Crypto- en blockchainonderwijs

Hbo

Maarten de Borst en Marijn Romme ontmoeten elkaar voor de scriptie van laatstgenoemde. Toen Marijn zijn vakkenpakket aan Maarten liet zien, merkte Maarten op dat er amper innovatie aan te pas kwam. “Dit moet echt veranderen in Nederland. We leiden op deze manier bijna goede, jonge mensen op voor werkloosheid! Met meer technologische vakken kunnen we alle jongeren van nu optimaal voorbereiden op een succesvolle start in de maatschappij en voor de arbeidsmarkt” aldus Maarten. Met hun boek plus samenwerking aan de HU en Stichting Blockchain Netherlands (BCNL), timmeren ze hiervoor al hard aan de weg.

 

Het eerste boek voor geaccrediteerd onderwijs

In 2019 werd de voorloper van ‘Bouwen aan Digitaal Vertrouwen’ – in eigen beheer uitgegeven: ‘De Powershift’. “We werden door LOI Hogeschool benaderd om een onderwijsmodule blockchain en cryptocurrencies te ontwikkelen. Het onderwerp was – vooral toen – al abstract en lastig genoeg, dus we wilden niet dat de studenten moesten terugvallen op Engelse – vaak wetenschappelijke – artikelen. We hadden al een concept liggen voor een boek in het Nederlands dat de materie van kop tot staart behandelde: de probleemstelling, blockchain als mogelijke oplossing en waar dit nú in de praktijk gebruikt wordt. Dit werd het eerste crypto- en blockchainboek voor Nederlands geaccrediteerd HBO-onderwijs (waar we stiekem nog steeds ontzettend trots op zijn)”, aldus Maarten. Vanuit LOI kregen ze goede feedback over de module en het boek, dus toen ze toe waren aan een nieuwe druk, hebben de auteurs drie onderwijsuitgevers benaderd: ‘Van de drie kregen we twee voorstellen en uiteindelijk is het boek bij Noordhoff uitgegeven”, concludeert Marijn.

Maarten bekent eerlijk dat het proces ook best spannend was met tijden. “Vooral omdat de technologische ontwikkelingen in snel tempo gaan. In februari 2022 lanceerde we het boek. Het is gelukt om er een mooi samenhangend verhaal van te maken. Een die dit moeilijke onderwerp in begrijpelijke taal uitlegt.”

“Praktisch en snel toepasbaar, dat hebben we in het boek op de volgende manier uitgewerkt: blockchain begon bij Bitcoin, een vorm van digitale waarde, en een munt die in sommige landen zelfs als betaalmiddel gebruikt wordt. Om de waarde hiervan in te kunnen schatten, moet je wel eerst weten hoe digitalisering werkt, maar ook het financieel systeem. In het boek zijn we met deze onderwerpen, de problemen die zich voordoen om vervolgens uit te komen op de elegante oplossing die met blockchain bereikt kan worden’, vertelt Marijn.

Samenwerking staat voorop

Het boek werd al gebruikt door LOI, maar sinds dit collegejaar ook door de Hogeschool Utrecht. “Op een gegeven moment kreeg ik een berichtje van Bernhard van der Biessen, de blockchain-lead aan de HU. Hij was het boek tegengekomen en we hebben kort telefonisch kennisgemaakt. Hij had al tientallen boeken over het onderwerp gelezen maar vond geen enkele geschikt voor zijn studenten. We hebben Bernhard een proefdruk doorgestuurd en een paar weken later belde hij me weer op: ‘helder geschreven, veel casuïstiek en fijne opmaak’. Hij was onder de indruk en ging het voorschrijven voor zijn studenten! Ook belangrijk vond hij de bedrijven die de techniek al gebruikten: we sluiten het boek af met 100 bedrijven in 10 sectoren. Het boek was er officieel nog niet, dus dit was een fantastische start!”

En hier bleef het niet bij, er kwam een mooie samenwerking uit voort. “We hebben dit boek voor onderwijs geschreven, dus hebben we aangegeven dat we graag input hebben van de docenten, zodat we dit in de tweede druk mee kunnen nemen. Dit kan gaan om inhoudelijke opmerkingen, maar ook om actuele input: zeg dat op blockchain-gebaseerde identiteiten (in jargon Self Sovereign Identity) nu een veel besproken onderwerp is in het onderwijs, dan besteden wij daar in de tweede druk extra aandacht aan. Bernhard heeft al een onderwerp genoemd dat hij graag uitgediept wil zien, dus daar gaan wij mee aan de slag” aldus Marijn. Dit geldt overigens ook voor andere docenten, sluit Maarten af: “het boek is voor docenten gratis te bestellen, dus wij nodigen iedereen uit dat te doen en samen met ons aan een nóg betere en steeds weer actuele versie te werken!”

Het was Bernhard die Marijn en Maarten vroeg om aan te sluiten bij de doorontwikkeling van de minor blockchain op de HU. “Vanaf februari ’24 gaan we lesgeven aan de HU, maar we gaan op korte termijn al starten met strategische vraagstukken om de minor nóg groter te maken: het opzetten van een proeftuin voor studenten – een blockchainlab – en meer partnerships met het bedrijfsleven om maar wat te noemen”.

Gericht op de toekomst

“Blockchain en cryptocurrencies gaan nooit meer weg, dat is een ding dat zeker is” sluiten Maarten en Marijn het gesprek af. “En daarom heeft heel Nederland blockchainonderwijs nodig. Het maakt me niet zoveel uit of dat mét of zónder dit boek is, maar het liefste natuurlijk wel 😉”.

Rudolf van Ee – een van de oprichters van Stichting Blockchain Netherlands – heeft hetzelfde doel voor ogen als Maarten en Marijn. Het grootste blockchain-ecosysteem van Nederland heeft vanaf dit jaar een taskforce opgezet om blockchainonderwijs in Nederland verder op de kaart te gaan zetten. “Want hoewel er al heel wat gebeurt op blockchaingebied, er is nog genoeg ruimte voor verbetering”, aldus Maarten. Hiervoor heeft BCNL drie kwartiermakers aangesteld: Maxime (Lubbers) gaat over universiteiten, Maarten en Marijn over hbo en Raoul (Esseboom) neemt het mbo voor zijn rekening.

“We mikken hoog; crypto-, blockchain & web3-onderwijs voor iedere mbo, hbo en universiteit. Dit is natuurlijk niet binnen een paar jaar geregeld, maar stapje voor stapje gaan we er komen. Daar ben ik van overtuigd. Want alles begint bij goed onderwijs.”

Lees ook: De minor Blockchain gaat vooral niet om geld

 

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Man achter bureau met oude weegschaal erop die kritisch nadenkt
Man achter bureau met oude weegschaal erop die kritisch nadenkt
Onderwijsvaardigheden
De noodzaak van expliciete ethieklessen
Artikel
Hbo
Hbo
Innovatief lesgeven
8 pijlers voor werkgeluk
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Groepsfoto Generatie Z geboren tussen 1996 en 2012
Groepsfoto Generatie Z geboren tussen 1996 en 2012
Innovatief lesgeven
Is generatie Z echt zo onaandachtig?
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Docentendag Bedrijfseconomie | Maatschappelijk verantwoord ondernemen
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Verken de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek