Home / Kennisbank / De waarheid achter de hype virtual classroom
Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering, gamification, virtual reality, virtual classroom en flipping the classroom vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. We gaan nu de schoolbanken van de toekomst in met de term: virtual classroom.
Een virtual classroom is het virtueel nabootsen van een klaslokaal. Studenten krijgen les van een docent, maar zitten niet fysiek in dezelfde zaal. De docent staat namelijk in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte met meerdere beeldschermen en apparatuur; de studenten zitten op een andere locatie achter hun eigen beeldscherm. Les op afstand dus. Deze virtual classroom is ontworpen om studenten en docenten die niet samen zijn, een onderwijservaring te geven die vergelijkbaar is met onderwijs in een fysieke leeromgeving.
Sinds maart 2020 is afstandsonderwijs een grotere rol gaan spelen in het onderwijs. Naast gemak voor docent en student brengt het ook uitdagingen met zich mee. Hoe houd je studenten op afstand gemotiveerd, hoe houd je docenten betrokken? De virtual classroom biedt daarin uitkomst. Het biedt namelijk een online leeromgeving die veel meer mogelijkheden heeft dan Zoom of Microsoft Teams. Als docent sta je in een driedimensionale omgeving waarin je kunt rondlopen. Je overziet alle studenten op het scherm en kunt ze rechtstreeks aanspreken.
Een virtual classroom biedt veel voordelen voor docenten:
Noordhoff ziet mogelijkheden in dit klaslokaal van de toekomst. We zijn samen met de audiovisuele partijen Avex en Barco dit klaslokaal van de toekomst gestart om te zorgen dat ook op afstand docenten en studenten interactie met elkaar kunnen aangaan.
In de virtual classroom van Noordhoff kan een docent 36 studenten ontvangen, die afzonderlijk op het beeldscherm te zien zijn. Je staat als docent tussen de beeldschermen waardoor het voelt alsof je in een collegezaal voor je studenten staat. Je kunt zelf je eigen laptop bedienen, en hebt de beschikking over veel digitale functionaliteiten. Zoals het delen van video’s en het bevragen van studenten via polls. Wil je nog meer mensen bij je les betrekken? Het is ook mogelijk om een interactive stream aan te zetten waardoor nog eens honderden mensen kunnen meekijken. Ben je zelf niet technisch aangelegd of word je zenuwachtig als de techniek hapert? Geen nood, er is altijd een technicus aanwezig om je te helpen.
Zelf zien hoe zo’n virtual classroom eruit ziet? Bekijk hier de video.
Wie kan dat beter vertellen dan een docent die de virtual classroom al heeft mogen ervaren! Marjolein Kool was jarenlang docent Nederlands en nu coördinator taalonderwijs bij ROC Mondriaan; en daarnaast projectleider bij Heel Den Haag Leest. Vorig jaar gaf zij via de virtual classroom een online college Betekenisvolle lessen Nederlands. Op 22 november staat zij weer in het virtuele klaslokaal met het thema ‘Leesplezier in het onderwijs’.
Marjolein: “Allereerst zit de virtual classroom natuurlijk op een onwijs gave, inspirerende locatie midden in het centrum van Utrecht. Met in het pand allemaal meubels van boeken, daar houd ik erg van! Als je in de ruimte lesgeeft, heb je veel schermen om je heen waarbij je per scherm een gezicht ziet. Het contact met de deelnemers is daardoor heel direct, dat vind ik het grootste voordeel. Het voelt echt alsof je samen in één klaslokaal zit.
Het is daarnaast heel makkelijk om interactiviteit aan je les toe te voegen. In het college dat ik vorig jaar gaf, had ik dat al voorbereid via Lesson Up. Het was voor de deelnemers bijvoorbeeld heel gemakkelijk om te antwoorden op een poll, daarvoor was niet eens een extra telefoon nodig. Ook konden ze aan het einde van de les eenvoudig met een smiley de les evalueren. Daarnaast was het college via een link nog wekenlang terug te kijken. Zo’n virtual classroom is daarom een mooi medium om goed onderwijs met elkaar te kunnen delen.”
Ja, dat kan! Het virtuele klaslokaal ligt op een centrale plaats in Nederland: midden in het centrum van Utrecht, in de Zadelstraat. Als mbo- of hbo-docent kun je hier gratis een keer ervaren hoe het is om in een virtual classroom te staan. Ben je geïnteresseerd? Mail dan naar start@noordhoff.nl.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!