Meewerken aan studentenwelzijn

Hbo

Het begon voor Marlies van Hal allemaal met expats, die ze als coach in de weekenden mee op pad nam. Lekker de buitenlucht in. In de lessen die ze gaf op Hogeschool InHolland vertelde ze hierover, waarop haar studenten aangaven ook graag mee te willen doen. Had een student een vraag over een lesonderdeel? “Loop maar even mee, dan hebben we het er buiten over,” zei Marlies dan. Niet wetend dat het nu, anno 2023, haar missie is om het buitenonderwijs op de kaart te zetten voor alle mbo-, hbo- en wo-scholen.

Studentenwelzijn

Marlies is twee dagen in de week werkzaam als docent bij Hogeschool InHolland. Haar rol is dan onder andere het coachen van langstudeerders. Ze vertelt dat het bij studentenwelzijn draait om (herstel van de) verbinding. Verbinding met zichzelf, met de omgeving en met elkaar. 

“Het verbindende thema bij deze studenten is dat zij het lastig vinden om ‘alle ballen in de lucht te houden’. De combinatie van studie, werk en soms uitdagende privésituaties maakt dat het moeilijk kan zijn gefocust te blijven op de opleiding.” 

“En dan kom je als student terug. Je kent op de hogeschool bijna niemand meer, denkt misschien dat andere docenten je vergeten zijn en de drempel om weer te gaan studeren is heel hoog. Het werkt drempelverlagend als je de kracht van buiten hierbij gebruikt. Zo vang ik studenten buiten op. En gebruik ik de kracht van peers. In een tweetal bijvoorbeeld worden studenten samen aan het wandelen gezet. Zo vinden ze herkenning en komt de verbinding met elkaar en de opleiding weer tot stand,” aldus Marlies.

Frisse gedachtes en buddy’s

Een krachtig initiatief, opgezet door studenten voor studenten, is Frisse Gedachtes. Studenten organiseren hier wandelingen voor elkaar. Ook is er de mogelijkheid met elkaar (indien gewenst anoniem) te chatten of een gesprek offline aan te gaan. Deze vorm van hulp is heel krachtig, omdat het een peer-to-peer-initiatief is.

Er zijn hogescholen waar studenten zich kunnen aanmelden als buddy. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de Universiteit Utrecht, waar reguliere studenten gekoppeld kunnen worden aan vluchtelingstudenten. Buddy’s maken vluchtelingstudenten wegwijs in het gebouw, geven ondersteuning bij de leerstof en bij het werken met digitale leermiddelen. Ook geven ze ruggensteun bij het opbouwen van een sociaal netwerk.

De buddy’s en vluchtelingstudenten worden meestal voor minstens één blok aan elkaar gekoppeld. Daardoor kan er een echte band ontstaan, die ook voor de buddy waardevol is: hij of zij krijgt er nieuwe perspectieven, ervaringen en contacten voor terug.

Happy@Work

De minor Happy@Work van Hogeschool Rotterdam is bedoeld om studenten mentaal en fysiek op het werkende leven voor te bereiden. Een onderdeel van deze minor is de cursus Gelukskunde. Als input voor deze cursus is gebruikgemaakt van twee cursussen van de universiteiten Yale (The Science of Well-Being) en Pennsylvania (Foundations of Positive Psychology), die via Coursera ter beschikking waren gesteld.

De kracht van buiten

Terug naar het buitenonderwijs van Marlies van Hal. De kracht van buiten heeft Marlies niet zelf bedacht. Ze werd hierdoor onder andere geïnspireerd door neuropsycholoog Erik Scherder, hoogleraar aan de VU. Regelmatig deelt hij inzichten over hoe wandelen in de buitenlucht je productiever en creatiever maakt. Dezelfde boodschap verspreidt omgevingspsycholoog Agnes van den Berg, hoogleraar aan de RUG. Zij deelt veel over de kracht van de natuur. Door buiten te zijn, in de natuur, kun je nog meer verbinding met jezelf maken, zo stelt Van den Berg.

Hoe start je met buitenonderwijs?

Studenten hoeven niet sportief te zijn om naar buiten te gaan. Het zijn laagdrempelige fysieke activiteiten. De eerste stap is om letterlijk de studenten mee naar buiten te nemen. “Je kunt flashcards aan ze meegeven met zelfreflectievragen over mentale gezondheid. Wie wil kan de antwoorden hierop uitwisselen met een andere student. Zo blijft de setting veilig. Ik zie de verbinding tussen studenten dan zo ontstaan.”

“Je kunt er als docent voor kiezen om de brainstormsessie van je les buiten plaats te laten vinden. Geef als instructie: de eerste fase van het brainstormen doen we tot de brug. De tweede fase van het brainstormen duurt tot het sportveld.”

Aan het einde van een buitenactiviteit vraagt Marlies altijd feedback aan de studenten. “En dan hoor ik veelal hetzelfde terug. Namelijk dat de student zegt: ‘Ik had helemaal geen zin. Naar buiten gaan vond ik maar raar en stom. Tot ik na een tijd wandelen merkte dat ik me frisser voelde. Het deed me denken aan hoe ik me in mijn kindertijd voelde. Ik wil dit blijven doen, naar buiten gaan.’”

Theoretisch buitenonderwijsmodel als hulp

Hulp nodig als docent om je onderwijs naar buiten te bewegen? Op dit moment legt Marlies van Hal, samen met haar businesspartner Manon Joosten, de laatste hand aan een theoretisch model. “Met dit model breng je vakinhoudelijke lessen succesvol naar buiten. We noemen dit het Buiten Onderwijs Ontwerp Model, ofwel B.O.O.M. Hiermee willen we alle docenten voldoende inspiratie en handvaten geven om het onderwijs van binnen naar buiten, in de natuur, te transformeren.”

Ben jij ook geïnspireerd om als docent te werken aan het mentaal welbevinden van je studenten? Mix dan eens de ingrediënten die in dit artikel aan bod zijn gekomen: buitenonderwijs, veiligheid, verbinding en beweging. Het is het proberen waard om op deze manier te werken aan meer creativiteit, productiviteit en een beter zelfbeeld bij jongeren.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

groeien
groeien
Aansluiting arbeidsmarkt
Studenten van nu willen meer zelf doen
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden
Mensen willen van nature leren
Blog
Hbo
Hbo, Mbo
Aansluiting arbeidsmarkt
5 nieuwe beroepen anno 2023
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Lunch & Learn – NU Pedagogisch Werk
2 apr
12:00
- 12:45
Mbo
Mbo
Profielfoto van Teun den Dekker
Hoe pas je design thinking toe in jouw colleges?
Hbo
Hbo
Profielfoto van Annette Markusse en Frans van Galen
Reken-wiskundedidactiek op de pabo
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Search