Waarom slimme leeromgevingen de toekomst zijn

Hbo

Een slimme leeromgeving is een fysieke leeromgeving waarin het IoT centraal staat. Dankzij deze slimme technologie kunnen specifieke onderwijs-gerelateerde aanbevelingen worden gedaan, waardoor beter rekening kan worden gehouden met de individuele behoeften van studenten. Onderwijzers spelen in dit proces een cruciale rol. Zij kunnen deze technologie inzetten om nieuwe leerstrategieën te ontwikkelen die voor meer betrokkenheid onder de studenten zorgen. Bovendien wordt digitale geletterdheid steeds belangrijker in de samenleving als geheel, dus is het belangrijk dat studenten hier al tijdens hun schooltijd mee bekend raken. In de slimme klaslokalen leren studenten vaardigheden die in een traditionele opstelling minder aan bod komen, zoals kritisch en oplossingsgericht denken en zelfstandig leren.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.

Het creëren van een slimme leeromgeving

Nu technologie een groot onderdeel is van het dagelijkse leven van studenten wordt gekeken naar hoe deze ontwikkeling ook in het onderwijs op een gunstige manier kan worden ingezet. Een initiatief dat hieruit is voortgekomen is Bring Your Own Device (BYOD), wat studenten de mogelijkheid biedt hun eigen technologie te gebruiken om in het klaslokaal te leren. De interactie tussen de docent, student en technologie resulteert in betere leerprestaties binnen en buiten het klaslokaal, aangezien de online leeromgeving overal functioneert, zolang er maar bereik is. Zodoende zet educatieve technologie een constant doorlopende leercyclus in gang bij studenten. Door middel van classroom response systems als iClicker kunnen studenten vervolgens via klassikale polls en discussies zelf reflecteren op wat ze geleerd hebben. Ook docenten profiteren van deze educatieve technologie. Zo kunnen zij gebruikmaken van learning management systems (LMS) als Canvas en Blackboard om hun lessen te organiseren, huiswerk en toetsen op te geven en de prestaties van de studenten te monitoren.

Met al het huidige aanbod aan software, hardware en andere online platforms is het niet altijd makkelijk voor docenten om de juiste leermethodes te selecteren. Hierbij moeten zij het belang van de student niet uit het oog verliezen, en ervoor zorgen dat de programma’s een concreet pedagogisch doel hebben. In Helsinki wordt het selecteren en evalueren van nieuwe en bestaande technologie gedaan door de Education Division, een speciale onderwijsafdeling die zich bezighoudt met het verbeteren van schoolsystemen. Als er een relevant technologisch hulpmiddel gevonden wordt, doet de Informatie en communicatie technologie-afdeling een veiligheidscheck, en als aan de gestelde eisen wordt voldaan kan de technologie door docenten gebruikt worden.

Hoe ziet een slimme leeromgeving er in de praktijk uit?

Slim leren biedt studenten nieuwe leermogelijkheden, bijvoorbeeld door het toepassen van virtual en augmented reality. Studenten krijgen zo de kans om via de virtuele wereld plekken te bezoeken en praktijkopdrachten uit te voeren die met traditionele lesmethodes niet haalbaar zijn. Maar niet alleen in de online wereld zijn deze ontwikkelingen zichtbaar, ook de fysieke klaslokalen veranderen.

 

 

Standard, een toonaangevend meubelbedrijf in Estland, heeft in samenwerking met ontwerpbureau Kuubis een nieuw concept voor het klaslokaal van de toekomst uitgewerkt. Volgens Standard kan een traditioneel klaslokaal in slechts enkele minuten worden omgebouwd tot een teamwork-, communicatie-, en presentatie-setup. Op deze manier kan de indeling op taken, leertempo of niveau worden afgestemd, zodat er er meer ruimte is voor interactie, mobiliteit, eigen initiatief en creativiteit. Eenzelfde principe wordt gebruikt in het Indota Smart Classroom, waar door het gebruik van multimediatechnologie de ideale campusomgeving wordt gecreëerd. Ook dit lokaal kan op basis van de behoeften van de studenten worden ingedeeld. Een ander voorbeeld van innovatieve klaslokalen is het Smart Classroom Project van de Universitat Oberta de Catalunya (Catalonië), waar de focus ligt op ruimteontwerp, flexibiliteit, en de leermogelijkheden binnen de klaslokalen op scholen. 

 

Studenten hebben baat bij een multisensorische leeromgeving. In slimme leeromgevingen kan rekening worden gehouden met individuele behoeften, en kunnen dus ook studenten die moeite hebben met traditionele lesmethoden goed meekomen. Daarnaast kunnen zij zich door middel van technologische leermiddelen waar nodig ook afsluiten van de prikkels binnen het fysieke klaslokaal. Bovendien biedt een slimme leeromgeving studenten een veilige plek waar ze fysieke en emotionele vaardigheden kunnen opdoen.

 

Gebruik van technologie binnen slimme leeromgevingen

Verouderde leermiddelen hebben een negatieve invloed op de productiviteit van studenten, omdat ze langer nodig hebben om de leerstof door te nemen. Ook hier biedt het IoT een uitkomst, bijvoorbeeld met de C-Pen. Deze pen bevat sensoren die gedrukte tekst kunnen waarnemen. Door de pen over de tekst te bewegen wordt deze gescand, en verschijnt een getypte versie op het scherm, of wordt de tekst omgezet in audio. Deze tool is dan ook zeer handig voor studenten met dyslexie en slechtziende leerlingen. Een andere tool die door leraren vaak wordt gebruikt is het interactieve whiteboard in combinatie met speciale software. Zo is er de Smart Classroom Suite software, die docenten helpt bij het leerproces in de klaslokalen en het organiseren van lessen. Om ervoor te zorgen dat studenten tijdens de les niet door hun telefoons worden afgeleid is er de app Lock&Stock. Hier kunnen studenten ‘keys’ sparen voor elke minuut dat hun telefoon uitstaat. Die keys kunnen ze inwisselen tegen prijzen, waaronder studiebeurzen bij een van de 1.200 aangesloten onderwijsinstellingen. De app telt al ruim 100.000 gebruikers in meer dan 25 landen, en maakt onderwijs “toegankelijker en betaalbaarder”, volgens Fernandes, CEO van Lock&Stock.

Er zijn ook verschillende manieren waarop virtual reality onderdeel wordt van slimme leeromgevingen. De ClassVR headset, bijvoorbeeld, is specifiek voor studenten ontworpen en daardoor makkelijk door hen te gebruiken. Deze headsets bieden onder andere lesplannen en studiegidsen, en hoeven niet verbonden te zijn met een apparaat omdat alle informatie in de headset zelf zit. Ook Lenovo’s VR Classroom 2 is een virtual reality-programma met een headset en toepassingen. Het programma is niet langer afhankelijk van updates van Google maar werkt via een eigen platform, ThinkReality. Het doel van deze software is het gamificeren van het maken van een carrièreplan, en ervoor te zorgen dat studenten geïnteresseerd raken in onderwerpen waar ze zich buiten school mee bezig zullen houden.  

Slimme leeromgevingen stellen de behoeften van de individuele studenten centraal en leren hen vaardigheden die in traditionele klaslokalen minder aan bod komen. Studenten kunnen hun eigen technologie gebruiken op school, maar er komt ook steeds meer nieuwe technologie beschikbaar. Bovendien veranderen ook de fysieke klaslokalen. Tools als de C-Pen en interactieve whiteboards met speciale software maken onderwijs voor zowel studenten als docenten effectiever, en dat is precies de kracht van slimme leeromgevingen. 

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

virtueel klaslokaal
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Whitepaper: nieuwe rekeneisen mbo
Whitepaper
Mbo
Mbo
Adaptief leren
Adaptief leren
Hoe ga je met adaptief leren aan de slag?
Artikel
Hbo
Mbo, Hbo
strategie
strategie
Opereren op het snijvlak van ondernemen en onderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Haal alles uit de digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
10 sep
16:00
- 17:00
Mbo
Mbo
Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
10 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
56

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken