3 typen studenten met individuele trajecten

Noordhoff
redactie
Hbo

Het flexibele onderwijs komt in volle vaart op de studenten af. Hoog tijd dus voor docenten om de benodigde vaardigheden voor zelfsturend leren over te brengen. Hoe je dat aanpakt, daarover brainstormden twaalf hogeschooldocenten op 15 november bij de Aan tafel!-sessie van Noordhoff in Doloris, Tilburg.

Van studenten wordt verwacht dat ze zelf kunnen reguleren en dat ze persoonlijke verantwoordelijkheid tonen. Leer studenten zichzelf te motiveren, doelen te stellen, te reflecteren en geef ze bovenal het gevoel dat ze het kúnnen. Afhankelijk van hun behoeften kan zelfsturing tot allerlei werkwijzen leiden: van de docent die voordoet hoe het moet, tot begeleider, reflector, groepscoach en organisator van peer reviews. En wellicht gaan docenten zelf ook een keer kopje onder en beseffen ze dat zelfsturing voor hen ook broodnodig is…

Grofweg kun je drie typen studenten onderscheiden: allereerst het type dat in een zelfsturende boot naar MTV zit te luisteren, en gaandeweg beseft dat hij/zij toch iets moet met de eigen verantwoordelijkheid die er wordt verwacht. Het tweede type heeft zelfstandig al cognitieve strategieën ontwikkeld, waarmee hij/zij eenvoudig met het flexibele onderwijs weet om te gaan. En het derde type student surft op de golf van flexibel onderwijs, vraagt zich af of zijn/haar strategie wel effectief is en komt terecht in een cyclus van plannen, uitvoeren en reflectie en past daarbij steeds de strategie aan. Het traject van elk type student is individueel. De ene wil keuze, de andere wil richting zodat hij weet wat hij moet doen, en de derde wil bijgestuurd worden.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat studenten uit zichzelf niet altijd op de meest optimale manier leren: ze kiezen vaak voor de makkelijkste weg, en die biedt niet altijd de beste leeruitkomst. De docent kan hen leren het effect van hun gekozen strategie te begrijpen. Daarbij is de docent ook nog lerende.

Wat is dan studiesucces? Motivatie. Geloven dat je het kan. En liefst een diploma. De banen van de toekomst vragen om mensen die zichzelf kunnen aansturen, zichzelf hebben leren kennen en die een leven lang blijven leren. Dankzij de docent die ze daarin gecoacht heeft.

Bekijk de tekening

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Tilburg

Ook interessant voor jou

Dit zijn de trends in innovatief lesgeven
Dit zijn de trends in innovatief lesgeven
Innovatief lesgeven: 3 trends
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Flipping the Classroom
Flipping the Classroom
De waarheid achter de hype flipping the classroom
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
richard van hooijdonk
richard van hooijdonk
Trendwatcher: Toekomst van het onderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
10 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
10 okt
13:00
- 14:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken