Hoe ga je met adaptief leren aan de slag?

Partner
Hbo

Adaptief leren is niet alleen nuttig voor studenten die moeite hebben met leren, maar ook voor degenen die uitdagender leermateriaal willen of nodig hebben. Adaptieve leerplatforms zijn ontwikkeld om onderwijsmateriaal aan het tempo van de individuele student aan te passen. Bovendien stellen ze docenten in staat om waardevolle gegevens te verzamelen over de voortgang van elke student, wat voor iedereen een zeer gepersonaliseerde onderwijservaring mogelijk maakt. Uit onderzoeken blijkt dat adaptief leren resulteert in een grotere betrokkenheid bij studenten, verbeterd studentenbehoud en het sneller afronden van studieonderdelen en opleidingen. Een ander voordeel van adaptief leren, als gevolg van recente ontwikkelingen in AI en machine learning, is dat het veel gemakkelijker kan worden geschaald.

In dit artikel gaan we het hebben over manieren waarop onderwijs aan de student aangepast kan worden, hoe je met adaptief leren aan de slag gaat, en hoe je het juiste adaptieve leerplatform kiest.

Tip: bekijk de video over adaptief leren.

Manieren waarop leren aan de student kan worden aangepast

Leren kan op verschillende manieren aan de student worden aangepast. Een van die manieren is het leertempo. Sommige studenten hebben misschien meer uitleg nodig om bepaalde doelen te bereiken, terwijl anderen de content veel sneller begrijpen en dan extra leermateriaal over het onderwerp kunnen krijgen. Met adaptief leren kunnen studenten ook hun eigen leertempo bepalen. Deze verschillende tempo’s zullen er uiteindelijk wel toe leiden dat sommige studenten eerder een bepaald kennisniveau bereiken dan anderen. Mocht dit om de een of andere reden tot uitdagingen leiden, dan is een andere mogelijkheid om studenten verschillende intensiteitsniveaus aan te bieden of hen met verschillende tijdsintervallen te laten leren, zodat de groep uiteindelijk tegelijkertijd op hetzelfde niveau komt. Het leren kan ook aangepast worden op basis van het niveau van de studenten, bijvoorbeeld op individueel of op groepsniveau. Het geschatte huidige kennisniveau kan worden beoordeeld op basis van in het verleden behaalde resultaten, of door studenten een formatieve toets te laten maken. Zo kunnen studenten die al veel van vak A weten bijvoorbeeld alvast leerstof over vak B krijgen, en kunnen degenen die hun kennis over vak A nog moeten verbeteren extra leerstof over dat onderwerp krijgen. Een derde manier waarop leren aan de student kan worden aangepast is door het medium aan te passen, wat betekent dat studenten leren op een manier die voor hen het meest geschikt is – zoals het gebruik van een computer of smartphone in plaats van op een bepaalde plek en tijd fysiek lessen bij te (moeten) wonen.

Hoe zorg je ervoor dat adaptief leren ook echt werkt?

Om adaptieve leeroplossingen mogelijk te maken, vooral wanneer deze op grote schaal moeten worden geïmplementeerd, is het allereerst van belang dat de juiste digitale infrastructuur aanwezig is. Om dit soort onderwijs adequaat en zo volledig mogelijk te kunnen implementeren, hebben studenten bovendien toegang nodig tot de benodigde software en apparatuur. Hiervoor is een specifiek plan van aanpak en een zekere investering nodig, niet alleen van de onderwijsinstelling, maar ook van de studenten zelf. Om als docent het meeste uit adaptief leren te halen is het van belang ervoor te zorgen dat oplossingen voor adaptief leren op het curriculum zijn afgestemd en de leerdoelen ondersteunen. Het is dan ook belangrijk dat docenten vanaf het allereerste begin bij het proces betrokken zijn, wat ook de acceptatie van en het enthousiasme over de adaptieve leeroplossingen zal bevorderen. Een andere voorwaarde voor de effectieve implementatie van deze oplossingen is het trainen van de docenten. Leraren zullen uitgebreid moeten worden opgeleid om de juiste kennis te verwerven over het gebruik van deze programma’s en systemen. En als laatste is het voor de succesvolle implementatie bovendien van cruciaal belang dat ook de studenten zelf vanaf het begin van de implementatie van de oplossing betrokken zijn. Belangrijke factoren om de betrokkenheid van studenten te stimuleren zijn onder meer inzicht krijgen in de intrinsieke en extrinsieke voordelen van het gebruik van adaptieve leeroplossingen.

Hoe kies je de juiste adaptieve leeroplossing?

Er zijn veel adaptieve leeroplossingen beschikbaar en het is belangrijk om de juiste te kiezen. Factoren waarmee rekening gehouden moet worden bij het investeren in een dergelijk platform zijn onder meer gebruiksgemak voor zowel de docenten als de studenten. Een adaptief leerplatform of -systeem moet intuïtief en eenvoudig in het gebruik zijn en waardevolle supportopties bieden. Daarnaast is het van belang om te bepalen of de oplossing naadloos kan worden geïntegreerd in andere tools die de onderwijsinstelling al gebruikt. En de belangrijkste factor om in overweging te nemen is of het platform docenten en studenten ook echt de nodige tools en ervaringen biedt om tijdens een leertraject daadwerkelijk individuele ondersteuning mogelijk te maken. Het platform moet niet alleen tekstboekcontent in wisselende tempo’s bieden, maar ook opties om onderwijs op maat te ontwikkelen. Daarnaast moet het zowel online als offline leerervaringen bieden en naadloze beoordelingstools bevatten.
Het platform dat je kiest moet een op maat gemaakte volgorde van leerplannen kunnen bieden en studenten in staat stellen in hun eigen tempo verder te werken als ze het huidige concept of de huidige les onder de knie hebben. Het moet ook mogelijkheden bieden om het vertrekpunt van een student te bepalen op basis van zijn of haar huidige kennis, zodat de student onderweg naar het behalen van de leerdoelen op de juiste manier ondersteund kan worden. Een ander belangrijk aspect om te overwegen is of het programma of platform gamingelementen bevat – een nuttige en zeer belangrijke manier om studenten te enthousiasmeren en betrokkenheid te stimuleren. Interactieve ondersteuning in de vorm van een digitale tutor is een ander kenmerk om op te letten. Een ‘live’ digitale bijlesdocent kan een student bijvoorbeeld adviseren om anders naar een probleem te kijken, of een andere strategie voorstellen om een ​​probleem op te lossen, in plaats van hem of haar alleen maar te vertellen wat hij of zij bij de volgende stap moet doen. Ook het kunnen aanpassen van de manier waarop leermateriaal wordt gepresenteerd moet deel uitmaken van de mogelijkheden. Het systeem moet – op basis van hoe de student op problemen reageert – de manier waarop leermateriaal wordt gepresenteerd kunnen aanpassen, zodat het voor de student het meest logisch en het makkelijkst te begrijpen is.

Voorbeelden van opmerkelijke adaptieve leeroplossingen

Technologie speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. Het stelt docenten in staat om gepersonaliseerde leerervaringen te creëren met behulp van oplossingen die AI, machine learning en NLP combineren, en zet de manier waarop studenten leren en docenten lesgeven volledig op zijn kop. George Courous, docent en auteur van ‘The Innovator’s mindset’, vertelt: “Technologie zal goede docenten nooit vervangen, maar technologie in de handen van goede leraren is transformerend.” Adaptief leren is een voorbeeld van transformationele technologie en we willen graag twee opmerkelijke oplossingen noemen, namelijk Drillster en Cerego. De ontwikkelaars van deze oplossingen brengen het onderwijs naar de 21e eeuw door studenten echt op maat gemaakte leerervaringen te bieden en ervoor te zorgen dat elke student zijn volledige potentieel bereikt.

De adaptieve leer- en beoordelingstool Drillster helpt studenten educatief materiaal sneller en effectiever te leren en onthouden. De tool maakt gebruik van microlearning-technieken en presenteert educatief materiaal in korte stukjes of ‘drills’. Omdat dit bij studenten leidt tot meer motivatie is het een zeer effectieve leermethode gebleken. Het platform gebruikt storytelling om de betrokkenheid te optimaliseren en beperkt vragen tot korte en relevante stukjes informatie die studenten moeten onthouden. Het platform biedt bovendien positieve feedback en maakt ook gebruik van audiovisueel materiaal. De ‘drills’ worden interessant en uitdagend gehouden door meerkeuzevragen, volgordevragen en open vragen met elkaar af te wisselen en leerdoelen te stellen.
Drillster is assessment-based en stelt studenten in staat om te leren door het beantwoorden van vragen. Hierdoor komen de algoritmen bovendien steeds meer over een student te weten. Bijvoorbeeld of en hoe vaak hij of zij juist heeft geantwoord, en of het antwoord het resultaat was van gissen of daadwerkelijk opgedane (of gebrek aan) kennis. Deze gegevens helpen bij het selecteren van de volgende vraag, het bepalen van het kennisniveau en het berekenen wanneer en hoe het kennisniveau moet worden verbeterd. Studenten die dit platform gebruiken leren meer in minder tijd en onthouden de geleerde stof langer.

Het adaptieve leertechnologieplatform van het in San Francisco gevestigde Cerego is gebaseerd op principes van neurowetenschappen en cognitieve wetenschap, wat leidt tot effectiever leren, flexibele en adaptieve ontwikkeling van vaardigheden en een sterk verbeterd kennisbehoud. In de afgelopen tien jaar heeft Cerego’s AI meer dan een miljard interacties van studenten gemeten en geanalyseerd om waardevolle inzichten te genereren. Cerego’s ‘Knowledge Bank’ biedt studenten real-time informatie over hun kennis en wat zij al dan niet goed onder de knie hebben. Informatie over de sterke en zwakke punten en de motivatie en toewijding van een student, alsook de beheersing van een bepaald onderwerp, biedt bovendien waardevolle inzichten in hoe hij of zij in de toekomst zal presteren. Door gebruik te maken van natuurlijke taalverwerking (NLP), kan de adaptieve leeroplossing bovendien worden gebruikt om tekst te analyseren en videocontent te transcriberen. Daarnaast kun je bestaand onderwijsmateriaal door middel van het platform automatisch aanpassen, cursussen ontwikkelen op basis van bestaande online content, of ‘from scratch’ educatieve content ontwikkelen.
Het algoritme van Cerego creëert unieke leertrajecten die op de individuele behoeften van de student zijn afgestemd. Het is op de hoogte van de vakken die een student leert, ontdekt hoe en in welk tempo de student het beste leert, hoeveel vooruitgang hij of zij boekt en stuurt pushberichten als bepaalde onderwerpen herhaald moeten worden. Frederik van Dam, universitair docent Europese literatuur aan de Radboud Universiteit, vertelt: “In een wereld waar standaardprogramma’s langzaam worden vervangen door meer op maat gemaakte programma’s, kun je studenten met verschillende achtergronden met deze tool snel op hetzelfde niveau krijgen.”

De opmars van digitale leermiddelen zorgt ervoor dat adaptief leren steeds populairder wordt. Deze onderwijsvorm kan worden ingezet wanneer de juiste digitale infrastructuur aanwezig is, zodat de software en hardware voor adaptieve leertechnologie geïmplementeerd kunnen worden. Er zijn allerlei soorten adaptieve leermethoden en systemen beschikbaar en het is van belang om gedegen onderzoek te doen naar goed ontwikkelde adaptieve leersystemen die de kwaliteit en productiviteit van het onderwijs verbeteren. Hierover is gelukkig enorm veel informatie beschikbaar.

Lees ook:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Adaptief leren
Whitepaper Adaptief leren

Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Ook interessant voor jou

experimenterend leren
experimenterend leren
Aansluiting arbeidsmarkt
Experimenterend leren: meer ruimte voor het proces
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden
Stimuleer plezier voor lezen in de puberteit
Podcast
Hbo
Hbo, Mbo
Hybride leren
Hybride leren
School van de toekomst
De waarheid achter de hype hybride leren
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Docentendag Bedrijfseconomie | Maatschappelijk verantwoord ondernemen
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Verken de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek