Home / Kennisbank / Wie schrijft die blijft (fit in zijn hoofd)
En andere inzichten van educatief auteur Hessel Visser:
Auteurs van studie- en schoolboeken. Alleen bij uitgeverij Noordhoff zijn er al meer dan 2.500. Allemaal met hun eigen expertise en hun eigen ervaringen met en liefde voor onderwijs. Wat beweegt hen om, soms vele edities lang, boeken te (her)schrijven voor het onderwijs en hoe pakken ze dat aan. Hessel Visser is logistiek adviseur, was docent aan de Hogeschool Rotterdam, docent aan de Nyenrode Business Universiteit en auteur van Basisboek Logistiek (3e editie inmiddels) en het standaardwerk Werken met logistiek dat al stamt uit 1994 (9e editie verschijnt 2024). Beide boeken schreef hij met de in 2020 overleden Ad van Goor. Nu werkt hij nauw samen met Muríël van Alphen, die ook meewerkte aan het Basisboek Logistiek. Visser vertelt vol enthousiasme over zijn visie op schrijven en zijn werkwijze.
De eerste stap bij het schrijven van een boek is volgens Visser het begrijpen van je motivatie: “Waarom wil je een boek schrijven? In mijn geval was het de wens om de complexiteit van logistiek en bedrijfsprocessen te ontrafelen en deze toegankelijk te maken voor studenten en professionals. Deze drijfveer was niet alleen educatief maar ook persoonlijk; het was een manier om mijn passie voor techniek en het verbeteren van bedrijfsprocessen te delen.”
Het bepalen van de focus van het boek is cruciaal: kader het onderwerp van tevoren goed af. “Mijn advies is om te schrijven over wat je kent en waar je passie voor hebt,” vertelt Visser. “Voor mij was en is dat logistiek en supply chain management. Deze keuze was gebaseerd op mijn ervaring in de industrie en het onderwijs. Door je te richten op een gebied waar je diepgaande kennis van hebt, kun je echte waarde bieden aan je lezers.”
Het schrijven van een boek is niet altijd gemakkelijk. Bijna elke schrijver komt tijdens het schrijfproces de nodige uitdagingen tegen. Het vinden van tijd om te schrijven kan bijvoorbeeld al lastig zijn: de meeste educatieve auteurs schrijven hun boek naast het geven van onderwijs of het doen van onderzoek. Visser wijst er verder op dat ook het onderzoek – dat nodig is om je beweringen te staven – een hindernis kan vormen. Onontbeerlijk in het hele schrijfproces, van idee tot proefdruk, is het opbrengen van de discipline om door te gaan. Ook als het moeilijk wordt. Visser: “Tijdens mijn carrière heb ik geleerd dat duidelijke afspraken met de coauteur, doorzettingsvermogen en een gestructureerde aanpak essentieel zijn. Het kan helpen om een gericht actieplan op te stellen en jezelf deadlines te stellen.”
Om het schrijfproces soepeler te laten verlopen raadt Visser beginnende auteurs aan om de voortgang te delen met anderen en hen te betrekken bij je project: “Zoek naar feedback van je partner, collega’s, mentoren en zelfs studenten. Hun inzichten kunnen je perspectief verrijken en de kwaliteit van je werk verbeteren. Daarnaast is de steun van je uitgever, coauteur en het thuisfront cruciaal. Mijn samenwerking met professor dr. A.R. van Goor was bijvoorbeeld fundamenteel voor het succes van ons boek Werken met logistiek.”
Eenmaal gepubliceerd, eindigt het werk niet. Hoewel de uitgeverij een deel van de promotie van het boek op zich neemt, is het volgens Visser minstens zo belangrijk om als auteur goed in beeld te zijn bij de doelgroep. Hijzelf doet dat door regelmatig lezingen en workshops te geven, en actief deel te nemen aan relevante (online) gemeenschappen. In zijn geval doet hij dat vooral op LinkedIn. “Deze activiteiten helpen niet alleen bij het verkopen van je boek, maar versterken ook je reputatie als expert in je vakgebied.”
Tot slot deelt Visser nog een gedachte over wat het auteurs nou eigenlijk oplevert, het schrijven van een studieboek: “Het delen van je kennis door middel van een boek is een lonende onderneming die verder gaat dan de persoonlijke voldoening van het schrijven. Bedenk daarbij dat de goudmijn ver te zoeken is. Het is echter een bijdrage aan je vakgebied en een erfenis die je achterlaat voor toekomstige generaties. Mijn levensmotto Wie schrijft die blijft fit in zijn hoofd weerspiegelt het belang van voortdurende intellectuele ontwikkeling en bijdrage. Na 32 jaar kan ik daar inmiddels al wel weer een ander boek over schrijven. Ik moedig elke docent en deskundige aan om hun kennis te delen en zo hun eigen unieke impact te maken. Toon vooral je eigen wijsheid.”
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!