Home / Kennisbank / Studenten van nu willen meer zelf doen
“Zolang mensen zich blijven ontwikkelen, blijf je groeien. En hou je het plezier in je werk als docent. De wereld verandert en het is de kunst om mee te veranderen.” Studenten van nu hebben veel behoefte aan docenten die hen coachen. Jelle Marchand hoorde daarnaast van bedrijven drie vaardigheden die ze graag in het gedrag van stagiaires terug zagen. Hierop besloten hij en zijn school het curriculum aan te passen. En met succes. Het onderwijs van de toekomst vraagt om andere onderwijsvaardigheden. Niet alleen bij studenten, ook bij docenten.
Marchand heeft 43 jaar in het onderwijs gewerkt. Ook nu als pensionaris blijft hij bij het onderwijs van Nederland betrokken. Noordhoff sprak hem over de onderwijsvaardigheden die het (beroeps)onderwijs van nu nodig heeft.
“Bedrijven vragen om studenten die sociaal, communicatief en digitaal vaardig zijn” legt Marchand uit. “Eén van de scholen waar ik leiding gaf, heeft hierop het curriculum aangepast, zodat we op deze drie aspecten de nadruk konden leggen. Zo namen we zeven jaar geleden het vak sociale-vaardigheden hierin op. Dat was in die tijd nog geen verplicht onderdeel van het curriculum. Deze vaardigheden zijn nog steeds hard nodig. Studenten hebben de hulp van docenten nodig om zich dit eigen te maken”.
Sociaal vaardig ben je als een gesprek op gang kunt brengen en houden, communicatief vaardig gaat over het maken van afspraken en het stellen van grenzen. “Digitaal vaardig is meer dan alleen met een systeem over weg kunnen. Het is ook jezelf open stellen om er adaptief mee om te willen gaan.” legt Marchand uit. “Bedrijven lopen er tegenaan dat studenten te laat komen of helemaal niet naar hun stagedag gaan. Dan zijn deze vaardigheden zo belangrijk, ook om als school ( in de toekomst) de stageplaats te behouden voor ander studenten”.
Ook van docenten worden nieuwe vaardigheden gevraagd. “Twee aspecten zijn hierin belangrijk. Docenten die digitaal vaardig zijn en adaptief willen werken. Bijvoorbeeld door tijdens de les met Teams te werken. Als een docent bijvoorbeeld in Teams een opdracht aan studenten geeft, kan hij ook volgen hoe de student de taak maakt. Verder kan hij meteen feedback leveren op het proces. Directe feedback heeft altijd een sneller leereffect. Een toets geven en twee weken later met de cijfers komen, heeft nauwelijks effect.
Dit scheelt niet alleen veel nakijkwerk, je richt je als docent op een andere rol. De rol van nakijken verandert in de docent die coacht. Die een student volgt en bijstuurt op de weg naar volwassenheid. Daar zijn studenten ook blij mee. Liever nu feedback dan pas na een toets, die ze over twee weken maken. Technologie kan hier een ondersteunend hulpmiddel in zijn. Docenten die namelijk weten wat ze met technologie kunnen, zullen dit niet meer als bedreiging zien.” stelt Marchand.
“De technologie van nu biedt zoveel kansen. Zo kan AI ingezet worden, om studenten onbewust bij te sturen. Zonder dat een student het in de gaten heeft is deze bezig met onderwerpen die het lastig vindt. Als je zou zeggen: ‘Ga jij maar extra oefenen met deze stof, dit beheers je nog niet optimaal’ werkt dat demotiverend. De inzet van AI kan dus ook een intrinsieke motivatie bij de student aanwakkeren.” Benieuwd naar meer over intrinsieke motivatie bij studenten? Lees dan ook dit artikel.
“We leven in een samenleving waarin ik 100% zeker weet dat er meer technologie komt. Lang geleden ging ik met een toenmalig docententeam naar het innovatielab van Microsoft in Brussel. Veel van deze technologie was nog niet op de markt gedeeld. Toen onderwijsmensen zagen wat er allemaal mogelijk was, kwam er enthousiasme en draagvlak. Niet omdat ik het zei als schoolleider, maar omdat ze dit zelf wilden onderzoeken.
Docenten moeten niet meer te doen krijgen. Nee, schoolleiders moeten tijd faciliteren zodat docenten kunnen experimenteren. En niet volgens een vast stramien. Dat geeft geen eigenaarschap. Kies wat bij je past.” deelt Marchand.
“De generatie studenten van nu, wil meer zelf doen. Een leerkracht die ze coacht, helpt de student om belangrijke keuzes te maken. Je sluit zo als docent aan op het eigenaarschap van de student. En hoe meer eigenaarschap, hoe groter de intrinsieke motivatie is.
Als je als school wilt investeren, investeer dan in de coachende vaardigheden van docenten. Wees oprecht geïnteresseerd in de student die tegenover je zit, schenk aandacht en kijk waardoor de spreekwoordelijke kink in de kabel komt. Is het de lesstof, thuissituatie, een combinatie van factoren?” tipt Marchand.
Zo kun je als docent jongeren coachen naar motivatie voor het einddoel én plezier hebben in het onderwijs. Plezier en ontwikkeling voor zowel studenten als docenten bewerkstelligen; dat is toch het ultieme doel van het onderwijs!
Meer weten, luister de podcast: Stress en prestatiedruk
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Jongeren ervaren door diverse maatschappelijke ontwikkelingen nóg meer druk. In deze podcast wordt vertelt hoe je jongeren die vastlopen kan helpen, hoe je hen begeleidt bij het maken van studiekeuzes en waarom het loont om jezelf kwetsbaar tegenover je leerlingen/studenten op te stellen.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In deze whitepaper stipt Heleen aan hoe ethiek geïntegreerd kan worden in het hoger beroepsonderwijs. Van alle hbo-docenten. In stage- en afstudeerbegeleiding en in de lessen van vakdocenten. Van docenten business, techniek en bedrijfskunde tot social work, verpleegkunde en kunst. Kortom, in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Differentiatie in de klas.
Bij differentiatie in het onderwijs doet de docent proactief aanpassingen om recht te doen aan verschillende leerbehoeften. Van individuele leerlingen, of van kleine groepen leerlingen. Maar het kan ook onbedoeld stigmatiserend werken en leiden tot een selffulfilling prophecy. Je eigen onbewuste differentiërende gedrag leren kennen, is dan ook een voorwaarde voor effectieve differentiatie in de klas.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!