Supermarkten kunnen beter: van prijsvechters naar voorvechters van ‘het goede eten’

NU Actueel redactie
Lesmateriaal
Hbo
Economie, management
Bron: INC

Supermarkten hebben als schakel tussen consumptie en productie enorme invloed. Hoewel er stappen worden gezet, kunnen ze veel meer doen om duurzame en gezonde keuzes voor klanten te vergemakkelijken, schrijven consumptiesocioloog Hans Dagevos en ondernemer Natascha Kooiman. Lees dit artikel en beantwoord de vragen die hierna volgen:

  1. Hoe kunnen supermarkten hun spilfunctie tussen consumptie en productie beter benutten om de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem te bevorderen?
  2. Welke interne veranderingen moeten supermarkten doorvoeren om de transitie te maken van prijsvechters naar voorvechters van gezond en duurzaam eten? Betrek in je antwoord bijvoorbeeld bedrijfsmodellen, supply chain, leiderschap, cultuurverandering enzovoort.
  3. Hoe kunnen supermarkten ‘nudging’ gebruiken als een change management tool om consumenten te beïnvloeden richting gezondere en duurzamere keuzes? Geef in je antwoord minimaal twee voorbeelden van deze subtiele veranderstrategie.
  4. Op welke manieren kan de overheid als stakeholder meer invloed uitoefenen op supermarkten om de verkoop van gezond en duurzaam voedsel te bevorderen? Geef minimaal drie voorbeelden.
  5. Hoe kunnen supermarkten de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) integreren in hun bedrijfsstrategie om de verschuiving van prijsvechters naar voorvechters van gezond en duurzaam eten te ondersteunen?

Gebruik concepten over algemeen management, ondernemingsstrategie en change management om je antwoorden te onderbouwen.

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
NU Actueel

Ben je docent?

Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!

Ook interessant voor jou

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken