5 vragen over zelfregulerend leren 

Hbo

Hoe denk jij over zelfregulerend leren? Vind je het zinvol? En welke score geef je jouw kennis op het gebied van (het ondersteunen van studenten bij) zelfregulerend leren?

Volgens Paul Pintrich, een vooraanstaande Amerikaanse psycholoog en invloedrijke expert in onderwijskunde en motivatiepsychologie, is zelfregulerend leren een actief, constructief en cyclisch proces. De student geeft vanuit eigen leerdoelen en afhankelijk van de context, zelf richting aan gedrag, gedachten, gevoelens en motivatie om de leerdoelen te bereiken.

Zelfregulerend leren wordt als zinvol beschouwd omdat het de autonomie en motivatie van studenten verhoogt, hen diepgaander laat leren en beter laat presteren. Bovendien bereidt het hen beter voor op hun deelname aan de arbeidsmarkt.

Reflecteer op jouw zelfregulatievaardigheden

Voor veel studenten vormt zelfregulerend leren echter een uitdaging. Gelukkig zijn het vaardigheden die ze (verder) kunnen ontwikkelen. Als docent heb je een enorme invloed op hoe actief studenten hiermee aan de slag gaan.

Wil je impact maken? Stel jezelf dan de volgende vijf vragen:

  1. Heb ik voldoende kennis over wat zelfregulerend leren inhoudt?
  2. In hoeverre besteed ik voldoende tijd aan het onderwerp?
  3. Ben ik zelf actief bezig met zelfregulerend leren?
  4. Fungeer ik als een rolmodel voor mijn studenten als het gaat om zelfregulerend leren?
  5. Gebruik ik tijdens de les persoonlijke voorbeelden en anekdotes waardoor studenten geïnspireerd raken om actief aan de slag te gaan met het versterken van hun zelfregulerende vaardigheden?

 

Praktische tips en inzichten

Het lezen van de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs´ helpt je een weloverwogen antwoord te geven op de bovenstaande vragen. Je krijgt praktische tips en inzichten over hoe je het versterken van zelfregulerend leren effectief kunt ondersteunen bij jouw studenten. En je doet inzichten op hoe je jouw kennis over zelfregulerend leren kunt inzetten om studenten te motiveren en te inspireren.

Deze whitepaper word je aangeboden door negen (docent)onderzoekers van het NRO SELFLEXconsortium, dat de komende vier jaar onderzoek doet naar zelfregulerend leren in het hoger onderwijs. De onderzoekers zijn werkzaam op verschillende hogescholen en universiteiten, waaronder Avans Hogeschool in Breda, Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Hanzehogeschool Groningen en Open Universiteit in Heerlen.

Download nu de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs´.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

Twee studenten werken samen aan een schoolopdracht
Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

Ook interessant voor jou

3 sprekers van meet up Hogeschool Utrecht zitten voor de zaal op een stoel
3 sprekers van meet up Hogeschool Utrecht zitten voor de zaal op een stoel
Blockchain gaat ons allemaal aan
Artikel
Hbo
Hbo
Kijk naar effectieve leerstrategieën
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Zelfsturend leren
Zelfsturend leren
Zelfregulerend leren: de wetenschap
Artikel
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Wat gaan we doen? – Masterclass
5 feb
15:00
- 16:00
Hbo
Hbo
Symposium “Duurzame ontwikkeling in het onderwijs”
30 jan
14:00
- 18:00
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken