Home / Kennisbank / Hoe benut je de kracht van Gen Z?
Onderzoek toont aan dat ongeveer 80% van de Nederlandse bevolking zichzelf herkent in het stereotype van hun eigen generatie. Een generatie bestaat uit een groep mensen die in een vergelijkbare periode zijn geboren, meestal binnen een tijdspanne van zo’n 15 jaar, en daardoor een gemeenschappelijke band delen.
Deze verbondenheid ontstaat uit een combinatie van factoren: opvoeding, tijdgeest en fysieke en emotionele ondersteuning. Zo is Gen Z, geboren tussen 1995 en 2015, vrijer opgevoed dan eerdere generaties. Daarnaast zijn ze opgegroeid in de tijd van het internet, social media en smartphones. Dit heeft een enorme impact gehad op hun ontwikkeling.
Het denken in generaties is nuttig. Bijvoorbeeld wanneer nieuwe generaties, zoals momenteel Gen Z, hun intrede doen op de arbeidsmarkt. Iedere nieuwe generatie neemt updates mee naar de werkvloer. Iedere generatie heeft een unieke kracht. En iedere generatie krijgt te maken met uitdagingen. Zo ook Gen Z.
Speciaal voor Noordhoff START schreef Generatie Z-expert, Laura Bas, de whitepaper `De Rol van Generatie Z op de werkvloer. Hierin gaat ze dieper in op de vernieuwingen die Gen Z meebrengt naar de werkvloer en hoe docenten en werkgevers kunnen samenwerken om de kracht van Generatie Z te benutten én onnodig jobhoppen te voorkomen.
Laura legt uit dat Gen Z door hun open en vrije opvoeding een sterkere behoefte heeft aan docenten die fungeren als rolmodellen en mentoren. Een van de eerste stappen die je als docent in de rol van mentor kunt nemen, is het aanmoedigen van zelfreflectie bij Gen Z op het gebied van werkgeluk.
De whitepaper zit boordevol praktische aanbevelingen en oefeningen voor docenten en werkgevers, waaronder:
Lees dit whitepaper als je Gen Z-ers wilt ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Over de auteur
De whitepaper `De Rol van Generatie Z op de werkvloer is geschreven door spreker en Generatie Z-expert Laura Bas. Zij adviseert organisaties over het bereiken en behouden van jong talent.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Jongeren ervaren door diverse maatschappelijke ontwikkelingen nóg meer druk. In deze podcast wordt vertelt hoe je jongeren die vastlopen kan helpen, hoe je hen begeleidt bij het maken van studiekeuzes en waarom het loont om jezelf kwetsbaar tegenover je leerlingen/studenten op te stellen.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In deze whitepaper stipt Heleen aan hoe ethiek geïntegreerd kan worden in het hoger beroepsonderwijs. Van alle hbo-docenten. In stage- en afstudeerbegeleiding en in de lessen van vakdocenten. Van docenten business, techniek en bedrijfskunde tot social work, verpleegkunde en kunst. Kortom, in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Differentiatie in de klas.
Bij differentiatie in het onderwijs doet de docent proactief aanpassingen om recht te doen aan verschillende leerbehoeften. Van individuele leerlingen, of van kleine groepen leerlingen. Maar het kan ook onbedoeld stigmatiserend werken en leiden tot een selffulfilling prophecy. Je eigen onbewuste differentiërende gedrag leren kennen, is dan ook een voorwaarde voor effectieve differentiatie in de klas.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!