START
|

De waarheid achter de hype blended learning

Noordhoff
redactie
Artikel
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden

Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering, gamification, virtual reality, virtual classroom en flipping the classroom vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. De eerste term die we uitlichten: blended learning.

Wat is blended learning?

De letterlijke betekenis van blended learning is: gemixt leren. De ict-coöperatie van
onderwijs en onderzoek, Surf, definieert het als volgt:

Blended learning is een mengvorm van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Beide soorten leeractiviteiten maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs; idealiter versterken ze elkaar. Het doel is onderwijs te ontwikkelen dat gebruik maakt van ict om effectief, efficiënt en flexibel leren mogelijk te maken. Met een stijging van het leerrendement en de student/docenttevredenheid tot gevolg.

Blended learning valt op diverse manieren toe te lichten. Een van de experts op het gebied van blended learning is Barend Last van de Universiteit Maastricht. In zijn video ‘Barend legt uit: blended learning’ geeft hij een heldere uitleg over deze onderwijsterm.

Waarom is blended learning zo ‘hip’?

De coronapandemie heeft als versneller gewerkt voor de inzet van blended learning. In maart 2020 ging het fysieke onderwijs ‘om’ naar online lesgeven. Al snel werd duidelijk dat fysieke lessen niet een-op-een bleken te werken in een online omgeving. Daarbij viel op dat juist een combinatie het beste van twee werelden biedt. Aan de ene kant het op locatie samenwerken met medestudenten en sparren met een docent, en aan de andere kant de inzet van online lesactiviteiten, die studenten in eigen tijd en tempo kunnen bestuderen en maken.

Hoe zet je blended learning in?

Om blended learning optimaal tot zijn recht te laten komen, is naast de combinatie van fysiek en online, ook het gebruik van activerende werkvormen en de maximalisering van interactie essentieel. Dat verrijkt de leerervaring van de student. Maar hoe maak je nu die perfecte mix in je onderwijs? Het ontwerpen hiervan kan voor docenten een hele uitdaging zijn.

  • Blended learningtechnieken kun je al toepassen op kleine schaal. Bijvoorbeeld door:
    Voorafgaand aan een klassikale les studenten een video te laten bekijken en daar een quiz over te maken.
  • Na afloop van een fysiek college studenten online artikelen te laten verzamelen en bediscussiëren met medestudenten.

Gastcollege: blended learning in de praktijk

Speciaal voor Start gaf Barend Last op 8 februari een online gastcollege over blended learning. Hij toonde onder meer toepassingen van blended learning in de praktijk. En hij gaf meer inzicht in hoe je blended learning kunt integreren in je onderwijsontwerp. Waarbij je zowel ict goed inzet als de fysieke onderwijsruimte optimaal benut.

Bijschrift: een voorbeeld van hoe je online en fysieke lesactiviteiten kunt combineren binnen je onderwijs. Uit het online gastcollege van Barend Last voor Start.

 

Benieuwd? Bekijk het gastcollege van Barend Last terug.

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Studiemeister op maat

Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.

– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken