Jobhoppen, is er iets aan te doen?

Hbo

Keuzestress onder Generatie Z speelt. Is jobhoppen een gevolg van deze keuzestress? En wat kan jij als docent hieraan doen? Noordhoff START sprak met Laura Bas, expert generatie Z.

Faciliteer onderzoek naar persoonlijke passie

Keuzestress speelt ook mee in de grote keuze aan banen, waar generatie Z mee te maken hebben. Laura: “Wat ik heel erg mis in het schoolsysteem, is dat de studenten niet geleerd wordt hoe zij erachter komen wat ze leuk vinden. Het erachter komen waar je passie ligt en waar je energie van krijgt, is iets waar docenten meer aandacht aan kunnen geven. Richt je als docent naast het overbrengen van beroepskennis en vaardigheden ook op het aanboren van iemands persoonlijke interesse.

Het is de functie van de jongste generatie om sociaal te innoveren. Dat zorgt er per definitie voor dat iedere generatie met een andere blik naar de wereld en het werkveld kijkt. De jongste generatie wil vernieuwen. Ze lopen er tegenaan dat deze vernieuwingen in het werkveld niet altijd doorgevoerd worden. Hierdoor verliest generatie Z energie. Dit is een signaal dat werkprocessen verouderd zijn. Het is goed om hier als docent op in te spelen. Innoveer het onderwijs, kijk waar starters op de arbeidsmarkt hun energie op verliezen en koppel dit aan ervaren beroepsmensen.”

Vind je dit artikel interessant? Download dan ook het whitepaper: ‘De rol van de Generatie Z op de werkvloer‘, geschreven door Laura Bas.

Millenials en generatie Z jobhoppen meer

Laura: “Daarnaast speelt ook het tijdsbeeld mee als verklaring waarom millenials en dus ook de generatie Z, meer jobhoppen dan oudere generaties. Eerdere generaties zijn heel anders opgevoed. Zij kregen het beeld mee van: ‘als je maar hard genoeg werkt, dan komt alles goed. Werken hoeft niet persé leuk te zijn, er moet vooral brood op de plank komen.’ Daarbij speelden autoriteit en maatschappelijke instellingen zoals de kerk ook een grotere rol in zingeving en plezier dan nu.

Generatie Z is opgevoed met het besef dat je je best doet voor werk, maar dat het ook leuk moet zijn. Er is een trend zichtbaar dat zowel maatschappelijke impact als het plezier halen uit een taak nu door generatie Z uit hun baan gehaald wordt. Een logisch gevolg hiervan is dat als werk niet leuk is, er door jongeren verder gekeken wordt.”

Innovatie en persoonlijk gesprek is nodig

Wat kan het onderwijs en school doen, om het plezier in werk te stimuleren bij studenten? Laura: “Je ziet bij heel veel hogescholen en universiteiten dat bijvoorbeeld ChatGPT in de ban gedaan wordt. Terwijl de toekomst van het werk veel meer AI gestuurd zal zijn; probeer hier als school op in te spelen. Hoe kun je je onderwijs zo vormgeven dat deze mogelijkheden ook aan studenten geboden worden? Ik merk dat er zowel vanuit jongeren als vanuit boardroom members en CEO’s al ontzettend veel interesse is in ChatGPT. Het gaat hoe dan ook de toekomst van werk veranderen.

Probeer ook meer het gesprek aan te gaan met de student. Bijvoorbeeld tijdens de studieloopbaanbegeleiding uren. Dit is een mooi moment om met studenten eens te gaan zitten en te bespreken waar ze energie van krijgen en welke kant ze op willen gaan.” Ook het investeren in tools om stress te reduceren, zijn belangrijke factoren die studenten kunnen helpen bij het maken van keuzes.

Een andere tip van Laura is om een stage anders in te richten. Laat studenten iemand spiegelen uit het bedrijfsleven waar ze erg tegenop kijken bijvoorbeeld, en laat ze onderzoeken wat die persoon nou zo succesvol of goed in zijn vak maakt. Bij heel veel studies is dit toepasbaar. Probeer studenten hierin te stimuleren en out-of-the box te denken. Laura: “Het stimuleert studenten als je als docent een afstudeeropdracht koppelt aan het spiegelen. Dit gaat een student veel meer waarde bieden op de arbeidsmarkt, dan een reguliere stage.”

Focus meer op talentontwikkeling

Laura: “Ook lessen over hoe je jezelf positioneert op de arbeidsmarkt in het onderwijs zijn wenselijk. Als een jongere zijn droombaan wil bereiken moet deze twee dingen heel goed weten. Allereerst wat je persoonlijke toegevoegde waarde is aan een bedrijf en ook wat jou anders dan anderen maakt. Dit kan door talententesten, maar ook door sollicitatietrainingen te faciliteren.”

Docenten die zien dat studenten meer kunnen en dit gesprek aangaan, zijn van groot belang weet Laura uit eigen ervaring. “Het mag best een beetje schuren. Door die ene opmerking van: ‘ik zie dat jij veel meer kunt dan je nu laat zien’, kun je als docent studenten vertrouwen geven. Want generatie Z is ook onzeker. Opgegroeid met social media kan het zo helpen als een docent eerlijk zegt dat dingen ook wel eens mislukken. En dat dit niet erg is. Een realistisch beeld van de wereld overdragen en waar ruimte is om fouten te maken, is iets waar docenten van grote toegevoegde waarde zijn.”

Om jobhoppen en keuzestress onder generatie Z als docent te begeleiden, zijn gesprekken gericht op talentontwikkeling, banenperspectief en persoonlijke passie het uitproberen waard. Dit kan in een studieloopbaanbegeleiding traject plaatsvinden of door beroepsopdrachten creatief vorm te geven. Bijvoorbeeld door het spiegelen van een persoon uit het bedrijfsleven, waar de millenial tegenop kijkt. Zo leg je als docent een waardevolle basis voor een soepele start op de arbeidsmarkt van de student.

Laura Bas is specialist generatie Z en heeft een TikTok kanaal waar ze generatie advies geeft. Dit kanaal trekt inmiddels een miljoen weergaven per week. 

Vind je dit artikel interessant? Download dan ook het whitepaper: ‘De rol van de Generatie Z op de werkvloer‘, geschreven door Laura Bas.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

5 verschillende mensen uit de generatie z
Whitepaper Generatie Z

Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.

Ook interessant voor jou

Waarom studenten soft skills nodig hebben
Waarom studenten soft skills nodig hebben
Onderwijsvaardigheden
Waarom studenten soft skills nodig hebben
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Aansluiting arbeidsmarkt
Hoge verwachtingen voor elke student
Artikel
Hbo
Hbo
Adaptief leren
Adaptief leren
Innovatief lesgeven
Hoe ga je met adaptief leren aan de slag?
Artikel
Hbo
Mbo, Hbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Docentendag Bedrijfseconomie | Maatschappelijk verantwoord ondernemen
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Verken de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo
60

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek