Home / Kennisbank / ChatGPT óók in de collegezaal
Het onderwijs van de toekomst? Die creëren we nu! Daarom organiseert Noordhoff de Aan Tafel-sessies. Hierin gaan docenten en sprekers in gesprek over hoe we studenten het beste kunnen voorbereiden op de beroepen van morgen. Tijdens deze 5e sessie in Rotterdam spreekt professor Walter Baets over onderwijsvernieuwing en de rol van AI daarin. De aanwezige docenten gaan in discussie over het gebruik van ChatGPT in het onderwijs en hoe studenten kunnen leren hier kritisch en effectief mee om te gaan. “De student weet niet wat hij niet weet. Daarom blijft de rol van de docent relevant voor sturing op kennis en kritisch denken.”
Zo’n vijftien docenten komen samen op de 23ste verdieping van het Marriott Hotel, met een prachtig uitzicht op de skyline van Rotterdam. Ze zijn hier om te luisteren naar professor Walter Baets, die spreekt over onderwijsvernieuwing. Hij heeft over de hele wereld innovatieprojecten opgezet en begeleid, ook binnen het onderwijs. “Op het gebied van innovatie is veel mogelijk, als je maar wílt. Drie zaken die daarbij van belang zijn: het huidige onderwijs is door zijn overstructurering niet houdbaar, studenten moeten hun eigen journey bepalen en we moeten van ‘kennen en kunnen’, naar ‘zijn en worden’.”
Baets pleit voor onderwijs gebaseerd op een andere mindset, waarin studenten leren wendbaar te zijn in deze complexe, onvoorspelbare en ‘wicked’ wereld. Hij beschrijft het als een transformational journey. “Er is geen vaststaand pad, de student creëert gaandeweg zijn leerpad. Hij werkt aan de competenties die hij nodig heeft om op persoonlijk en professioneel vlak te groeien. De rol van de school moet zijn de student in zijn journey te ondersteunen. Door thematische kennisevents aan te bieden waaruit studenten kunnen kiezen of door programma’s te maken waarin over disciplines heen wordt samengewerkt. En ja, dat vraagt wat van je curriculum en organisatie.”
Enkele docenten geven aan dat ze op kleine schaal al minors aanbieden waarin deze elementen zitten. Wie moet de driver zijn van de grote transformatie, vraagt een docent. Baets: “Dat moet de eindverantwoordelijke zijn, dus de directeur of College van Bestuur. Let wel: het past niet binnen de huidige vaststaande structuur, waarin onder meer strikte curricula en examinering kunnen remmen. Voor zo’n transformatie is vooral ruimte nodig.” Baets noemt als geslaagde voorbeelden het Open Onderwijsmodel bij Fontys Hogeschool ICT en de Parijse programmeerschool École 42.
Baets meent dat we te krampachtig vasthouden aan wat we nu doen, waardoor er een grote kloof ontstaat met wat de maatschappij echt nodig heeft. “We moeten overstappen van het ‘kennen en kunnen’, naar het ‘zijn en worden’. Daarin kan Ai een fantastisch hulpmiddel zijn. Het kan docenten ondersteunen in hun werk en studenten helpen bij het opdoen van kennis. Zodat het onderwijs zich nog meer kan richten op het begeleiden in het zijn en worden.”
Op deze visie sluit een Vervolgens ontstaat er een levendige discussie rondom de stelling Het onderwijs moet ChatGPT omarmen. “Ik pas het toe in mijn lesvoorbereiding. Als ChatGPT je werk kan verrijken, waarom gebruik je het dan niet?” vindt een docent.” Een andere docent vult aan dat kennis van het vakgebied van belang is om ChatGPT goed in te zetten. “Een student weet niet wat hij niet weet. Je moet aan de tool soms meer vragen stellen om tot het juiste antwoord te komen. De rol van de docent is om de student te leren kritisch te zijn op de output, en hem van de juiste kennis te voorzien of naar te verwijzen.” Dat beaamt de groep: “ChatGPT is de realiteit voor Gen Z, daarom moet je ze leren er verantwoord mee om te gaan.”
Dat ChatGPT nog niet op alle vlakken betrouwbaar is, komt sterk uit de discussie naar voren. Een van de docenten spreekt daarom Noordhoff aan op zijn rol als kennispartner. “Wat nu als we de content van Noordhoff kunnen inzetten als bron van ChatGPT? Dat scheelt controle op de betrouwbaarheid. We kunnen studenten daarmee kennis laten opdoen en die gezamenlijk in de les of projecten verder uitdiepen en toepassen.” Daarop wordt verder doorgedacht door de groep: “Wat als ChatGPT op basis van al het materiaal van Noordhoff een passende online les creëert? Dat zou voor mij als docent veel tijd schelen!”
Bob van Opstal, segment manager bij Noordhoff schrijft druk mee bij deze discussie. Hij heeft de aanwezigen die dag ook al meegenomen in de vernieuwingsstrategie van Noordhoff. Hierin wordt de docent nog meer op maat bediend in het samenstellen van zijn lesmateriaal, met onder meer een diversiteit aan contentvormen. En zal digital first de norm zijn. “We staan altijd open voor meer innovatiemogelijkheden en blijven graag met docenten in gesprek. En met studenten: we gaan hen in de volgende ronde Aan Tafel-sessies om de tafel brengen.”
In maart en april 2023 zijn Aan tafel-sessies georganiseerd in Eindhoven, Arnhem, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Hier vind je samenvattingen van alle sessies »
Wil je je aanmelden voor de volgende editie van Aan tafel! laat het ons weten en we nemen contact met je op.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!