Home / Kennisbank / Wat fijn dat onze toetsing een puinhoop is
De toetsing op (nagenoeg) alle onderwijsinstellingen is nog niet AI-proof. Zowel in het voortgezet onderwijs als in vervolgopleidingen gebruiken we asynchrone toetsen zoals het profielwerkstuk en de scriptie. Sommige scholen en opleidingen proberen AI-gebruik te verbieden om de invloed ervan te elimineren. Anderen denken het slim aan te pakken door een presentatie toe te voegen als oplossing. Maar begin 2025 is dit een trieste tussenstand, gezien de mogelijkheden van AI en hoe studenten deze tools al inzetten.
Enkele maanden na de komst van ChatGPT stelde ik al dat we zo snel mogelijk af moeten van traditionele schriftelijke toetsen. Om dit te bewijzen genereerde ik binnen vijf uur een complete hbo-scriptie. Recent deed ik hetzelfde voor een wo-master-scriptie, dit in slechts een weekend. Een half uur later had ik er een overtuigende presentatie, een infographic en de 20 meest waarschijnlijke vragen die de student kan verwachten van de docent – inclusief antwoorden natuurlijk.
Studenten en leerlingen hebben de kracht van generatieve AI allang ontdekt. Ik hoor ze vaak zeggen: “Zonder ChatGPT had ik dit nooit gered”.
Verbieden van AI bij asynchrone toetsing is dan ook achterhaald. Docenten die dit anno 2025 nog proberen, nemen hun vak niet serieus. Het is allang bewezen dat dit verbod niet te handhaven is en dat de kans op ‘type 1 en type 2 fouten’ heel groot is. (Weet je niet wat ‘type 1 en type 2 fouten’ zijn? Plak deze column eens in ChatGPT en vraag het. Mooie kans om zelf de kracht van AI te ervaren!)
Het probleem is duidelijk: de betrouwbaarheid en validiteit van toetsing lijken geen prioriteit te hebben binnen onderwijsinstellingen. Maar als ik docenten hierover spreek, hoor ik: “Het heeft wél prioriteit, maar verandering in het onderwijs kost tijd”. Dat klopt deels, maar het ontbreekt vooral aan de juiste ondersteuning. Betrouwbare en valide toetsing lijkt nu eerder een persoonlijke missie van enkele bevlogen docenten dan een goed gefaciliteerd project. Bovendien: zijn docenten voldoende AI-geletterd om hier de juiste keuzes in te maken? Dit alles frustreert me enorm. Maar ik wil het positief afsluiten: wat me nóg meer stoort, is dat we studenten nauwelijks ondersteunen in hun AI-geletterdheid. Terwijl dit misschien wel de belangrijkste vaardigheid is die ze nu moeten ontwikkelen. Gelukkig hebben we nog asynchrone, schriftelijke toetsen. Daardoor worden ze min of meer gedwongen AI-tools te verkennen. 😊
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!