Home / Kennisbank / Minor Blockchain gaat vooral niet om geld
Met de minor Blockchain leren studenten op de Hogeschool van Amsterdam hoe ze een openbare database van transacties maken. “Bedrijven komen met een idee en studenten maken vervolgens een concept met blockchain. Hiervoor hebben ze een half jaar de tijd. Vanuit het bedrijfsleven en van de docent krijgen studenten hier feedback op. Er komt veel kijken bij Blockchain en het levert verrassende projecten op” aldus Pieter Leek. “De minor blockchain aan de HU is anders van opzet. Al zijn ook bij ons een veelheid aan projecten onder studenten met deze minor waarneembaar” legt Bernhard van der Biessen uit.
Noordhoff START sprak met Pieter Leek, docent en coördinator van de minor blockchain, van Hogeschool van Amsterdam en met Bernhard van der Biessen, blockchain lead op de Hogeschool Utrecht, over blockchain in de opleiding. Maarten de Borst, co-auteur van het boek ‘Bouwen aan digitaal vertrouwen’ geeft uitleg over hoe dit heldere, leesbare boek er voor alle studenten en docenten kan zijn in het zich eigen maken van blockchain en andere technologische ontwikkelingen.
“Je kunt blockchain zien als een ketting van blokken. De minor blockchain op de HvA bestaat uit vier vakken met ingekaderde opdrachten. Daarnaast maken studenten een project, wat voor uitdagingen zorgt. Er moet bij het maken van de blockchain naast het bedrijfsidee ook met andere facetten rekening gehouden worden.”
Zo krijgen studenten te maken met de kosten die bij blockchain horen. “Iedere transactie kost geld. Jongeren leren zo om na te denken over het budget. Ook stellen ze prioriteiten. Moet ieder onderdeel er echt in of kunnen er keuzes gemaakt worden? Daarnaast is het nadenken over privacy en ethiek ook een groot onderdeel van dilemma’s waar de studenten zich over buigen. Denk aan: ‘welke gegevens zet ik er wel en niet op? En ook: ‘hoe zorg ik dat mijn eigen digitale sleutel niet te hacken zijn’?” legt Pieter uit. Op de HvA wordt het vak ethiek en juridische aspecten gegeven door een advocaat. “Zo worden studenten optimaal voorbereid om te werken met de voor- en nadelen van blockchain.” aldus Pieter.
“Blockchain is een vertrouwde, gedeelde, gedistribueerde database” legt Bernhard uit. In 2022 ontving hij samen met de Noordhoff auteurs, Maarten de Borst en Marijn Romme, van het boek ‘Bouwen aan digitaal vertrouwen’ de Meaningful Education Award. “De technologie verandert snel. Op het moment dat het boek naar de drukker ging, was er al risico dat er nieuwe feiten en ontwikkelingen waren. We hebben met docenten zoals Bernhard afgesproken, dat hun inbreng bij de volgende druk meegenomen wordt. Een belangrijk onderdeel bij de volgende druk zal het beheren van je eigen identiteit zijn.
Docenten kunnen het boek gratis bestellen.” tipt Maarten.
“Met blockchain is het mogelijk om transacties vast te leggen, hierdoor leg je data niet langer bij derden. Individuen zijn dus niet afhankelijk van een trusted third party, zoals de overheid of bank. Dit maakt nieuwe businessmodellen en manieren van samenwerken mogelijk.
“Denk bijvoorbeeld aan een docent, die op een hogeschool een cijfer invoert. Waar bij Osiris de database gericht is op toegang voor docenten, kunnen studenten en bedrijfsbegeleiders nu ook vertrouwd cijfers vastleggen. Daarbij kunnen ze hun prestaties, certificaten of diploma’s delen met derden. Zo ontstaat er een levend CV. Het is hierdoor mogelijk om je diploma’s en kwaliteiten vertrouwd aan het beroepsleven te tonen. Fantastisch toch?” lacht Bernhard.
Beiden hogescholen hebben diverse projecten waar studenten aan werken. Pieter: “Momenteel is een groep studenten bezig met het uitproberen van het idee om festivalmuntjes, via de app van de telefoon wireless aan te schaffen. Festivalgangers doen dit dan met het muntjessysteem van het festival, dus niet met geld. Dit is nog een prototype, er is ruimte om dingen bij te stellen”.
“Het komt voor dat projecten zo goed ontwikkelen, dat andere groepen studenten na een half jaar hiermee verder gaan. Zo werken wij als hogeschool al langere tijd met het Amsterdam Fashion Institute. Ieder kledingstuk bestaat uit meerdere onderdelen en wordt door verschillende leveranciers geproduceerd. Studenten zijn nu al langere tijd bezig om een trackable systeem hier van te maken. Zodat de klant kan kijken: waar komt de wol vandaan? En ook: hoe wordt deze geproduceerd? Dit om een transparant, duurzaam en arbeidsvriendelijk systeem voor de mensen die eraan werken, mogelijk te maken.
Het project kan nog verder doorontwikkeld worden. Zo kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar een wasmachine die het kledingstuk kan tracken en het juiste wasprogramma automatisch selecteert. Als docent ben je langer met de projecten bezig, studenten werken er maximaal een half jaar aan.”
De wereldwijde hype van NFT tokens is ook bij Pieter en zijn studenten bekend. “Een kunstenaar had ingescande schilderijen verkocht via een NFT token en wilde graag 25% van de opbrengst, van iedere transactie, aan een goed doel schenken. Het lukte om dit in een blockchain te maken, waardoor het hele koopproces transparant werd.”
Bernhard: “Onze minor Blockchain aan de HU bestaat uit projecten. Deze zijn heel breed. Zo is een groep studenten nu bezig met het ontwikkelen van een materialenpaspoort voor Rijkswaterstaat.
We hebben met mooie en grote klanten gewerkt. Bijvoorbeeld deRabobank of Quantoz. Praktische oplossingen bedenken in het werkveld staat in deze minor centraal. Een groot voordeel van blockchain is dat het mogelijk is voor veel mensen (die je niet kent) te werken in één database. Dit geeft nieuwe inzichten en je kunt aantonen wat derden gedaan hebben. Zo ontstaat vertrouwen.
Een nadeel is dat er onterecht een stigma op de hoeveelheid elektriciteitsverbruik rust. En dat er een een zweem van criminaliteit om blockchain hangt.”
“De leercurve is de eerste weken voor studenten heel steil. Het kost echt wel even tijd om de grote hoofdlijnen qua basistechnieken te begrijpen. Wie doorzet zal merken dat het loont.” De HvA gaat ook volgend cursusjaar weer met de minor van start. Er is plaats voor ongeveer 30 studenten, waarbij zowel internationale studenten als studenten van de HvA dit toekomstgerichte vak kunnen volgen.
Ook de HU heeft veel studenten die geïnteresseerd zijn in het volgen van de minor. Want samenwerken met grote partners en onder de enthousiaste leiding van Bernhard van der Biessen en zijn collega’s is een win-win situatie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!