Home / Kennisbank / 3 handige tools om je lessen mee te ondersteunen
Als docent heb je vast wel eens opgevangen dat het onderwijs onderhevig is aan veranderingen. Onderzoek geeft ons niet alleen meer kennis over hoe studenten leren, ook geven ze richting over welke digitale middelen hierbij helpen. Ontmoet Berrie Goossens en Kirsten Cuppen. Twee docenten die innovatief lesgeven met behulp van verschillende digitale hulpmiddelen. Het digitale hulpmiddel heeft altijd een ondersteunende rol. Het is een route om de concentratie van studenten vast te houden. Doordat we weten dat met het behulp van gamification of VR-gebruik kennis beter beklijft, is het de moeite waard om hier meer over te weten te komen.
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.
Berrie Goossens is werkzaam als hbo-docent marketing. In zijn loopbaan heeft hij veel ervaring opgedaan met het gebruik van digitale hulpmiddelen. Berrie was één van de eerste docenten die werkte met de voorloper van de VR-bril: de Google Cardboard. Ook nu is Berrie nog steeds innovatief bezig met zijn lessen. Door diverse digitale middelen in te zetten, komt er ruimte voor activerende werkvormen. Berrie gebruikt geregeld Socrative om een quiz samen te stellen. Het brengt het gesprek tussen studenten op gang en laat ze op onderzoek gaan. Precies wat een belangrijke voorwaarde is om de studenten in de leerhouding te krijgen. Daarnaast leert Berrie studenten ook meer over het toepassen van social media in zijn lessen. LinkedIn wordt zo gebruikt om studenten te leren hoe ze kunnen adverteren voor bedrijven.
Naast het inzetten van digitale middelen, is het ook nodig dat de hele school mee veranderd. Je kunt hierbij denken aan de inrichtingen van de lokalen. Geen standaard klaslokalen meer, maar labs. Onderzoeksruimtes waar studenten op ontdekkingsreis kunnen. Bedrijven die zich vestigen in het schoolgebouw, dit zal ook bij het onderwijs van de toekomst steeds meer gaan horen. Zo kunnen studenten veel meer ervaring opdoen met kennis en vaardigheden die ze op de arbeidsmarkt nodig hebben.
Kirsten Cuppen won in 2021 de titel als mbo docent van het jaar. Daarnaast is ze mentor, docent Nederlands en loopbaanbegeleider bij de opleiding mechatronica, werktuigbouwkunde en metaaltechniek. Kirsten werkt bij het ROC Tilburg. Zo heeft Kirsten het ‘talentenpaspoort’ bedacht. Dit houdt in dat er gekeken wordt naar de persoon achter de student. Wie is de student, wat zijn de talenten en hoe kunnen we deze met het onderwijs het meeste recht doen?
Het talentenpaspoort is een digitaal groeidocument waarop de talenten van iedere student individueel genoemd worden. Het sluit aan bij de visie van een leven lang leren. Dit talentenpaspoort kun je gebruiken als digitaal portfolio. Docenten kunnen studenten begeleiden op een interactieve manier in hun digitale portfolio. Zo zijn de communicatielijnen kort. Voor de docent zijn er diverse opties om dit coachtraject geautomatiseerd en makkelijk uitvoerbaar te maken. Je kunt dan denken aan diverse feedbacklijsten. Kirsten gebruikt in haar lessen zelf tools als Teams, Mentimeter en Kahoot. Met zowel Mentimeter als Kahoot kun je een quiz maken.
Niet iedereen is meteen enthousiast over de digitale hulpmiddelen. Het kan je zelfs zenuwachtig maken. Hoe kun je het beste starten als je nog niet zo thuis bent in de digitale wereld?
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Jongeren ervaren door diverse maatschappelijke ontwikkelingen nóg meer druk. In deze podcast wordt vertelt hoe je jongeren die vastlopen kan helpen, hoe je hen begeleidt bij het maken van studiekeuzes en waarom het loont om jezelf kwetsbaar tegenover je leerlingen/studenten op te stellen.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In deze whitepaper stipt Heleen aan hoe ethiek geïntegreerd kan worden in het hoger beroepsonderwijs. Van alle hbo-docenten. In stage- en afstudeerbegeleiding en in de lessen van vakdocenten. Van docenten business, techniek en bedrijfskunde tot social work, verpleegkunde en kunst. Kortom, in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Differentiatie in de klas.
Bij differentiatie in het onderwijs doet de docent proactief aanpassingen om recht te doen aan verschillende leerbehoeften. Van individuele leerlingen, of van kleine groepen leerlingen. Maar het kan ook onbedoeld stigmatiserend werken en leiden tot een selffulfilling prophecy. Je eigen onbewuste differentiërende gedrag leren kennen, is dan ook een voorwaarde voor effectieve differentiatie in de klas.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!