Effectief inzetten van online tools voor peerreview

Hbo

Peerfeedback inzetten binnen je lessen is zeer waardevol. Het zorgt ervoor dat studenten actief met de lesstof aan de slag gaan, dat er meer interactie ontstaat en dat studenten beter weten hoe ze constructieve feedback moeten geven en ontvangen.

Met tools als FeedbackFruits of Pitch2Peer is peerreview ook online in te zetten. Hoe doe je dat nu effectief? Docenten Eduard Reus van Hogeschool Inholland Amsterdam en Marij Thiecke van Hanzehogeschool Groningen delen hun ervaringen.

Wat is peerfeedback of peerreview

Peerreview is een leeractiviteit waarbij studenten elkaar feedback geven. Goede feedback helpt een student om zijn of haar werk naar een hoger niveau te tillen. Niet alleen door de ontvangen feedback te verwerken, maar ook door zelf constructief feedback te geven. Omdat studenten in hetzelfde leerproces zitten, kunnen ze goed inschatten waar medestudenten nog vragen hebben.

Online mogelijkheden voor peerreview

Online zijn er diverse platforms of tools waarmee docenten een veilige, besloten omgeving voor peerreview kunnen opzetten. Denk aan Revisely, Peergrade, FeedbackFruits en Pitch2Peer. Verreweg de meeste tools zijn ook te koppelen aan de online leeromgeving (LMS) die je onderwijsinstelling gebruikt, zoals Moodle, Blackboard, Brightspace of Canvas. Hierdoor verweef je de tool eenvoudig in je lesprogramma.

Marij Thiecke – docent Professionele vaardigheden Hanzehogeschool Groningen
Gebruikt Pitch2Peer, via Blackboard

Activerend onderwijs

“Pitch2Peer is een heel intuïtieve tool, zowel voor docenten als studenten. Studenten uploaden hun video’s, blogs, presentaties of schriftelijk werk. Die inzendingen worden vervolgens beoordeeld door (groepjes) medestudenten. Hiermee zet je studenten direct actief aan het werk, waardoor ze echt iets leren. In Pitch2Peer is het daarnaast zo dat ze elkaars werk en reviews in de gallery kunnen zien. Dat geeft ze vaak net dat duwtje in de rug om zelf aan de slag te gaan. Studenten uploaden een eerste versie waarop ze feedback ontvangen. Hiervan leren ze waar ze goed in zijn en waar ze nog aan moeten werken. Zo kunnen ze een goede eindpresentatie neerzetten.”

Kritisch naar je opdracht kijken

“Studenten beoordelen elkaar op de criteria die jij als docent instelt. Je moet dus goed van tevoren nadenken: wat wil ik dat mijn studenten leren? En wat is het beste moment om je opdracht(en) in te zetten? Je wordt als docent dus gedwongen om kritisch naar je opdracht te kijken. Ik ben van de ‘woeste’ creatieve opdrachten, maar zonder heldere randvoorwaarden, kwaliteitseisen en criteria behaal ik niet het gewenste resultaat. Wat zijn bijvoorbeeld de kenmerken van een goede presentatie? Wanneer is een inzending overtuigend genoeg? Ik maak van abstracte eisen werkbare doelen.”

Tijd investeren

“In het opstellen van de criteria zit dus een gedegen voorbereiding. Dat geldt ook voor de instructie aan studenten over wat constructieve feedback is. Ze ontvangen vooraf van mij een PowerPoint met daarin onder meer voorbeelden van goede en minder goede feedback. En ik leg duidelijk uit hoe Pitch2Peer werkt. Wanneer het voor de student helder is, rollen er mooie eindresultaten uit. Je krijgt dan als docent steeds meer een coachende rol. Daar zul je zeker wat tijd en energie in moeten steken. Maar dat hoef je niet alleen te doen. Zoek docenten op die samen met je willen pionieren of al aan de slag zijn gegaan. Ook over je eigen instelling heen. Je kunt veel van elkaar leren.”

Lees op de site van de Hanzehogeschool meer over hoe Marij Pitch2Peer heeft ingezet.
(Noot: Marij Thiecke heeft inmiddels een andere functie)

Eduard Reus – docent Social Work Inholland Amsterdam
Gebruikt FeedbackFruits, via Moodle

Betrokkenheid en interactie

“Ik gebruik peerfeedback onder meer bij mijn afstudeerders. Studenten geven actief feedback op ieders deelopdrachten. Een voorbeeld: deelopdracht 1 is de vraagstelling met onderbouwing. Studenten geven daar feedback op door een stuk tekst te selecteren. De feedback die ze geven past bij een van de feedbackcriteria. Zo wordt feedback direct concreet. Door peerreview zijn studenten bij elkaars afstuderen betrokken. Er ontstaat echt een groepsgevoel, zelfs tijdens de volledige online onderwijsperiode. En door meerdere feedbackrondes inzetten, structureer je het afstudeerproces. Dat geeft houvast.”

Een gedegen voorbereiding

“Peerreview valt of staat echt met de voorbereiding. Allereerst moeten studenten goed weten hoe ze constructieve feedback moeten geven. Daarom vertoon ik vooraf een video met concrete voorbeelden uit de praktijk. Ook leg ik duidelijk uit hoe de tool werkt. Deze video maakt al een gigantisch verschil, studenten geven ná het bekijken van dit filmpje al kwalitatief betere feedback. Wanneer de reviewronde is afgerond, bespreken we in een gezamenlijke bijeenkomst wat studenten nog kunnen verbeteren naar aanleiding van de feedback.”

Proces goed begeleiden

“FeedbackFruits is voor mij als docent een zeer gebruiksvriendelijke tool. Het is gemakkelijk in te stellen en heeft als voordeel dat het statistieken bijhoudt. Zo kan ik inzien hoe lang een student actief is geweest, of hij/zij bijvoorbeeld weinig feedback heeft gegeven. Met deze student ga ik in gesprek over de reden hiervan en hoe we dat kunnen veranderen. Als je als docent het proces goed begeleidt, kun je kwalitatief veel uit online peerreview halen.”

Lees op de site van Inholland meer over hoe Eduard en zijn studenten FeedbackFruits gebruiken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

peer review
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

groeien
groeien
Aansluiting arbeidsmarkt
Studenten van nu willen meer zelf doen
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden
Design thinking in je college toepassen. Hoe doe je dat?
Artikel
Hbo
Hbo
School van de toekomst
Video: gamification
Video
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Basisboek Bedrijfseconomie | Thema: Mvo
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Online masterclas Michel van Ast
Online Masterclass “Kleppen dicht!”
24 apr
15:30
- 16:30
Hbo
Hbo, Mbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek