Mensen willen van nature leren

Hbo

”Waar ben je nieuwsgierig naar?“ Ik stond tegenover een groep hbo-studenten toen ik deze vraag stelde. En het bleef angstvallig stil.

Afgelopen week viel het mij op: ik coachte een paar studenten en vroeg hun bij aanvang wat ze wilden leren, maar er kwam geen antwoord. Waarom? Ze hadden daar nog niet over nagedacht. Ze zaten bij mij omdat het in hun rooster stond.

Misschien nog niet zo gek, omdat het nou eenmaal zo is dat wij als volwassenen op sommige vlakken een vooruitziende blik (denken te) hebben. En van daaruit keuzes maken over wat wij vinden dat kinderen, jongeren zouden moeten leren, maar… dit is niet enkel en alleen bij hbo-studenten. Ik hoor het ook bij volwassenen: “Het stond in mijn agenda” of “Mijn leidinggevende wilde dat ik erheen ging, dus ik ben gegaan”.

We vormen kinderen naar de normen en waarden van de ‘opvoeder’ en de samenleving. De opvoeder bepaalt dus wat gewenst gedrag is. We belonen of bestraffen bepaald gedrag, zodat we een effect opzoeken of vermijden.
Zo krijg je bij een juist antwoord van de juf een krul met groene pen, als je volledig aanwezig bent krijg je studiepunten en bij een mooi rapport krijg je van oma €10. Wat als die beloning wegvalt?

 

Duurzaam inzetbaar

Extrinsieke motivatie, motivatie van buitenaf, is niet de manier hoe we leren leuk en daarmee aantrekkelijk maken. Dat laatste was nou net wel het idee, want we willen dat mensen hun leven lang leren, onder andere om duurzaam inzetbaar te blijven.

Als we willen dat mensen leren vanuit intrinsieke motivatie, hun eigen drive, hebben we te focussen op de relatie met de student en die voorop te zetten. Geef studenten het gevoel dat ze oké zijn, los van hoe ze presteren. Zodat ze durven te onderzoeken en experimenteren.

Ontdekken en experimenteren

Wij mensen willen van nature leren. We willen goed doen, erbij horen en hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid naar dingen die we nog niet kennen.
We leren op ons best als we vanuit die natuurlijke nieuwsgierigheid kunnen ontdekken en experimenteren. Autonomie dus, eigen keuzes mogen maken. Om die eigen keuzes ook zelf te durven maken is het essentieel dat je voelt: ik ben onvoorwaardelijk oké, om wie ik ben in plaats van om de prestatie (het gedrag) dat ik laat zien. Dan durf je te falen en ook écht succesvol te zijn.

Dan is een leven lang leren leuk. Dán kun je echt floreren. Niet als leren een moetje wordt of dat het voor iemand anders is. Daar is niets aan. Vandaaruit floreer je niet.

Als bijvoorbeeld deze hbo-studenten intrinsiek gemotiveerd waren om te leren, hadden ze meer verantwoordelijkheid genomen en nieuwsgierige vragen gesteld om er voor zichzelf zoveel mogelijk uit te halen. Waarom doen we dat dan niet?

We zijn zelf opgegroeid met het beeld dat kinderen nog niet af zijn en de relatie tussen volwassene en kind ongelijk is. Want zeg nou eerlijk: over welke kinderen zeggen we dat het lieve leuke kinderen zijn? Dat zijn toch vaak de kinderen die naar ons luisteren, ons niet tegenspreken en meewerken. Het is spannend erop te vertrouwen dat een kind van nature deugt, wil leren, goed wil doen.

Een mooie metafoor hiervoor is het verschil tussen de timmerman en de tuinier. De timmerman heeft een beeld van wat hij wil maken en focust op het resultaat. De tuinier benut de potentie van de tuin, kan zorgen voor voeding voor de bodem zodat ze ten volle kan groeien. Wat het resultaat wordt, is echter een verrassing.

Hoe boor je dan innerlijke kracht en motivatie aan bij je studenten, met ook enige invloed, omdat de opleiding, maar ook jij als docent/mens iets bij te brengen hebt waarvan de student zelf misschien later pas inziet dat het nuttig voor hem/haar is?

Groots dromen

Ga gelijkwaardig het gesprek aan. Welke kaders zijn er, wat moet er op z’n minst gebeuren en welke ruimte is er voor de student om naar eigen inzicht invulling te geven. Wat wil de student en wat heeft hij/zij daarin nodig? Maak samen een concreet plan en laat de student aan de gang gaan.

Geef de ruimte om groots te dromen, inbinden of bijschaven kan altijd nog. Spreek met elkaar af wanneer jullie evalueren en geef op dat moment je kritiek, feedback, tips en adviezen.

Dit wordt ook wel de Disneymethode genoemd: de reden van het succes van Walt Disney was dat hij groots droomde in plaats van vooraf te focussen op beperkingen.

Wat kan nog meer bijdragen?

Growth Mindset

Veel studenten, en ook volwassenen, hebben een vaste mindset: “Ik kan dit niet” of “Dit lukt mij niet of werkt niet voor mij”. Het kan een wereld van verschil maken om dit om te buigen naar “Je kunt het NOG niet”. Begin eens met onderzoeken hoe dit bij jouzelf werkt.

Leren van succes

Laat studenten procesdoelen stellen en geef, als je een compliment geeft, een compliment op het proces: wat heb je de student zien doen, waar zie je groei? Dit in plaats van een compliment op het eindresultaat.

Voorbeeld: Compliment op het resultaat/prestatie: Mooi compleet verslag hebben jullie opgeleverd. Of: onderdeel x lukte eerst nog niet, nu wel, wat is er gebeurd of heb je gedaan?

Compliment op het proces: Ik zie dat jullie met veel aandacht gewerkt hebben aan dit verslag.

Een vraag stellen over het succes dat je ziet werkt ook erg liftend. Voorbeeld: Wat hebben jullie gedaan om te komen tot zo’n compleet verslag?

Behalve dat de trots die een student kan voelen op het eindproduct van binnenuit komt, geeft het ook inzicht in wat de student er eigenlijk voor gedaan heeft om te komen tot het succes.  Uit onderzoek blijkt dat we van successen nog meer leren dan van fouten. Ook waar een eindresultaat geen 8+ als beoordeling krijgt, zijn er altijd dingen die goed gingen in het proces. En hier geldt heel simpel: wat je aandacht geeft, groeit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Aansluiting arbeidsmarkt
Ook de docent moet vernieuwen
Artikel
Hbo
Hbo
virtueel klaslokaal
virtueel klaslokaal
Innovatief lesgeven
Virtuele klaslokalen maken lessen leuker
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Gamification
Gamification
Gamification
Meer betrokkenheid en motivatie met gamification
Blog
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Lunch & Learn – NU Pedagogisch Werk
2 apr
12:00
- 12:45
Mbo
Mbo
Profielfoto van Teun den Dekker
Hoe pas je design thinking toe in jouw colleges?
Hbo
Hbo
Profielfoto van Annette Markusse en Frans van Galen
Reken-wiskundedidactiek op de pabo
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Search