Home / Kennisbank / Help elkaar om te groeien
Studenten worden overladen met informatie en met keuzes. Zelfsturing is dan een prachtige manier om te leren omgaan met complexe vraagstukken. Maar hoe leer je ze dat aan? Over die vragen bogen dertien hogeschooldocenten zich op 14 november bij de Aan tafel!-sessie van Noordhoff in Rotterdam, bovenin de Millennium Tower.
Voor zelfsturing moeten studenten eerst cognitieve vaardigheden aanleren: plannen, zelfmotivatie, nieuwsgierigheid, reflectie. Docenten ondersteunen hen daarbij. Zij moeten leren zichtbaar maken, kenbaar maken wat, wanneer, waarom en hoe iets geleerd wordt. Expliciet voordoen, inclusief fouten (volgens Bob Ross: happy little accidents). Dan kan de student vervolgens aan de slag, impliciet leren en reflecteren op de gevolgde leerstrategieën. Dit verhoogt bij studenten het eigenaarschap, het verantwoordelijkheidsgevoel en het draagt bij aan hun motivatie.
De leraar is daarbij een professional die niet voor elke student individueel tijd heeft, dus inzet op peer reviews en daarbij gelijk als coach fungeert in de groepsdynamiek. Interactie stimuleert leren. De docent geeft geen of minder college, maar stelt de studenten vragen over hun projecten en geeft voorbeelden. En door als docent bij elkaar in de klas te kijken, leer je van elkaar. In extra professionaliseringsuren deel je die kennis weer met je collega’s. Want niet iedereen komt recent van de PABO, dus help elkaar om te groeien.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?