Studenten van nu willen meer zelf doen

Hbo

“Zolang mensen zich blijven ontwikkelen, blijf je groeien. En hou je het plezier in je werk als docent. De wereld verandert en het is de kunst om mee te veranderen.” Studenten van nu hebben veel behoefte aan docenten die hen coachen. Jelle Marchand hoorde daarnaast van bedrijven drie vaardigheden die ze graag in het gedrag van stagiaires terug zagen. Hierop besloten hij en zijn school het curriculum aan te passen. En met succes. Het onderwijs van de toekomst vraagt om andere onderwijsvaardigheden. Niet alleen bij studenten, ook bij docenten.

Marchand heeft 43 jaar in het onderwijs gewerkt. Ook nu als pensionaris blijft hij bij het onderwijs van Nederland betrokken. Noordhoff sprak hem over de onderwijsvaardigheden die het (beroeps)onderwijs van nu nodig heeft.

Drie belangrijke studentenvaardigheden

“Bedrijven vragen om studenten die sociaal, communicatief en digitaal vaardig zijn” legt Marchand uit. “Eén van de scholen waar ik leiding gaf, heeft hierop het curriculum aangepast, zodat we op deze drie aspecten de nadruk konden leggen. Zo namen we zeven jaar geleden het vak sociale-vaardigheden hierin op. Dat was in die tijd nog geen verplicht onderdeel van het curriculum. Deze vaardigheden zijn nog steeds hard nodig. Studenten hebben de hulp van docenten nodig om zich dit eigen te maken”.

Sociaal vaardig ben je als een gesprek op gang kunt brengen en houden, communicatief vaardig gaat over het maken van afspraken en het stellen van grenzen. “Digitaal vaardig is meer dan alleen met een systeem over weg kunnen. Het is ook jezelf open stellen om er adaptief mee om te willen gaan.” legt Marchand uit. “Bedrijven lopen er tegenaan dat studenten te laat komen of helemaal niet naar hun stagedag gaan. Dan zijn deze vaardigheden zo belangrijk, ook om als school ( in de toekomst) de stageplaats te behouden voor ander studenten”.

Onderwijsvaardigheden docenten

Ook van docenten worden nieuwe vaardigheden gevraagd. “Twee aspecten zijn hierin belangrijk. Docenten die digitaal vaardig zijn en adaptief willen werken. Bijvoorbeeld door tijdens de les met Teams te werken. Als een docent bijvoorbeeld in Teams een opdracht aan studenten geeft, kan hij ook volgen hoe de student de taak maakt. Verder kan hij meteen feedback leveren op het proces. Directe feedback heeft altijd een sneller leereffect. Een toets geven en twee weken later met de cijfers komen, heeft nauwelijks effect.

Dit scheelt niet alleen veel nakijkwerk, je richt je als docent op een andere rol. De rol van nakijken verandert in de docent die coacht. Die een student volgt en bijstuurt op de weg naar volwassenheid. Daar zijn studenten ook blij mee. Liever nu feedback dan pas na een toets, die ze over twee weken maken. Technologie kan hier een ondersteunend hulpmiddel in zijn. Docenten die namelijk weten wat ze met technologie kunnen, zullen dit niet meer als bedreiging zien.” stelt Marchand.

“De technologie van nu biedt zoveel kansen. Zo kan AI ingezet worden, om studenten onbewust bij te sturen. Zonder dat een student het in de gaten heeft is deze bezig met onderwerpen die het lastig vindt. Als je zou zeggen: ‘Ga jij maar extra oefenen met deze stof, dit beheers je nog niet optimaal’ werkt dat demotiverend. De inzet van AI kan dus ook een intrinsieke motivatie bij de student aanwakkeren.” Benieuwd naar meer over intrinsieke motivatie bij studenten? Lees dan ook dit artikel.

Draagvlak creëren

“We leven in een samenleving waarin ik 100% zeker weet dat er meer technologie komt. Lang geleden ging ik met een toenmalig docententeam naar het innovatielab van Microsoft in Brussel. Veel van deze technologie was nog niet op de markt gedeeld. Toen onderwijsmensen zagen wat er allemaal mogelijk was, kwam er enthousiasme en draagvlak. Niet omdat ik het zei als schoolleider, maar omdat ze dit zelf wilden onderzoeken.

Docenten moeten niet meer te doen krijgen. Nee, schoolleiders moeten tijd faciliteren zodat docenten kunnen experimenteren. En niet volgens een vast stramien. Dat geeft geen eigenaarschap. Kies wat bij je past.” deelt Marchand.

De docent als coach

“De generatie studenten van nu, wil meer zelf doen. Een leerkracht die ze coacht, helpt de student om belangrijke keuzes te maken. Je sluit zo als docent aan op het eigenaarschap van de student. En hoe meer eigenaarschap, hoe groter de intrinsieke motivatie is.

Als je als school wilt investeren, investeer dan in de coachende vaardigheden van docenten. Wees oprecht geïnteresseerd in de student die tegenover je zit, schenk aandacht en kijk waardoor de spreekwoordelijke kink in de kabel komt. Is het de lesstof, thuissituatie, een combinatie van factoren?” tipt Marchand.

Zo kun je als docent jongeren coachen naar motivatie voor het einddoel én plezier hebben in het onderwijs. Plezier en ontwikkeling voor zowel studenten als docenten bewerkstelligen; dat is toch het ultieme doel van het onderwijs!

Meer weten, luister de podcast: Stress en prestatiedruk

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

groeien
Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

Ook interessant voor jou

Profielfoto van Stephan van Slooten
Profielfoto van Stephan van Slooten
Nieuwe editie Basisboek Customer Journey
Artikel
Hbo
Hbo
Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
AI en toetsen: alles op de schop?
Artikel
Hbo
Hbo
Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Rotterdam
Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Rotterdam
Help elkaar om te groeien
Artikel
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Webinar NU Rekenen
18 mrt
15:30
- 16:15
Mbo
Mbo
Boeklancering ‘Sociale veiligheid in het sociaal domein’
2 apr
15:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Boekpresentatie Basisboek Technische Bedrijfskunde
18 mrt
13:00
- 14:00
Hbo
Hbo
55

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken