Generatie Z en keuzestress

Hbo

“Wat moeten we doen om Generatie Z voor langere tijd aan ons bedrijf te verbinden?” Deze vraag komt vanuit de arbeidsmarkt steeds meer op. Een interessante vraag, ook voor docenten en hogescholen. Hoe begeleid je studenten naar een baan waarin ze al hun competenties en wensen vervuld zien?

Beluister ook de podcast ‘Stess en prestatiedruk

Generatie Z

De generatie die tussen 1996 en 2012 geboren is, wordt Generatie Z genoemd. Deze generatie is opgegroeid met internet én nieuwe uitdagingen. Als digital natives merken deze jongeren dat er veel prikkels op hen afkomen. De hele dag door kan alles gevolgd worden op meerdere social media-kanalen. Daarbij geeft internet hen het idee dat de wereld maakbaar is.

Ideeën die Generatie Z meeneemt op de werkvloer. De uitdaging voor deze jongeren ligt in een gezonde balans tussen privé en werk. Dat lijkt tegenstrijdig, omdat dezelfde doelgroep ook een drang heeft naar een professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Generatie Z is gevoelig voor stress en burn-out, volgens onderzoek van Deloitte (2022). Als gevolg is er een beeld op de arbeidsmarkt te zien van sneller van baan wisselen, dan andere generaties. Zo blijft Generatie Z gemiddeld twee tot maximaal drie jaar in dezelfde baan aan het werk.

Investeer in talentinzicht

“Een gevolg is dat de arbeidsmarkt staat voor de uitdaging: hoe houden we deze werknemers vast? Weten wát je talent is en dit koppelen aan peers, is een eerste stap die hogescholen kunnen bieden”, vertelt Bianca de Graaf, zelf GenZ’er. “De arbeidsmarkt moet meer inzetten op employer brand. Zodat je voor het afstuderen al weet wat deze nieuwe baan tot de ideale match maakt.”

“Laat daarbij de peergroepen ook werken aan opdrachten vanuit de arbeidsmarkt. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het Grafisch Lyceum Utrecht, met het Talentenprogramma. Dit Talentenprogramma biedt studenten de keuze om uit verschillende workshops te kiezen. Ze leren hierbij meer over een specifiek onderwerp. Of kiezen voor een extra opdracht, die ze in het portfolio kunnen bewaren. Het programma geeft ze de kans om meer met hun talenten te doen; iets wat in het reguliere lesprogramma amper tot niet aan bod komt. Denk aan technische experimenten of een workshop fotografie.

Geef jongeren de ruimte en het vertrouwen om vanuit talenten te werken. En merk dat ze met verrassende, creatieve oplossingen komen. Want deze generatie is ook goed in multitasken. Of in buiten de kaders denken.”

“Een evaluatiegesprek, na de opdracht, helpt om als hogeschool nog beter te sturen in wat de student nodig heeft om tot een goede keuze te komen. Sluit de talententest goed aan, had de student voldoende inbreng, was de brand van de werkgever optimaal uitgewerkt? En: voldeed het aan de verwachtingen? Zo niet: wat kan er gedaan worden, om toch tot een betere verbinding te komen?” tipt de Graaf. “Werk ook met meerdere bedrijven samen en mix de opdrachten. Dit voor de student om erachter te komen, wat je qua taken het meest ligt.”

Geef tools om stressbestendigheid op te bouwen

Verder onderzoek van Deloitte toont aan dat bijna de helft (46%) van de werkende GenZ’ers zich uitgeput en moe voelt aan het einde van de werkdag. De werkdruk geeft ze daarbij een geïsoleerd en eenzaam gevoel. Hogescholen die behalve aan talentontplooiing en inzicht, ook aan het opbouwen van stressbestendigheid doen, helpen studenten.

Zo heeft Hogeschool Inolland ,onder leiding van Marlies van Hal, buitenonderwijs geïntroduceerd. De kracht van buiten met leren combineren. Wie een half uur buiten wandelt, heeft minder stress. Studenten leren zo om in werkpauzes ook eerder te kiezen voor een wandeling, in plaats van op hun telefoon te appen.

Om een hogere stressbestendigheid te bevorderen kan Frisse Gedachtes ook helpen. Door studenten met elkaar te laten praten, leren ze dat het contact leggen én praten over hun gevoelens een belangrijk middel is om stress te beperken. “Wie over stress en negatieve gevoelens praat, kan zo al preventief bezig zijn om gevoelens van druk of schaamte, te reduceren”, aldus de Graaf.

Soft skills zijn net zo belangrijk

“Het ontwikkelen van vaardigheden, om beter met werkdruk en verwachtingen van bijvoorbeeld ouders om te gaan, is net zo belangrijk als weten wat je talenten zijn. Als een werkgever daarnaast een veilige en inspirerende werksfeer biedt, kan het goed zijn dat GenZ’ers langer dan drie jaar blijven.

Naast inzicht in je persoonlijke kwaliteiten en tools om met stress of eenzaamheid om te gaan, is de arbeidsmarkt ook aan zet. Het creëren van een duidelijk werkprofiel én een sterk employer brand, zijn hierin belangrijke voorwaarden. Hogescholen en werkgevers die in gesprek en verbinding blijven met de GenZ’er, helpen in de keuzestress.

Wat zet jij als docent in om deze generatie in hun keuzestress te begeleiden?

Beluister het in de’ podcast ‘Stess en prestatiedruk


Bron

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Whitepaper Generatie Z

Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.

Studente voor school met mobiel in de hand en kijkend op haar iPad
Whitepaper Generatie Z

Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.

Ook interessant voor jou

virtueel klaslokaal
virtueel klaslokaal
Virtuele klaslokalen maken lessen leuker
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Ervaringsdocent Brandon over Hogeschooltaal
Video
Hbo
Hbo
Student leunt in de gang van de school tegen de muur
Student leunt in de gang van de school tegen de muur
Flexibel onderwijs vereist zelfregulatie
Whitepaper
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Vernieuwde digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
Mbo
Mbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – eXtra editie!
Hbo
Hbo
55

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken