Home / Kennisbank / AI helpt studenten bij verwerken lesstof
Godfried Bakker, docent Bedrijfskunde aan de Hogeschool Rotterdam, is razend enthousiast over Artificiële Intelligentie. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld ChatGPT in zijn lessen als verrijkingsmateriaal en om studenten aan het werk te zetten met de stof.
Tijdens de AanTafel!-sessie van Noordhoff over de mogelijkheden van AI in het onderwijs vertelde Bakker over zijn ervaringen. “Tijdens een lang college geef ik wel eens researchopdrachten. Met een goede prompt hebben studenten de informatie heel snel. Daar moeten ze dan een presentatie van maken, waarbij ze ook moeten controleren of de informatie die ze van AI krijgen correct is.”
Een voorbeeld: “Ik geef aan internationale Minor-studenten het vak ‘Geopolitics’. “We behandelen daarin o.a. het verschil tussen rijke en arme landen. In rijke landen hebben burgers over het algemeen een grote mate van vrijheid, een open economie, en ze staan open voor invloeden van buitenaf.”
“Toen heb ik de studenten tijdens het college gezegd: maak maar een prompt. En zoek maar eens uit: waarom is Rusland nog steeds een dictatuur, terwijl het land wel in de jaren negentig de kans heeft gehad om een democratie te worden? Wat geeft AI voor verklaring? Daarover hebben we uitgebreid gediscussieerd. Daar leren ze van. Als ze maar een eigen inbreng hebben, zich de stof eigen gemaakt hebben.”
Natuurlijk zijn er wel eens studenten die werkstukken in elkaar flansen met ChatGPT. “Wanneer je dat controleert, valt bijvoorbeeld op dat de stijl van het gebruikte Engels veel te perfect is. Of dat ze de inhoudsopgave die ChatGPT gebruikt niet hebben aangepast. Dan weet je als docent: dit klopt niet.”
Bakker kijkt ook naar de rol van AI in het vakgebied waarvoor hij opleidt: het bedrijfsleven. “AI zal een belangrijke tool worden voor managers. Bijvoorbeeld bij het geven van inzicht, het rangschikken van informatie, en het afwegen van kansen en uitdagingen.”
Desondanks toch zullen managers geen besluiten nemen op basis van AI alleen, is zijn stelling. Waarom niet? “Mijn theorie is dat mensen altijd besluiten op gevoel, op gut feeling. Je moet je lekker voelen bij een beslissing. Als AI iets anders zou adviseren dan onze emotie, dan voelt dat onplezierig.”
Bakker vergelijkt AI als beslissings-tool met de Confrontatiematrix, een beslissingsmodel dat hij aan zijn studenten leert. “Op basis van dat model kunnen managers knelpunten inventariseren en op rationele wijze een besluit nemen. In de matrix koppel je de kansen en bedreigingen in de samenleving aan de sterke en zwakke punten van je bedrijf of organisatie. Die ga je dan waarderen met plussen en minnen en de uitkomst daarvan bepaalt je strategie.”
Zelf heeft Bakker nooit zo in de werking van dit model geloofd. “Want het is aan de manager zelf om die plussen en minnen te zetten, of er een cijfer aan te geven. Goed beschouwd rationaliseer je dus je gevoel.” Zo zal het met AI ook gaan, verwacht hij.
Bakker leest graag en veel, en haalt schrijvers uit de wereldliteratuur aan om zijn theorie te onderschrijven. “Antonio Damasio is een Portugese neuroloog en schrijver. Hij schreef het boek ‘De vergissing van Descartes’. De Franse filosoof Descartes heeft ooit gezegd: ‘Ik denk dus ik besta’. Maar volgens Damasio moet het zijn: ‘Ik voel dus ik besta’.”
“In Damasio’s boek komen verschillende cases aan bod over het emotionele brein. Zoals van de manager die na een hersenoperatie zijn werk niet meer kon doen. Hij leek goed te functioneren. Als er een besluit moest worden genomen, kon hij prima van alle opties de voor- en nadelen noemen. Maar hij kon geen knopen meer doorhakken. Zijn emotionele brein bleek beschadigd.”
Ander voorbeeld. “De Canadese auteur Malcolm Gladwell schrijft in zijn boek ‘Blink’ over intuïtief weten. In dit boek staat het waargebeurde verhaal van het Paul Getty Museum in Los Angeles, dat een klassiek Grieks beeld kreeg aangeboden. Wetenschappers hadden na uitgebreide analyse vastgesteld dat het beeld echt was, maar een van de curatoren bleef twijfels houden. Hij voelde, puur intuïtief, dat er iets niet klopte. En inderdaad bleek het beeld vals.”
Tijdens de AanTafel!-sessie van Noordhoff verwerkte Bakker zijn stelling in een tekening: een manager op de rug gezien, met voor zich allerlei beeldschermen met informatie, en daaronder de zin: ‘Damasio: elke beslissing is emotioneel.’
Maar dat AI de wereld gaat veroveren, daarvan is hij overtuigd. “Het gaat ons veel goeds brengen. Niet alleen in het onderwijs, maar ook bijvoorbeeld in de medische wereld, bij het diagnosticeren van ziektes en het adviseren van therapieën.”
“Natuurlijk zul je altijd mensen houden die ertegen zijn, dat heb je bij elke belangrijke uitvinding. Toen de auto en de trein werden uitgevonden, waren er ook protesten. Maar uiteindelijk zit iedereen in de trein en rijdt iedereen auto. Met ChatGTP gaat hetzelfde gebeuren.”
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!