Home / Kennisbank / De waarheid achter de hype gamification
Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering, gamification, virtual reality, virtual classroom en flipping the classroom vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. De term die vandaag in de spotlights staat: gamification.
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.
De smiley die je te zien krijgt wanneer je je aan de snelheidslimiet houdt of Holle Bolle Gijs die ‘dank je wel’ zegt als je een propje in zijn mond gooit. Dit zijn spelelementen die mensen motiveren om een actie te doen. Elementen uit games, ook wel gamification genoemd, kun je ook in het onderwijs inzetten om studenten beter te laten leren.
Gamification is geen spel op zichzelf (zoals een learning game), maar het verrijkt een bestaande leeromgeving met leuke en boeiende spelelementen zoals levels, bonussen, competitie en instant feedback. Allemaal elementen van een spel waar met name jongeren goed bekend mee zijn.
Door studenten te enthousiasmeren en te prikkelen met elementen uit een computerspel bevorder je het leerproces en verhoog je het leerrendement bij studenten. Gamification leidt er uiteindelijk toe dat studenten gemotiveerder zijn en zich meer betrokken voelen bij hun eigen leerproces. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van Kennisrotonde. Het competitie-element is een nadeel: verliezers kunnen minder gemotiveerd raken.
Gamification is al bijna niet meer weg te denken uit het onderwijs. Denk aan de korte quizjes via tools als Kahoot of Mentimeter om bijvoorbeeld voorkennis of leerrendement speels te toetsen bij studenten. Maar ook omvangrijkere elementen als Virtual Reality kunnen worden ingezet om de motivatie en urgentie voor het leren te verhogen. Dergelijke grote toepassingen zijn uiteraard niet direct ingebed in het onderwijs. Het is van belang om daar bij het onderwijsontwerp al rekening mee te houden. Is de inzet van spelelementen een toegevoegde waarde op je les en past het bij je studenten?
ROC Mondriaan heeft spelelementen ingezet door middel van een escaperoom. Hierin worden de kennis van kernvakken, zoals Engels en rekenen, én soft skills van studenten op een speelse wijze getoetst. Bekijk deze gamification-case.
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.