Home / Kennisbank / Welke studie kies je in het AI-tijdperk?
“Ik wil later accountant worden!” Het was stil in de klas na deze uitspraak van een ambitieuze vwo-leerling. Als AI-expert in het onderwijs voelde ik een knoop in mijn maag. Moest ik zijn droom nu direct kapotmaken of hem vertellen over de revolutie die de arbeidsmarkt compleet op zijn kop aan het zetten is?
We zitten in een technologische vooruitgang die zijn weerga niet kent. De eerste effecten op de arbeidsmarkt zijn al zichtbaar, bijvoorbeeld bij tolken en administratief medewerkers. Experts voorspellen dat we voor 2030 AI-modellen zullen hebben die cognitief minstens zo slim zijn als de beste professional in elk vakgebied.
En wat doen wij in het onderwijs? We geven voorlichting alsof er niets aan de hand is. Decanen sturen brieven over open dagen zonder ook maar één woord te wijden aan de AI-revolutie die eraan komt. Opleidingen vertellen trots over hun toekomstbestendige curricula, terwijl ze vaak niet eens doorhebben dat een deel van hun afgestudeerden straks overbodig wordt.
Neem de studie accountancy. Nu nog een studie met hoge baankansen. Maar wat gebeurt er als er over vijf jaar een AI 90% van het werk kan doen voor een duizendste van de kosten? Hetzelfde geldt voor juristen, software-ontwikkelaars en tal van andere cognitieve beroepen.
Dus welke studies moet je dan wel kiezen? Ik zie drie richtingen die toekomstbestendig zijn:
Ten eerste: opleidingen gericht op het begeleiden van verandering, zoals bedrijfskunde en ondernemerschap. Want als er één ding zeker is, is het dat we een tijdperk van continue transformatie tegemoet gaan.
Ten tweede: studies waar menselijk contact centraal staat. Denk aan pedagogiek, zorg en andere sociale beroepen. Een AI kan veel, maar écht menselijk contact vervangen? Dat gaat voorlopig niet gebeuren.
Ten derde: praktische beroepen. Een loodgieter, stukadoor of meubelmaker zal voorlopig meer bestaanszekerheid hebben dan menig academicus.
“Wat vindt u daar nou van?” vroeg de leerling. Ik vertelde hem eerlijk over de veranderingen die ik verwacht. Niet om hem te ontmoedigen, maar om hem te helpen een weloverwogen keuze te maken. Want één ding is zeker: we kunnen niet blijven doen alsof er niets aan de hand is.
Het wordt tijd dat we in het onderwijs wakker worden. Dat we onze studenten eerlijk voorlichten over wat er komen gaat. Want alleen dan kunnen ze keuzes maken die ook in het AI-tijdperk nog relevant zijn.
p.s. Ik kan, net als jullie, natuurlijk niet in de toekomst kijken. Maar de kans dat AI niet cognitief slimmer wordt dan de beste professional in de meeste vakgebieden is kleiner en kleiner aan het worden. Misschien geloof je niet in dezelfde snelheid van verandering als ik. Maar durf jij een studieadvies te geven waarbij je de AI-vooruitgang niet in acht neemt? Als jouw zoon of dochter nu accountancy zou willen studeren, zou je dat toejuichen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ontdek het Basisboek Technische Bedrijfskunde! Reis mee door productiebedrijven en het werkveld. Praktijkgericht, veelzijdig en onmisbaar.
18 maart 13:00 – 14:00
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ontdek het Basisboek Technische Bedrijfskunde! Reis mee door productiebedrijven en het werkveld. Praktijkgericht, veelzijdig en onmisbaar.
18 maart 13:00 – 14:00
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!