Home / Kennisbank / Toetsing als bouwsteen voor studentsucces
Onderwijs en toetsing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toetsing is van essentieel belang om de voortgang en de prestaties van studenten te meten. Daarnaast helpt het de effectiviteit van het onderwijs te beoordelen en het leerproces te sturen en te verbeteren. Daarvoor zijn er verschillende toetsvormen. Maar hoe bepaal je welk type toets passend is?
En is het verstandig dat studenten ChatGPT raadplegen bij bepaalde toetsen, zoals projecten?
Beide toetsvraagstukken worden besproken in een tweeluik. In dit artikel worden gangbare toetsvormen, de verschillen en hun doel beschreven. In het tweede artikel volgt het gebruik van ChatGPT bij toetsen.
Voordat we echter naar de toetsvormen gaan, is het belangrijk twee zaken te benoemen:
Bloom onderscheidt zes niveaus van cognitieve vaardigheden. De niveaus onthouden, begrijpen en toepassen classificeert hij als lagere cognitieve vaardigheden. Analyseren, evalueren en creëren als hogere. De zes niveaus zijn nuttig bij het bepalen van een passende toetsvorm en bij het opstellen van de tentamenvragen. Het is bijvoorbeeld onlogisch om middels een multiple choice tentamen te toetsen in hoeverre studenten in staat zijn een goed onderbouwd advies te geven.
In grote lijnen kun je de volgende indeling maken van toetsvormen:
Hieronder de specifieke kenmerken van elke toetsvorm, zodat je een beter begrip krijgt van de doeleinden en verschillen.
Met een theoretisch tentamen meet je het kennisniveau over een bepaald onderwerp of vakgebied en je toetst of studenten weten hoe ze theoretische principes kunnen toepassen. Het tentamen kan zowel schriftelijk als mondeling op locatie worden afgenomen, maar je kunt ook kiezen voor een take home toets.
Een schriftelijk tentamen kun je opstellen met open, gesloten of half-open vragen. Ieder type vraag heeft een ander doel. Uiteraard kun je in een toets ook verschillende typen vragen opnemen.
Gesloten vragen (ook meerkeuzevragen vallen hieronder) zijn met name geschikt voor het beoordelen van de lagere cognitieve vaardigheden, zoals:
Het voordeel van gesloten vragen is dat ze makkelijk gedigitaliseerd en automatisch nagekeken kunnen worden, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor het afnemen van toetsen bij grote groepen studenten.
Open vragen zijn geschikt voor het toetsen van de hogere cognitieve vaardigheden, zoals:
Bij een essaytoets schrijven studenten een uitgebreid en samenhangend stuk tekst over een onderwerp of vraagstuk. In tegenstelling tot een kennistoets met gesloten of open vragen, delen studenten in een essaytoets hun gedachten, argumenten en inzichten uitvoerig en grondig. Dit biedt hen de gelegenheid om hun schrijfvaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren.
Met een essaytoets krijg je inzicht in de volgende competenties van studenten:
Een mondelinge toets, zoals een presentatie, een verdediging of een discussie (tussen studenten onderling), is uitermate geschikt om zowel lagere als hogere cognitieve vaardigheden te evalueren die lastig in een schriftelijk tentamen te toetsen zijn.
Denk hierbij aan:
Daarnaast heeft een mondelinge toets een aantal specifieke kenmerken:
Bij een take home tentamen en openboektentamen mogen studenten verschillende bronnen raadplegen. Bij een take home tentamen hebben ze onbeperkt toegang tot verschillende soorten bronnen, terwijl ze bij een openboektentamen een beperkt aantal bronnen mogen raadplegen, bijvoorbeeld lesmateriaal, een woordenboek of de eigen aantekeningen.
Een ander verschil tussen de twee is dat een openboektentamen doorgaans op locatie wordt afgenomen binnen een tijdsbestek van anderhalf tot ongeveer drie uur, terwijl studenten meestal enkele dagen de tijd hebben om een take home tentamen te maken.
Beide toetsvormen zijn geschikt om hogere cognitieve vaardigheden te toetsen, want je krijgt inzicht in:
Bij een digitale toets maken studenten gebruik van een digitaal platform of software om open en/of gesloten vragen te beantwoorden of interactieve oefeningen te doen. Dit betekent dat je zowel lagere als hogere cognitieve vaardigheden kunt toetsen: van het begrijpen van informatie tot met het creëren van een product.
Zo kun je bijvoorbeeld bij een taalopleiding de woordenschat en grammaticale kennis beoordelen door meerkeuzevragen, invulvragen en matchingvragen. En je kunt studenten een kort verhaal laten schrijven.
In vergelijking met een schriftelijke toets biedt een online toets een aantal voordelen:
Met behulp van praktische toetsen kun je de praktische vaardigheden van studenten beoordelen en hun vermogen om theoretische kennis in het werkveld toe te passen. Er zijn verschillende soorten praktische toetsen: simulatie, rollenspel, casus, beroepsproduct en de practicumtoets. We bespreken hieronder de casus, het beroepsproduct en de practicumtoets omdat deze drie het meest worden afgenomen in het middelbaar en hoger onderwijs.
In een casustoets leg je een of meerdere praktijksituaties voor aan studenten, waarover vragen worden gesteld. Studenten dienen de casus te lezen, te analyseren en te interpreteren. Daarna dienen ze vragen te beantwoorden op basis van eerder bestudeerde begrippen, modellen of theorieën.
Elke vraag is gebaseerd op en verwijst naar situaties in de casus. Deze vragen kunnen zowel open als gesloten zijn, waardoor je lagere en hogere cognitieve vaardigheden kunt toetsen.
Om hogere cognitieve vaardigheden te beoordelen, moet je in je vragen studenten aansporen het volgende te doen:
Een beroepsproduct dient als bewijs van een onderzoekend vermogen en professionele prestaties. Studenten moeten aantonen welke competenties ze hebben ontwikkeld en welke ze kunnen toepassen in hun vakgebied.
Er zijn verschillende soorten beroepsproducten, denk aan: een adviesrapport, een presentatie, een marketingplan, een ontwerp, een applicatie, een beleidsvoorstel of een scriptie. Zoals eerder vermeld dient jouw keuze gebaseerd te zijn op de leeruitkomsten, de visie van jouw onderwijsinstelling aangaande leren en toetsen en de leerdoelen.
Net als bij een casus biedt een beroepsproduct de mogelijkheid om zowel lagere als hogere cognitieve vaardigheden te beoordelen. Voor het toetsen van hogere cognitieve vaardigheden worden complexere beroepsproducten gebruikt.
Twee praktijkvoorbeelden ter toelichting:
Een practicumtoets is gericht op het toepassen van theoretische kennis in een praktische setting en wordt vaak afgenomen in de techniek, zorg en welzijn en horeca. Het speelt een belangrijke rol bij de voorbereiding van studenten op de arbeidsmarkt. Net als bij de casus en het beroepsproduct kun je ook hier lagere en hogere cognitieve vaardigheden toetsen.
De practicumtoets heeft de volgende doelen:
Er zijn vaardigheids-, illustratieve en onderzoekspractica. Hieronder lichten we ze alle drie kort toe:
Met een portfolioassessment beoordeel je de prestaties en professionele groei van studenten op basis van een portfolio met een beroepsproduct, een procesverslag en een reflectieverslag. Het beroepsproduct hebben we eerder besproken, hieronder bespreken we het proces- en reflectieverslag.
Het verschil tussen een proces- en reflectieverslag is dat studenten in een procesverslag de feitelijke stappen en activiteiten tijdens het werken aan het project beschrijven, terwijl ze in een reflectieverslag een subjectieve beschrijving geven van hun persoonlijke en professionele groei.
Een procesverslag kan worden gebruikt bij individuele en groepsprojecten. Een goed procesverslag geeft je inzicht in de volgende punten:
Je kunt zowel de lagere als hogere vaardigheden toetsen met een procesverslag. Hogere competenties toets je door studenten de opdracht te geven een kritische analyse en evaluatie te maken van het proces en met voorstellen te komen voor mogelijke verbeteringen.
Het doel van een reflectieverslag is studenten de verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen ontwikkeling. De reflecties helpen je te beoordelen of de desbetreffende student bewust competent is en over voldoende ontwikkelvermogen beschikt.
Met een reflectieverslag laat je studenten op systematische wijze nadenken over de volgende punten:
Ook in een reflectieverslag kun je lagere en hogere cognitieve vaardigheden toetsen. Hogere competenties toets je door studenten aan te moedigen diepgaand te reflecteren op de opgedane ervaringen, kennis en vaardigheden, deze kritisch te analyseren en te evalueren voor persoonlijke en professionele groei.
Toetsing is meer dan een beoordelinginstrument voor prestaties. Door regelmatige en diverse vormen van toetsing worden studenten aangemoedigd om hun kennis te verbreden en te verdiepen. Daarnaast biedt het waardevolle feedback die studenten helpt bij het identificeren van hun sterke en zwakke punten, verbeterpunten en het moedigt aan tot zelfreflectie. Kortom, passende toetsing draagt bij aan een effectieve leeromgeving waarin studenten worden uitgedaagd, ondersteund en gemotiveerd om zichzelf op persoonlijk en professioneel gebied te ontwikkelen.
In het volgende artikel over toetsvormen het gebruik van ChatGPT door studenten bij toetsen, zoals opdrachten en projecten. Want is dat nu iets om aan te moedigen of te ontmoedigen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!