De waarheid achter de hype bij onderwijstermen: gamification

START
Redactie
Hbo

Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering en gamification vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. De term die vandaag in de spotlights staat: gamification.

Wat is gamification?
De smiley die je te zien krijgt wanneer je je aan de snelheidslimiet houdt of Holle Bolle Gijs die ‘dank je wel’ zegt als je een propje in zijn mond gooit. Dit zijn spelelementen die mensen motiveren om een actie te doen. Elementen uit games, ook wel gamification genoemd, kun je ook in het onderwijs inzetten om studenten beter te laten leren.

Gamification is geen spel op zichzelf (zoals een learning game), maar het verrijkt een bestaande leeromgeving met leuke en boeiende spelelementen zoals levels, bonussen, competitie en instant feedback. Allemaal elementen van een spel waar met name jongeren goed bekend mee zijn.

Wat kun je met gamification bereiken?
Door studenten te enthousiasmeren en te prikkelen met elementen uit een computerspel bevorder je het leerproces en verhoog je het leerrendement bij studenten. Gamification leidt er uiteindelijk toe dat studenten gemotiveerder zijn en zich meer betrokken voelen bij hun eigen leerproces. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van Kennisrotonde. Het competitie-element is een nadeel: verliezers kunnen minder gemotiveerd raken.

Gamification: hype of een blijvertje?
Gamification is al bijna niet meer weg te denken uit het onderwijs. Denk aan de korte quizjes via tools als Kahoot of Mentimeter om bijvoorbeeld voorkennis of leerrendement speels te toetsen bij studenten. Maar ook omvangrijkere elementen als Virtual Reality kunnen worden ingezet om de motivatie en urgentie voor het leren te verhogen. Dergelijke grote toepassingen zijn uiteraard niet direct ingebed in het onderwijs. Het is van belang om daar bij het onderwijsontwerp al rekening mee te houden. Is de inzet van spelelementen een toegevoegde waarde op je les en past het bij je studenten?

Een voorbeeld bekijken?
ROC Mondriaan heeft spelelementen ingezet door middel van een escaperoom. Hierin worden de kennis van kernvakken, zoals Engels en rekenen, én soft skills van studenten op een speelse wijze getoetst. Bekijk deze gamification-case.

Lees ook:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Gamification

Ook interessant voor jou

Onderwijsvaardigheden
Stimuleer plezier voor lezen al vóór het hoger onderwijs
Podcast
Hbo
Hbo, Mbo
bedrijfsleven samenwerken
bedrijfsleven samenwerken
Aansluiting arbeidsmarkt
Onderwijs en bedrijfsleven als team
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
School van de toekomst
Dilemma’s rondom zelfdenkende technologie
Whitepaper
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Reken-wiskundedidactiek op de pabo
16 mrt
12:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Bouwen aan digitaal vertrouwen
15 mrt
10:00
- 11:30
Hbo
Hbo
Meesterlijk met mensen
Meesterlijk met mensen: Grip op persoonsvorming in het basisonderwijs
8 mrt
13:00
- 14:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Alles weten over gamification?

Lees en leer over wat het precies is, hoe je het in kunt zetten in je les en wat de voor- en nadelen zijn op deze thema-pagina.