Home / Kennisbank / Docent als mentor voor Gen Z
Gen Z staat voor flinke uitdagingen. Ze worden enorm beïnvloed door een online wereld waar perfectie de norm lijkt en sociale media de maatstaven voor succes definiëren. De constante druk om te slagen en de angst om te falen hebben vaak tot gevolg dat ze geen keuzes durven te maken, uit angst om de verkeerde weg in te slaan.
Dit heeft ook invloed op hun carrièrepad.
Veel jongeren belanden na hun studie in een ‘zwart gat’. Ze weten vaak niet goed waar hun passie ligt en missen een duidelijk doel. Als docent kun je Gen Z-ers helpen om tijdens hun studie hun passie en energie voor werk te ontdekken, zodat ze zelfverzekerd de arbeidsmarkt betreden.
In dit artikel vind je 3 aanbevelingen. Deze zijn afkomstig uit de whitepaper `De Rol van Generatie Z op de werkvloer´ van Gen Z-expert Laura Bas. In de whitepaper vind je meer waardevolle suggesties.
Gen Z heeft behoefte aan docenten die fungeren als rolmodellen en mentoren. Laura adviseert daarom persoonlijke ervaringen met deze jongeren te delen – zowel successen als missers. Zo stel je hen gerust en laat je zien dat het oké is om niet perfect te zijn, of om je werk niet altijd leuk te vinden.
Spoor studenten aan om te analyseren waar ze energie van krijgen en wanneer ze die verliezen. Dit helpt hen niet alleen om te ontdekken wat ze leuk vinden, maar ook om hun passie te volgen. Moedig hen aan hun grootste dromen en ambities na te jagen, hoe onrealistisch die ook lijken, en begeleid hen zo naar een carrièrepad dat echt bij hen past.
Stimuleer studenten om nieuwe technologieën op de juiste wijze te implementeren in hun werk. En prikkel ze buiten de gebaande paden te denken en innovatieve oplossingen te bieden voor bestaande problemen. Een effectieve aanpak hiervoor is studenten uit te dagen om na te denken over complexe problemen en hen aan te sporen oplossingen te vinden die buiten de traditionele kaders vallen.
Stel vragen als: `Hoe zou je een bestaand proces verbeteren?´ Of: ´Kun je een compleet nieuwe benadering bedenken voor dit probleem?´ Dit soort vragen prikkelt de creativiteit en nodigt studenten uit om verder te denken dan conventionele oplossingen.
De aanbevelingen en oefeningen in de whitepaper helpen je Gen Z-ers voor te bereiden op de uitdagingen op werkgebied en hoe ermee om te gaan. Zo voorkom je dat zij in cirkels blijven jobhoppen. Iets wat ze geneigd zijn te doen als ze hun draai niet kunnen vinden in hun werk.
Wil je Gen Z beter begrijpen en effectief ondersteunen? Dan is de whitepaper `De Rol van Generatie Z op de werkvloer´ van Laura Bas een must-read. Laura doet doorlopend onderzoek naar Gen Z. En adviseert organisaties over het bereiken en behouden van jong talent. Lees hier de whitepaper.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.