XR geeft directe feedback in levensechte beroepssituaties

Mbo

Met Extended Reality (XR), de verzamelnaam voor augmented reality (AR), virtual reality (VR) en mixed reality (MR), kun je de fysieke wereld met een “digitale oefenwereld” combineren. Ideaal voor het middelbaar beroepsonderwijs, aldus Erik Meeuwsens (docent Smartlearning, Engels en Burgerschap aan het ROC van Amsterdam) en Rob Hartmann (onderwijskundig leider Orde, Defensie en Veiligheid aan het Vista College in Heerlen en Sittard).

 

Beroepsspecifieke vaardigheden oefenen met XR

Bij de ontwikkeling van lessen met VR kwam Eriks interesse in technologie goed van pas. Het mbo College Noord vroeg hem om mee te werken aan het innoveren van de digitale vaardigheden. “Zeven jaar geleden zijn we een samenwerking aangegaan met een start-up (WARP VR) en enkele andere bedrijven in de regio. Het resultaat is een goedlopend software platform, waar studenten talen als Duits, Spaans en Frans kunnen oefenen.”

Daarnaast heeft Erik zijn ervaring met lesgeven gekoppeld aan VR en werkte hij in het verleden mee aan het ontwikkelen van simulaties. Hiermee kunnen studenten beroepsvaardigheden in realistisch nagebootste situaties oefenen. “Denk aan een simulatie waarin monteurs in opleiding een vliegtuigmotor uit elkaar kunnen halen. Of waarin beveiligers in opleiding kunnen oefenen met iemand die vastzit in de lift of de situatie waarin een persoon aangehouden moet worden.”

Innovatiecentrum om docenten te ontzorgen

Rob: “VR is een middel om een brug te slaan tussen theorie en praktijk. Wij hebben duidelijke kaders waarbinnen VR aangeboden wordt. Dit om de veiligheid van zowel studenten als docenten te waarborgen. Op onze hoofdlocatie zijn acht speelvelden waar studenten met VR-brillen kunnen oefenen. Deze ontwikkelingen willen wij verder uitbreiden.

We zijn momenteel hard bezig met het schrijven van een ondernemersplan binnen het Vista College. Ons doel is om van het bestuur goedkeuring te krijgen voor het realiseren van een eigen Innovatiecentrum. Het is onze ambitie dat in dit Innovatiecentrum docenten ontzorgd worden. Wie als docent bezig wil zijn met digitale nieuwe technieken, moet hier in gefaciliteerd worden.

Technisch, denk aan de goede software en hardware, maar ook richting het curriculum. Docenten bedenken waar zij XR in willen zetten en met welk doel. Docenten kunnen in de toekomst naar het Innovatiecentrum toe met een vraag, bijvoorbeeld dat ze vier keer flipping classroom willen toepassen in verschillende werkvormen. In het Innovatiecentrum wordt met techniek én de juiste mensen gekeken hoe dit bereikt kan worden, tot aan de les toe. Wanneer je docenten al vanaf de start van de innovatie meeneemt, zijn ze intrinsiek gemotiveerd om ermee te werken, is mijn ervaring.”

Directe feedback

Het is belangrijk om vooraf na te denken over het doel van je les. Is VR hierbij van meerwaarde en past het ook bij de student?
Erik: “Er zijn studenten die zelf een grote verbeeldingskracht hebben, zij kunnen minder baat hebben bij een virtuele omgeving. Studenten die praktisch ingesteld zijn zullen het juist fijn vinden om meteen hun vaardigheden in een praktijksituatie te oefenen. Koppel je lesdoel dus zoveel mogelijk aan een effectief onderwijsaanbod.

Een goed voorbeeld van hoe je VR aan leren kunt koppelen, is met een taalapplicatie. Studenten krijgen een VR-bril op met koptelefoon en bevinden zich bijvoorbeeld in de virtuele metro. Ze oefenen meteen hun gespreksvaardigheden, doordat ze een kaartje moeten kopen; of antwoord moeten geven op een andere reiziger. Met behulp van spreekwolkjes krijgen ze tips. Daarnaast ontvangen ze na een gegeven antwoord meteen feedback. Dit kan gaan over de uitspraak of over de juiste woorden toepassen.”

Tips voor gebruik XR

  1. De ontwikkelingen in de doelgroep van studenten gaan zo snel, dat het belangrijk is om bij te blijven. En als je als docent ziet dat de intrinsieke motivatie van studenten bij XR er is, raak je zelf ook gemotiveerd.
  2. Zorg dat je aangesloten bent bij een samenwerkingsverband XR. Zo leggen wij als school gezamenlijk geld in, ontwikkelen dingen gezamenlijk én afzonderlijk. Alles wat ontwikkeld wordt, stellen we ook beschikbaar aan het samenwerkingsverband. De aangesloten scholen hebben zo veel meer scenario’s tot hun beschikking”
  3. Faciliteer het gebruik van VR zowel student áls docent. In ons lokaal start de docent de les op, daarna neemt de instructeur het gedeelte van VR over. Het lokaal is er bij ons al. Iedere leerling die niet het VR-programma speelt, kan wel op het scherm meekijken. Hierna volgt het onderwijsleerprogramma. Dit is voor iedereen van belang.
  4. Stem je aanbod af op de doelgroep.
  5. Het is goed te weten dat XR de studenten afsluit van hun omgeving. Dit betekent dat ze vanuit een prikkelrijke omgeving zoals het klaslokaal naar een prikkelarme realiteit gaan. Om de studenten weer bij de les te halen, laat onderzoek zien dat even aanraken, door een student op de schouder te tikken, een goede remedie is. Tegen een student praten heeft op dat moment minder zin.
  6. Investeer in een oplaadkar. Zodat je de les meteen begint met opgeladen brillen. Ook bespaart het de docent veel voorbereidingstijd, omdat je de losse brillen niet stuk voor stuk hoeft te checken.

Docent volgt nog steeds

Ook met XR in je les zijn er mogelijkheden om de studenten te volgen. Zo is dit per student te volgen tijdens de les of door als docent zelf rond te lopen en de hulpvraag die geobserveerd wordt in de theorieles te behandelen. “Docenten kunnen straks in een kort filmpje per student zien wat deze gedaan heeft tijdens de VR-oefeningen” legt Erik uit. We kunnen nu al wel de data bekijken. Daaruit analyseren we welke keuzes de student maakt en waar dit goed of fout ging. Ook geeft de data informatie over hoe lang de student over bepaalde handelingen doet.

Wie meer wil weten over het gebruik van XR in zijn lessen, mag altijd contact opnemen met het Vista College. “We zijn een open en toegankelijke school, we delen onze kennis graag. En als de kennis er nog niet is, dan verbinden wij de mensen met elkaar”, sluit Rob af.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Marian Blaauwgeers
Marian Blaauwgeers
Onderwijsvaardigheden
Stress en prestatiedruk podcast
Podcast
Hbo
Hbo, Mbo
Innovatief lesgeven
8 redenen waarom adaptief leren goed is
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
richard van hooijdonk
richard van hooijdonk
Innovatief lesgeven
Trendwatcher: Toekomst van het onderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Lunch & Learn – NU Pedagogisch Werk
Mbo
Mbo
De kracht van herhalen: Beter Spellen & Beter Rekenen
Mbo
Mbo
Oefenen met een interactieve game
Mbo
Mbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek