Home / Kennisbank / Blockchain gaat ons allemaal aan
Voor hogescholen en het bedrijfsleven is er nog een slag te maken bij het ontwikkelen van onderwijs in blockchaintechnologie. Er is voor studenten nog te weinig praktijkaanbod. Het bedrijfsleven kan helpen met stages en kennis. Die oproep deden Maarten de Borst en Helmer van Merendonk tijdens een meet-up aan de Hogeschool Utrecht voor scholen en bedrijven.
Maarten de Borst is consultant en oprichter van Numbers, een adviesbureau op het gebied van crypto, blockchain en Web3. Hij is daarnaast auteur van het boek ‘Bouwen aan digitaal vertrouwen’. Noordhoff START sprak daarover eerder met hem.
Helmer van Merendonk is coördinator van de Minor Business Innovation met Blockchain en docent Technische Bedrijfskunde en Blockchain aan de Hogeschool Utrecht.
De meet-up in Utrecht was georganiseerd door Blockchain Netherlands (BCNL), een educatieve stichting die zich richt op zakelijke en maatschappelijke uitdagingen rond blockchaintechnologie. Ze brengen partijen samen om kennis te delen en oplossingen te bedenken voor knelpunten rond blockchain en onderwijs. Naast deze meet-up organiseert BCNL andere evenementen zoals webinars, rondetafelgesprekken en de Dutch Blockchain Week, met het doel onderwijs en bedrijven met elkaar te verbinden.
Maarten de Borst en Helmer van Merendonk waren de eerste twee sprekers tijdens de meet-up. Helmer: ’De minor Blockchain wordt nu voor het vijfde jaar gegeven aan de Hogeschool Utrecht. Er komt een gevarieerde doelgroep van studenten op af. We passen ons aanbod hierop aan: je kunt je voorstellen dat IT’ers behoefte hebben aan experimenteren en bouwen, terwijl studenten Bedrijfskunde liever met een businessplan starten.’
Hogeschool Utrecht heeft het initiatief genomen voor een samenwerking met de BCNL taskforce, met als doel: het opzetten van een Web3Lab. Dit is een online- en offline ontmoetingsplek voor studenten, waarin zij alles rondom blockchain en Web3 kunnen onderzoeken en kennis delen. Web3 refereert naar een ‘nieuwe versie’ van het internet, waarbij de gebruiker de basis is. Dit wordt wel een decentraal en open internet genoemd, waar iedereen een stukje eigenaar van kan zijn.
‘Op dit moment zitten we in een onderzoeksfase. Samen met drie andere collega’s van de HU werken we aan een doorontwikkeling van de minor Blockchain. Hierbij zijn Maarten de Borst en Peter Nobels (DAO-expert, Decentralized Autonomous Organizations en docent aan de HU) als externen betrokken’, legt Helmer uit. Maarten: ’We zijn blij met deze samenwerking. Het is onze ambitie om blockchain-onderwijs en online samenwerking voor studenten op de Hogeschool Utrecht door te ontwikkelen. Daarnaast willen we ook onze kennis delen. Met bedrijven, andere hogescholen en start-ups.’
‘Onlangs is de BCNL Education Taskforce opgericht, deze zet zich in om de kennis over blockchain te verhogen en onderwijs te verbeteren over web3 binnen het beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs. Daarbij gaat het om verbinden; kennis en mensen met elkaar uitwisselen. Ik richt me daarbij op het hoger onderwijs, waar onderzoekend leren en een flexibele houding belangrijk zijn. We zijn al hard bezig met het bedenken hoe we blockchain meer bekendheid kunnen geven. Bijvoorbeeld door het uitreiken van een scriptieprijs, landelijk meet-ups organiseren of een eindpresentatie door studenten laten geven.’
Helmer: ’Blockchain is een technologie die in het onderwijs niet zo snel gaat. Dit komt mede doordat deze innovatie vooral tijd vraagt; het kosttijd voor een student zichzelf iets aangeleerd heeft. Daarbij is er voor studenten momenteel nog te weinig concreet aanbod, er is nog een slag te maken voor zowel het onderwijs als het bedrijfsleven. Een andere uitdaging is hoe we een realistisch beeld over blockchain bij studenten kunnen ontwikkelen. Bij velen hangt nog te vaak een beeld van: “snel rijk worden met blockchain.’
Maarten: ‘Het is zeker mogelijk om meer mensen geïnteresseerd te krijgen in blockchaintechnologie. Het begint al bij meer focus vanuit de Nederlandse overheid. In de politiek zou dit een speerpunt moeten worden én het moet natuurlijk vanuit de maatschappij komen. Dus in ons geval: van de HU en BCNL. Laten we elkaar helpen en onze kennis bundelen. Dan komt er ook meer interesse in.’
Helmer: ‘Studenten aan de HU kunnen bouwen aan de uitbreiding van hun professionele netwerk. Er wordt namelijk gewerkt in projecten en met grote werkgevers als TNO, Rijkswaterstaat, Deloitte en Ledger Leopard Blockchain Solutions, maar ook start-ups als tex.tracer en nieuwe initiatieven in samenwerking met de Dutch Blockchain Coalition. Er is een groep studenten die de minor blockchain volgt en als praktijkopdracht werkt aan een materialenpaspoort voor accu’s, onder leiding van TNO.’
Maarten: ‘Ook verzorgen experts gastlezingen en worden er events georganiseerd rondom Blockchain. Allemaal met als doel: anderen ontmoeten en nieuwe inzichten opdoen. Laten we vooral kennis opdoen én delen. En van de eilanden afkomen.’
Het was een informele en gezellige meet-up. Het tweede gedeelte van de avond werd ingevuld door deelnemende bedrijven. Zij zijn een belangrijke speler in het web3lab. Zij leveren praktijkkennis, stages, gastcolleges en content aan studenten en docenten.
Aanwezig waren: Exoblock,, AllianceBlock en Colecti.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!