4 experts over adaptief leren

Noordhoff
redactie
Hbo

Experts in het onderwijs delen hun visie op adaptief leren. De ontwikkelingen op het gebied van adaptief leren gaan razendsnel. In de komende jaren zien we dan ook dat adaptieve leermiddelen op basis van kunstmatige intelligentie het onderwijs op vele opwindende manieren zullen transformeren. Experts uit de onderwijssector zien een veelbelovende toekomst voor zich op het gebied van adaptief, interactief en gepersonaliseerd leren en de implementatie van ed-tech – leermiddelen die in het beroeps- en hoger onderwijs voor een betere leerervaring zorgen. In deze blog delen verschillende experts hun visies op hoe adaptief leren de toekomst van het onderwijs zal vormgeven.

Tip: bekijk de video over adaptief leren.

Leren leren

Shantanu Sinha, hoofd van Google for Education

Volgens Shantanu Sinha, hoofd van Google for Education, “bestaat het concept van adaptief leren al tientallen jaren. Het verwijst naar een vorm van leren waarbij studenten aangepaste middelen en activiteiten krijgen die aan hun unieke leerbehoeften voldoen. Wat nieuw is, is het daarop toepassen van recente AI-ontwikkelingen, wat allerlei nieuwe toepassingen mogelijk maakt waardoor we de toekomst van school kunnen omzetten in een persoonlijke leerervaring.” Sinha legt uit dat het door de directe feedback die studenten door adaptief leren krijgen net lijkt alsof je je eigen privéleraar hebt – iemand die je persoonlijke aandacht geeft, je aanmoedigt en je vertelt of je op de goede weg bent. Dit toont aan dat het de motivatie en betrokkenheid van studenten aanzienlijk verbetert en hun vermogen om nieuwe dingen te leren optimaliseert.

Ondersteuning van de schaal en groei van tutoring

Krista Marks, Chief Product Officer, Saga

Krista Marks, chief product officer bij de Amerikaanse non-profit Saga Education, gelooft dat technologie en adaptief leren de kansenkloof in het onderwijs kunnen helpen dichten en ervoor kunnen zorgen dat alle studenten de basis krijgen die ze nodig hebben om te slagen. Ze is van mening dat adaptief leren leidt tot meer betrokken studenten die optimaal leren en wil graag meer jongeren – en vooral meisjes – voor technologie en ondernemerschap enthousiasmeren. Marks vertelt: “Technologie speelt een belangrijke rol bij het ondersteunen van de schaal en groei van tutoring. Het hebben van adaptieve leeroplossingen die effectief zijn en waarvan historisch gemarginaliseerde studenten het gevoel hebben dat ze voor hen zijn ontwikkeld, staat centraal in onze inspanningen op het gebied van schaalvergroting.”

Adaptief leren is als Google Maps

Nick Howe, chief learning officer voor Area9 Lyceum

We moeten meegaan met de veranderende tijden. Traditioneel onderwijs – hoewel het zeker waardevol is geweest en een doel heeft gediend – zou inmiddels tot het verleden moeten behoren en door nieuwe en verbeterde onderwijsmethoden moeten worden vervangen of op zijn minst worden aangevuld. Nick Howe, chief learning officer voor Area9 Lyceum, een cloud-gebaseerde softwareleverancier voor adaptief leren met hoofdkantoren in Kopenhagen, Denemarken en Boston, Massachusetts, legt het als volgt uit: “De beste analogie die ik heb gevonden voor adaptief leren is Google Maps. Papieren routekaarten waren geweldig. We hebben ze eeuwenlang gebruikt om over de wereld te navigeren en ze waren onmisbaar – totdat Google Maps kwam. Op AI gebaseerde elektronische routekaarten weten precies waar je bent en kunnen zich in real time aanpassen als je de weg kwijtraakt. Ze zijn ontworpen om je naar je bestemming te brengen, in plaats van het aan jou over te laten om je eigen weg te vinden.”

Nog diepere niveaus van personalisatie

Teri Rousseau, VP van strategie en marketing bij BYJU

Aangezien iedereen op zijn of haar eigen manier leert en zich ontwikkelt, is het van cruciaal belang om studenten van alle niveaus onderwijs te geven op een tempo en volgens een methode die aan hun persoonlijke behoeften voldoet. Adaptief leren maakt diepe niveaus van personalisatie mogelijk en kan een aanzienlijke impact hebben op de leerprestaties van studenten. Teri Rousseau, VP van strategie en marketing bij het Indiase multinationale onderwijstechnologiebedrijf BYJU, vertelt: “Tot voor kort was het onderwijs met zijn one-size-fits-all-model erg gestandaardiseerd. Maar personalisatie is niet langer de uitzondering; het wordt steeds meer de verwachting. In de toekomst zien we nog diepere niveaus van personalisatie. Ik geloof dat we binnenkort in staat zullen zijn om het juiste type reactie, feedback en tutorials te bieden die het kind tegemoet komen en de hulp bieden die ze nodig hebben in de leerstijl die het beste bij hen past.”

Nederlands onderwijs omarmt adaptief leren

Onafhankelijke onderzoeken van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit laten zien dat adaptief leren enorme voordelen biedt. Het aanbieden van lesmateriaal in adaptieve vorm met behulp van kunstmatige intelligentie wordt al veel gebruikt in het Nederlandse onderwijs en neemt steeds meer aan populariteit toe.

De verwachting is dat directe instructie tegen 2030 grotendeels door adaptieve lesmethoden vervangen zal zijn. Adaptief leren is veel efficiënter dan traditionele methoden en zal ertoe leiden dat onderwijsinstellingen academisch werk in de toekomst beperken tot slechts een paar uur per dag. De rest van de tijd kan dan besteed worden aan persoonlijke interesseprojecten en levensvaardigheden. Dit betekent niet dat menselijke leraren overbodig zullen worden; alleen dat hun rol zal veranderen van instructeur naar mentor, curriculumontwerper, coach en motivator.

Lees ook:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Whitepaper Adaptief leren

Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Adatief leren expert visies
Whitepaper Adaptief leren

Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Ook interessant voor jou

Crypto- en blockchainonderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Motivatie: vriend en vijand van elke student
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
richard van hooijdonk
richard van hooijdonk
Trendwatcher: Toekomst van het onderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Symposium “Duurzame ontwikkeling in het onderwijs”
30 jan
14:00
- 18:00
Hbo
Hbo
Vernieuwde digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
Mbo
Mbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken