Strategisch opereren op het snijvlak van ondernemen en onderwijs

Hbo

Een droom voor het onderwijs hebben en een Chinees project die een particuliere school op wilde zetten in Rotterdam. Deze twee ingrediënten samen waren de aanleiding voor Jelle Marchand om strategisch te opereren op het snijvlak van ondernemen en onderwijs. Eén die succesvol bleek. De lessen van Marchand zijn ook in het hedendaags onderwijs relevant. “Verzamel de mensen met kennis over vernieuwend onderwijs om je heen, als ambassadeurs. Als je als ondernemer wilt overleven, moet je iets heel anders gaan doen.”

Blue Ocean Strategy

“Mijn inspiratie is gebaseerd op de Blue Ocean Strategy” vertrouwt Marchand ons toe. “Geen concurrentie aangaan, maar nadenken over wat je unique selling point als school of opleiding is. Dit in combinatie met de juiste experts om je heen, op de juiste plek, zorgt ervoor dat je iets interessants te bieden hebt”.

Marchand reisde in oktober 2015 af naar China. “Ik ging erheen met de opdracht: vind partnerscholen die met jou willen samenwerken. Ik leerde daar veel over de cultuur. Chinezen zijn heel beleefd. Wij Nederlanders zijn recht door zee en zeggen wat wij denken. Dit gaat in de Chinese cultuur anders. Het draait daar erg om vertrouwen. Eerst onderhandelde ik uit de gedachte: we zoeken naar een win-win situatie; in China kan men denken: ‘ik win’. Door te begrijpen hoe de cultuur werkt, een vaste tolk en team om me heen te verzamelen die ik vertrouwen kon, kreeg ik het vertrouwen van de mensen daar. Ik heb er nog steeds veel contacten en vriendschappen”.

“Er zijn verschillende universiteiten in China, waar Chinese ouders uit kunnen kiezen. Ze willen veel geld in hun kind investeren. Doordat er meer vraag was naar opleidingsplaatsen aan de universiteit, dan aanbod, weken veel Chinese studenten uit naar het buitenland. Dat was een kans om het unieke verkooppunt van de school in de kijker te zetten” legt Marchand uit. Door het verkregen vertrouwen, kreeg Marchand het voor elkaar dat de Chinese studenten aan het uitwisselingsproject mee wilde doen.

Innoveren in het onderwijs

In zowel Den Haag als Zeeland was Jelle als directeur erg bezig met innoveren. “Een school voor administratief beroepsonderwijs, waar heel veel geprint werd. Ik ben begonnen om al dat papier terug te dringen, inclusief printers. Zo zijn er 80 printers uitgegaan, vijf nieuwe kwamen ervoor terug. Dit gaf een grote besparing van € 150.000. Dit geld is ingezet om meer docenten aan te nemen.

Verder was in 2008 de computer het belangrijkste instrument in de administratieve wereld. Een onderwijsteam moet ook digitaal vaardig zijn, het aanleren van digitale vaardigheden zorgde daarnaast ook voor een versnelling van leren op papier naar digitaal. Iets wat op studenten ook weer invloed heeft. Veel studenten waren toen nog digibeet” licht Marchand toe.

Rekenmethode met AI

Een ander voorbeeld van innoveren: Marchand gebruikte een rekenmethode met ondersteuning van AI. “De algoritmes die erin zitten zorgen ervoor dat studenten leren wat ze nog niet beheersen. Dat geeft ook een impuls aan innovatie. Studenten kunnen dan examens doen, als ze eraan toe zijn. Hiervoor is het uitlezen van data wel erg belangrijk. Zo kun je als docent meekijken of het moment ook daadwerkelijk een succeservaring wordt.

In 2020 is gestart met een database, zodat docenten beter konden sturen en studenten ondersteund werden in het leerproces. Studenten bleken eerder af te studeren dan gemiddeld én met hogere cijfers. Hierdoor waren ze niet alleen eerder op de arbeidsmarkt beschikbaar, ook de overgang van school naar een baan verliep goed. Dit hele experiment werd gevolgd door de onderwijsinspectie. Zij waren lovend over de resultaten. Dit gaf de doorslag voor het bestuur van het ROC om hiermee door te gaan.” aldus Marchand.

Innoveren en keuzes maken

“Het is de kunst om bij innoveren aan docenten te laten zien dat het anders kan. Dat niet alleen: dat het hun ook gaat helpen. Begin met een kleine groep mensen, zij worden de ambassadeurs. Als zij enthousiast worden, delen ze dit aan anderen. Welke ook weer enthousiast worden.

Daarbij moet je als schoolleider keuzes maken. Het kan er niet allemaal zomaar bij. Als we gaan investeren in onze eigen ontwikkeling, dan zullen we minder lesgeven. Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Bedenk goed bij jezelf: waarom doe je als school, docent of student de dingen die je doet? Welke toegevoegde waarde heeft het? Wie dan keuzes durft te maken, zal merken dat de kwaliteit zich van docent tot student zal verspreiden.” sluit Marchand het gesprek af.

 

 

 

 

 

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

strategie

Ook interessant voor jou

Gamification
Gamification
Gamification
Hoe gamification kan helpen
Blog
Hbo
Hbo, Mbo
ethiek in het onderwijs
ethiek in het onderwijs
Onderwijsvaardigheden
Hoe belangrijk is ethiek in het onderwijs?
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden
Lesgeven aan een multiculturele klas
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Reken-wiskundedidactiek op de pabo
16 mrt
12:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Bouwen aan digitaal vertrouwen
15 mrt
10:00
- 11:30
Hbo
Hbo
Meesterlijk met mensen
Meesterlijk met mensen: Grip op persoonsvorming in het basisonderwijs
8 mrt
13:00
- 14:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Alles weten over gamification?

Lees en leer over wat het precies is, hoe je het in kunt zetten in je les en wat de voor- en nadelen zijn op deze thema-pagina.