De waarheid achter de hype gamification

Hbo

Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering, gamification, virtual reality, virtual classroom en flipping the classroom vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. De term die vandaag in de spotlights staat: gamification.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.

Wat is gamification?

De smiley die je te zien krijgt wanneer je je aan de snelheidslimiet houdt of Holle Bolle Gijs die ‘dank je wel’ zegt als je een propje in zijn mond gooit. Dit zijn spelelementen die mensen motiveren om een actie te doen. Elementen uit games, ook wel gamification genoemd, kun je ook in het onderwijs inzetten om studenten beter te laten leren.

Gamification is geen spel op zichzelf (zoals een learning game), maar het verrijkt een bestaande leeromgeving met leuke en boeiende spelelementen zoals levels, bonussen, competitie en instant feedback. Allemaal elementen van een spel waar met name jongeren goed bekend mee zijn.

Wat kun je met gamification bereiken?

Door studenten te enthousiasmeren en te prikkelen met elementen uit een computerspel bevorder je het leerproces en verhoog je het leerrendement bij studenten. Gamification leidt er uiteindelijk toe dat studenten gemotiveerder zijn en zich meer betrokken voelen bij hun eigen leerproces. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van Kennisrotonde. Het competitie-element is een nadeel: verliezers kunnen minder gemotiveerd raken.

Gamification: hype of een blijvertje?

Gamification is al bijna niet meer weg te denken uit het onderwijs. Denk aan de korte quizjes via tools als Kahoot of Mentimeter om bijvoorbeeld voorkennis of leerrendement speels te toetsen bij studenten. Maar ook omvangrijkere elementen als Virtual Reality kunnen worden ingezet om de motivatie en urgentie voor het leren te verhogen. Dergelijke grote toepassingen zijn uiteraard niet direct ingebed in het onderwijs. Het is van belang om daar bij het onderwijsontwerp al rekening mee te houden. Is de inzet van spelelementen een toegevoegde waarde op je les en past het bij je studenten?

Een voorbeeld bekijken?

ROC Mondriaan heeft spelelementen ingezet door middel van een escaperoom. Hierin worden de kennis van kernvakken, zoals Engels en rekenen, én soft skills van studenten op een speelse wijze getoetst. Bekijk deze gamification-case.

Lees ook:

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Gamification
Whitepaper Gamification

Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.

Ook interessant voor jou

Whitepaper: Marketingwerkvormen
Whitepaper
Hbo
Hbo
Docenten over digitalisering en flexibilisering
onderzoek
Hbo
Hbo
Effectief jezelf profileren met LinkedIn
Lesmateriaal
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Haal alles uit de digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
10 sep
16:00
- 17:00
Mbo
Mbo
Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
15 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
56

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek