3 handige tools om je lessen mee te ondersteunen

Hbo

Als docent heb je vast wel eens opgevangen dat het onderwijs onderhevig is aan veranderingen. Onderzoek geeft ons niet alleen meer kennis over hoe studenten leren, ook geven ze richting over welke digitale middelen hierbij helpen. Ontmoet Berrie Goossens en Kirsten Cuppen. Twee docenten die innovatief lesgeven met behulp van verschillende digitale hulpmiddelen. Het digitale hulpmiddel heeft altijd een ondersteunende rol. Het is een route om de concentratie van studenten vast te houden. Doordat we weten dat met het behulp van gamification of VR-gebruik kennis beter beklijft, is het de moeite waard om hier meer over te weten te komen.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

 

Hoe je als docent hbo marketing digitale hulpmiddelen inzet

Berrie Goossens is werkzaam als hbo-docent marketing. In zijn loopbaan heeft hij veel ervaring opgedaan met het gebruik van digitale hulpmiddelen. Berrie was één van de eerste docenten die werkte met de voorloper van de VR-bril: de Google Cardboard. Ook nu is Berrie nog steeds innovatief bezig met zijn lessen. Door diverse digitale middelen in te zetten, komt er ruimte voor activerende werkvormen. Berrie gebruikt geregeld Socrative om een quiz samen te stellen. Het brengt het gesprek tussen studenten op gang en laat ze op onderzoek gaan. Precies wat een belangrijke voorwaarde is om de studenten in de leerhouding te krijgen. Daarnaast leert Berrie studenten ook meer over het toepassen van social media in zijn lessen. LinkedIn wordt zo gebruikt om studenten te leren hoe ze kunnen adverteren voor bedrijven.

Dit zijn drie handige tools om je lessen mee te ondersteunen

  1. Wil je de voorkennis peilen over een nieuw onderwerp? Of een toets maken op een simpele manier? Gebruik dan eens Socrative om een quiz te maken. Je kunt zowel open vragen als multiple choice opgeven. De antwoorden van de quiz krijg je als docent in een Excelbestand. In het geval van een toets scheelt dit je ook nakijktijd. Als studenten de quiz invullen, kun je als docent live de vorderingen volgen. Zo zie je welke studenten de vraag ingevuld hebben en welke nog met de vraag bezig zijn. Andere opties zijn wel of geen tijdsdruk op de vraag zetten, de toets op de eigen smartphone laten maken of anoniem antwoorden verzamelen over een casus.
  2. De meeste docenten zijn met lesgeven via Teams wel bekend. Het is de moeite waard om de tabbladen nog eens verder te onderzoeken. Zo gebruiken weinig docenten de ‘taakplanner’ als optie. Het voordeel van deze tool is dat deze al enigszins bekend is bij je. Hierdoor kost het weinig moeite om nog meer uit dit digitale middel te halen.
  3. Wil je instructie geven en daarbij een webapplicatie gebruiken? Dan is Screencast-o-matic het uitproberen waard. Deze applicatie geeft de mogelijkheid om zowel webcambeelden als audiobestanden toe te voegen. Studenten kunnen dus letterlijk over je schouder heen kijken. Een ideaal hulpmiddel om je instructie te geven aan grote groepen. Ook kan het handig zijn omdat studenten het achteraf extra kunnen beluisteren. Wil je een nieuwe wiskundige berekening uitleggen of een praktijkles geven? Werken met deze applicatie scheelt je ook nog eens tijd. Je kunt voor meerdere klassen tegelijk je les en voorbereiding opnemen en dit later delen.

De kloof tussen huidig en innovatief onderwijs wordt kleiner

Naast het inzetten van digitale middelen, is het ook nodig dat de hele school mee veranderd. Je kunt hierbij denken aan de inrichtingen van de lokalen. Geen standaard klaslokalen meer, maar labs. Onderzoeksruimtes waar studenten op ontdekkingsreis kunnen. Bedrijven die zich vestigen in het schoolgebouw, dit zal ook bij het onderwijs van de toekomst steeds meer gaan horen. Zo kunnen studenten veel meer ervaring opdoen met kennis en vaardigheden die ze op de arbeidsmarkt nodig hebben.

Gepersonaliseerd leren is de nieuwe maatstaf

Kirsten Cuppen won in 2021 de titel als mbo docent van het jaar. Daarnaast is ze mentor, docent Nederlands en loopbaanbegeleider bij de opleiding mechatronica, werktuigbouwkunde en metaaltechniek. Kirsten werkt bij het ROC Tilburg. Zo heeft Kirsten het ‘talentenpaspoort’ bedacht. Dit houdt in dat er gekeken wordt naar de persoon achter de student. Wie is de student, wat zijn de talenten en hoe kunnen we deze met het onderwijs het meeste recht doen?
Het talentenpaspoort is een digitaal groeidocument waarop de talenten van iedere student individueel genoemd worden. Het sluit aan bij de visie van een leven lang leren. Dit talentenpaspoort kun je gebruiken als digitaal portfolio. Docenten kunnen studenten begeleiden op een interactieve manier in hun digitale portfolio. Zo zijn de communicatielijnen kort. Voor de docent zijn er diverse opties om dit coachtraject geautomatiseerd en makkelijk uitvoerbaar te maken. Je kunt dan denken aan diverse feedbacklijsten. Kirsten gebruikt in haar lessen zelf tools als Teams, Mentimeter en Kahoot. Met zowel Mentimeter als Kahoot kun je een quiz maken.

3 starttips voor jou als docent

Niet iedereen is meteen enthousiast over de digitale hulpmiddelen. Het kan je zelfs zenuwachtig maken. Hoe kun je het beste starten als je nog niet zo thuis bent in de digitale wereld?

  • Focus op één ding. Bijvoorbeeld voor Mentimeter of Kahoot en ga dat uitproberen.
  • Zorg dat er in je team een kartrekker is die ICT-vaardig is én enthousiast is. Deze kan zo anderen meenemen in het proces.
  • Weet een andere collega er veel van? Werk dan samen. Zo kom je verder.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

onderwijs van de toekomst
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

adaptief leren
adaptief leren
Innovatief lesgeven
Persoonlijke leerdoelen en de rol van de docent
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
School van de toekomst
Crypto- en blockchainonderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden
Customer Journey Whitepaper
Whitepaper
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Basisboek Bedrijfseconomie | Thema: Mvo
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Online masterclas Michel van Ast
Nieuw!
Online Masterclass “Kleppen dicht!”
24 apr
15:30
- 16:30
Hbo
Hbo, Mbo
49

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek