3 typen studenten met individuele trajecten

Hbo

Het flexibele onderwijs komt in volle vaart op de studenten af. Hoog tijd dus voor docenten om de benodigde vaardigheden voor zelfsturend leren over te brengen. Hoe je dat aanpakt, daarover brainstormden twaalf hogeschooldocenten op 15 november bij de Aan tafel!-sessie van Noordhoff in Doloris, Tilburg.

Van studenten wordt verwacht dat ze zelf kunnen reguleren en dat ze persoonlijke verantwoordelijkheid tonen. Leer studenten zichzelf te motiveren, doelen te stellen, te reflecteren en geef ze bovenal het gevoel dat ze het kúnnen. Afhankelijk van hun behoeften kan zelfsturing tot allerlei werkwijzen leiden: van de docent die voordoet hoe het moet, tot begeleider, reflector, groepscoach en organisator van peer reviews. En wellicht gaan docenten zelf ook een keer kopje onder en beseffen ze dat zelfsturing voor hen ook broodnodig is…

Grofweg kun je drie typen studenten onderscheiden: allereerst het type dat in een zelfsturende boot naar MTV zit te luisteren, en gaandeweg beseft dat hij/zij toch iets moet met de eigen verantwoordelijkheid die er wordt verwacht. Het tweede type heeft zelfstandig al cognitieve strategieën ontwikkeld, waarmee hij/zij eenvoudig met het flexibele onderwijs weet om te gaan. En het derde type student surft op de golf van flexibel onderwijs, vraagt zich af of zijn/haar strategie wel effectief is en komt terecht in een cyclus van plannen, uitvoeren en reflectie en past daarbij steeds de strategie aan. Het traject van elk type student is individueel. De ene wil keuze, de andere wil richting zodat hij weet wat hij moet doen, en de derde wil bijgestuurd worden.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat studenten uit zichzelf niet altijd op de meest optimale manier leren: ze kiezen vaak voor de makkelijkste weg, en die biedt niet altijd de beste leeruitkomst. De docent kan hen leren het effect van hun gekozen strategie te begrijpen. Daarbij is de docent ook nog lerende.

Wat is dan studiesucces? Motivatie. Geloven dat je het kan. En liefst een diploma. De banen van de toekomst vragen om mensen die zichzelf kunnen aansturen, zichzelf hebben leren kennen en die een leven lang blijven leren. Dankzij de docent die ze daarin gecoacht heeft.

Bekijk de tekening

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Tilburg
Trendrapport hoger onderwijs 2023

In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?

 

Ook interessant voor jou

Aansluiting arbeidsmarkt
ChatGPT óók in de collegezaal
Artikel
Hbo
Hbo
virtueel klaslokaal
virtueel klaslokaal
Innovatief lesgeven
Waarom slimme leeromgevingen de toekomst zijn
Blog
Hbo
Hbo, Mbo
Man achter bureau met oude weegschaal erop die kritisch nadenkt
Man achter bureau met oude weegschaal erop die kritisch nadenkt
Onderwijsvaardigheden
De noodzaak van expliciete ethieklessen
Artikel
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Docentendag Bedrijfseconomie | Maatschappelijk verantwoord ondernemen
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Verken de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek