soort mensen maken ook toetsen.’ aldus Prins.

Fraude voorkomen bij online toetsen

Fraude ga je nooit helemaal voorkomen, en dat geldt voor elke toetsvorm. Ook een surveillant of proctoringsoftware kan iets missen. Daarnaast komt fraude niet alleen voor tijdens de toets, maar kan dit ook er voor of er na gebeuren. Er zijn enkele tips die wel helpen om fraude zoveel mogelijk uit te sluiten.

  • Maak de toets individueel. Dit kan door te vragen om persoonlijke meningen of ervaringen, maar ook door vragen en antwoorden te mixen. Als je voldoende toetsvragen hebt kun je zelfs zorgen dat studenten verschillende vragen krijgen. In dat geval is het wel belangrijk er op te letten dat de toetsen van de verschillende studenten vergelijkbaar blijven.
  • Maak controle achteraf mogelijk. Dit kan door langere antwoorden te vragen waardoor de docent (eventueel geholpen door software) de kans krijgt om overeenkomsten te vinden. Er zijn ook studies naar de mogelijkheden om de resultaten op multiple choice toetsen te analyseren en zo fraude te ontdekken.
  • Straffen. Dit is een ethisch lastige kwestie, maar als je een faudeur betrapt moet de straf zwaarder zijn dan het potentiële voordeel. Als de school alleen de toets ongeldig verklaart kan een student denken ‘als ik niet spiek zak ik, als ik wel spiek zak ik alleen als ik gepakt word’, aldus Prins.
  • Ontmoedig frauderen. Dit doe je door zichtbare maatregelen, zoals de surveillant die naast je bureau komt staan of de proctoring software die je zelf hebt aangezet.

Spieken voorkomen

De beste maatregel om spieken te voorkomen? Dan is het belangrijk dat studenten hier geen kans voor zien. Als je in een grote zaal een toets afneemt, verspreiden surveillanten zich en kijken vanuit verschillende hoeken. Zo voorkom je blinde vlekken, maar zorg je er ook voor dat als er blinde vlekken zijn dit niet direct duidelijk is voor de student. Dit principe kun je ook toepassen bij online proctoring. Hoe meer ‘hoeken’, hoe beter het beeld op het gedrag. Zo zijn er bijvoorbeeld systemen die alleen de ingebouwde webcam gebruiken en een schermopname gebruiken. Er zijn ook systemen die een tweede camera vereisen, zodat je zowel het beeldscherm als de toetsdeelnemer door twee lenzen kunt zien.

Omgaan met de inbreuk op privacy van de student

Digitale proctoring maakt dat scholen ook worstelen met de mate van inbreuk op privacy bij studenten. Wat voor adviezen ziet Prins hiervan in de praktijk?
‘Tja, dat is een hele lastige. Bij iedere opleiding waar ik online proctoring geïntroduceerd heb zien worden leidde dit tot verontwaardiging. Er zijn bij enkele onderwijsinstellingen zelfs rechtszaken geweest, waarbij uiteindelijk werd besloten dat de inbreuk proportioneel was vanwege het maatschappelijk belang van onderwijs en toetsing. Betekent dit dat je altijd proctoring kunt gaan toepassen? Met een dergelijke privacy inbreuk moet je altijd een belangen afweging maken.

Is proctoring met video echt noodzakelijk? Dan zijn er nog veel meer vragen die beantwoord moeten worden, zoals:

  • Is de software (en leverancier) veilig?
  • (hoe lang) bewaren we de beelden?
  • Wie heeft er toegang, hoe beperken we dit?’ aldus Prins.
    Tip uit de onderwijspraktijk voor toetsen op afstand

Prins: ‘Ik zou zelf eerst andere opties overwegen voor online proctoring. Digitaal toetsen kan ook met een surveillant op je eigen locatie, of op andere toetslocaties zoals bijvoorbeeld wordt gedaan bij WFT examens. Ben je er echt zeker van dat proctoring de oplossing is? Zorg dan voor goede informatievoorziening naar je studenten en geef voldoende aandacht aan de implementatie van de software die je gaat gebruiken.’

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Digitale proctoring
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Adaptief leren
Video: adaptief leren
Video
Hbo
Hbo, Mbo
2 studenten in overleg met elkaar waarbij de ene kritisch nadenkt en de ander haar aankijkt
2 studenten in overleg met elkaar waarbij de ene kritisch nadenkt en de ander haar aankijkt
Aansluiting arbeidsmarkt
Soft skills-ontwikkeling bij studenten
Artikel
Hbo
Hbo
zelfregulatie
zelfregulatie
Innovatief lesgeven
Help studenten zichzelf te reguleren
Artikel
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Lunch & Learn – NU Pedagogisch Werk
2 apr
12:00
- 12:45
Mbo
Mbo
Profielfoto van Teun den Dekker
Hoe pas je design thinking toe in jouw colleges?
Hbo
Hbo
Profielfoto van Annette Markusse en Frans van Galen
Reken-wiskundedidactiek op de pabo
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Search