Home / Kennisbank / Trends die slimme leeromgeving mogelijk maken
Slimme scholen zijn de toekomst, maar een slimme leeromgeving is meer dan het gebruik van ICT labs en multimedia tools in de klaslokalen. Buiten de technologie zelf is het vooral van belang om studenten bepaalde vaardigheden aan te leren en te laten zien hoe ze de lesstof zelf kunnen toepassen. In een digitale leeromgeving worden studenten aangespoord om kritisch te denken en is meer ruimte voor klassikale discussies. Doordat docenten beter inzicht krijgen in de vaardigheden en behoeften van studenten is het makkelijker een specifiek lestraject voor hen op te stellen. Decennia van technologische ontwikkeling hebben geleid tot verschillende algoritmes die onderwijssystemen blijvend kunnen veranderen. Door AI te implementeren kunnen scholen studenten effectiever monitoren. Zo zijn er geautomatiseerde toezichtssystemen waardoor studenten ook tijdens bijvoorbeeld het maken van toetsen gecontroleerd kunnen worden. Bovendien maakt de langzaam toenemende toepassing van het Internet of Things (IoT) de schoolomgeving ook veiliger. Tools als gezichtsherkenning, 3D-positionering van studenten en het bewaken van de fietsenstalling kunnen allemaal worden overgenomen door AI, waardoor menselijke interventie niet langer nodig zal zijn. Dit artikel gaat over de opkomst van de slimme leeromgeving, en geeft een aantal voorbeelden van opkomende trends in onderwijssystemen.
Het IoT biedt nieuwe mogelijkheden voor connectiviteit binnen het onderwijs, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Online veiligheid is van groot belang binnen de privacygevoelige leeromgeving. De Universiteit van Utrecht heeft nu beveiligde netwerktoegang ingesteld voor alle 35.000 studenten en 7.400 medewerkers. Hierbij hebben studenten, andere bezoekers en onderzoeksteams allemaal andere toegangsrechten. En studenten aan de Loughborough University in Engeland hebben nu toegang tot een nieuw IoT-centrum, en ook tot partnersites en hoog aangeschreven trainingsomgevingen in Derby. Hierdoor wordt hun slimme leeromgeving enorm uitgebreid.
Ook 3D-printtechnologieën worden ingevoerd in het onderwijs. Wematter, fabrikant van het Gravity SLS 3D-printecosysteem, biedt zijn diensten en bijbehorende software aan bij de Zweedse Linköping Universiteit (LiU). Een belangrijk doel is het uitbreiden van de mogelijke productiemethoden binnen verschillende technische disciplines. Ook binnen het beroepsonderwijs draagt 3D printen bij aan een slimme leeromgeving, omdat deze techniek kan leiden tot nieuwe innovatieve creaties. Daarbij leert het studenten zowel praktische als technologische vaardigheden.
Slimme gebouwen staan in verbinding met het IoT, wat ze gedeeltelijk zelfregulerend maakt. Het ExoStruxure Building Operation-systeem, bijvoorbeeld, gebruikt toegangscontrole en tools voor databeheer om slimme en inzichtelijke beslissingen te maken. Zo kunnen onderwijsinstellingen zo effectief mogelijk toezicht en controle houden. De verzamelde data maakt het voor facilitair managers bovendien makkelijker om de energie-efficiëntie te verhogen, onderhoudsproblemen aan te pakken en te zorgen voor meer algeheel comfort.
De Onderwijsfaculteit van de Hogeschool Amsterdam heeft een Slim Onderwijs-lab ingesteld dat met behulp van technologie het onderwijs wil vernieuwen en verrijken. Door technologie zijn nieuwe manieren van het aanbieden van lesstof en verbinden van studenten mogelijk. Een voorbeeld daarvan is het implementeren van VR en AR. PwC stelt dat studenten die les hadden gehad met VR tot wel 275 procent zelfverzekerder waren met het toepassen van de geleerde lesstof. Dit is een verbetering van 40 procent ten opzichte van offline leren in het klaslokaal, en 35 procent effectiever vergeleken met eLearning.
Eind 2021 lanceerde Meten Holden Group een testversie van zijn metaverse beroepsopleidingen, met vakken als video post-productie en interieurontwerp. De opleidingen zijn niet alleen geschikt voor professionals met ervaring maar ook voor mensen zonder voorkennis van visueel ontwerp. Het bedrijf wil studenten helpen hun leerdoelen te halen en professionele vaardigheden te perfectioneren zodat ze voldoen aan de gestelde normen binnen de verschillende bedrijfstakken.
In Vlaanderen hebben meer dan honderd scholen binnenkort toegang tot VR binnen de leeromgeving. De Vlaamse Minister van Onderwijs, Ben Weyts, en de Thomas More Hogeschool hebben dit plan samen opgesteld. “Wereldwijd hebben ze dit nog nergens gedaan”, zegt Carl Boel, onderzoeker aan de hogeschool. Hij noemt het project dan ook revolutionair. Het ‘VR in Vlaanderen’-netwerk van de hogeschool zal de komende drie jaar docenten in het technische- en beroepsonderwijs leren hoe ze VR in het klaslokaal kunnen gebruiken.
De toepassing van onder andere AI, het IoT en VR in het onderwijs biedt zowel studenten als docenten nieuwe kansen. Het onderwijssysteem zelf wordt effectiever, gebouwen worden slimmer en dankzij VR en AR is er niet langer één lineaire manier van realiteitsbeleving. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, en de tools worden constant verder ontwikkeld. Docenten en studenten kunnen hier hun voordeel mee doen, maar zullen wel training en les moeten krijgen over het gebruik van deze technologie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!