5 voordelen van gepersonaliseerd leren

Hbo

In het traditionele onderwijssysteem wordt veelal gewerkt met een one-size-fits-all-methode, waarbij alle leerlingen of studenten in een klaslokaal of collegezaal zitten en naar dezelfde les luisteren. Het grootste probleem met deze aanpak is dat er geen rekening wordt gehouden met de verschillen tussen studenten en hun unieke leerbehoeften. En dat kan hun prestaties negatief beïnvloeden. Als antwoord op dit probleem zoeken docenten steeds vaker naar manieren om het leerproces te personaliseren. In dit artikel gaan we het hebben over hoe docenten hun studenten kunnen helpen hun eigen leerdoelen te stellen en hen een meer gepersonaliseerd leertraject kunnen bieden. We laten ook zien op welke manieren ze baat hebben bij gepersonaliseerd leren en hoe ze daar betere leerresultaten mee kunnen behalen.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

Helpen persoonlijke leerdoelen te stellen

Als eerste stap in het personaliseren van de leerervaring doorlopen studenten een reflectieproces, waarin ze terugkijken op wat ze tot nu toe hebben geleerd, de ontwikkeling van hun leerproces in de loop der jaren beoordelen en nadenken over de invloed ervan op hun verdere ontwikkeling. Dit helpt hen ook hun eigen sterke en zwakke punten te identificeren en duidelijke doelen te stellen voor wat ze willen bereiken. Door persoonlijke leerdoelen te stellen, nemen studenten hun leerproces in eigen handen en kunnen ze de lesstof die ze leren beter afstemmen op hun plannen voor de toekomst. Het kan echter een flinke opgave zijn om voor elke student een persoonlijk leerplan op te stellen. Dit proces kan gemakkelijker gemaakt worden door allereerst de basiscompetenties van elke student te bepalen, vervolgens specifieke doelen te stellen, en te bepalen welke leermethoden het best bij die student passen. De interesses van de student vormen daarbij een wezenlijk onderdeel van de leerstof. Studenten moet vervolgens worden geleerd hoe zij hun vorderingen kunnen bijhouden, en tekortkomingen in het leerproces moeten samen met de student worden opgespoord. Het is belangrijk studenten door middel van een-op-een-sessie feedback te geven en ze aan te moedigen zelf een actieve rol in het proces te spelen.

De IFP School bijvoorbeeld, een technische school in Rueil-Malmaison (Frankrijk), biedt studenten de mogelijkheid hun leerervaring tot op zekere hoogte te personaliseren door ofwel keuzevakken te volgen ofwel vrijstelling te vragen voor vakken die niet aansluiten bij hun persoonlijke leerdoelen. Er zijn momenteel zes verschillende keuzemodules – die allemaal in het Engels worden gegeven – waaruit studenten kunnen kiezen, waaronder energie en klimaatverandering, de grondbeginselen van geostatistiek, econometrie, internationaal projectbeheer, waterstof toegepast op mobiliteit, en de waardeketen van gas. “Als instelling voor toegepaste ingenieursopleidingen moedigt IFP School haar studenten aan om een actieve rol in hun eigen opleiding te spelen,” vertelt Pierre-Yves Déquirez, docent en projectmanager aan de IFP School. “Met deze nieuwe aanpak worden studenten onafhankelijker en kunnen ze hun studie aanpassen aan hun carrièredoelstellingen.”

Studenten een gepersonaliseerd leertraject bieden

Een goed gepersonaliseerd leerplan bevat niet alleen de korte termijn doelen voor elke student, maar ook de lange termijn doelen. Ook moet rekening worden gehouden met sterke en zwakke punten en met bestaande vaardigheden en leemten in de kennis. Het belangrijkste is dat er een stappenplan wordt opgesteld dat de studenten tijdens hun hele leertraject kunnen volgen en dat ervoor zorgt dat ze hun leerdoelen bereiken door de leerstof op een zinvolle manier te verbinden met hun reeds opgedane kennis. Dit helpt studenten sneller te leren, maakt het makkelijker voor hen om nieuwe concepten te begrijpen, verbetert hun leerresultaten, en vergemakkelijkt de overgang van de ene fase van hun leertraject naar de volgende.

Het Forth Valley College in Schotland heeft in samenwerking met de gemeenteraden van Stirling en Clackmannanshire het programma Schools College Opportunities to Success (SCOTS) gelanceerd. Bovenbouwleerlingen van plaatselijke middelbare scholen kunnen hiermee vervolgopleidingen verkennen. Gedurende drie weken krijgen de leerlingen de kans om de hogeschoolomgeving te ervaren en van acht verschillende beroepsrichtingen te proeven, waaronder techniek, bouwkunde, natuurwetenschappen, bedrijfskunde en toerisme, maar ook fitness, gezondheid en lichaamsbeweging. Dit helpt ze hun leerroute te optimaliseren en maakt de overstap naar de hogeschool eenvoudiger. “We zijn opgetogen over het effect van het SCOTS-programma op het leven van jongeren in de regio,” vertelt dr. Ken Thomson, directeur van het Forth Valley College. “Met dit innovatieve model kunnen leerlingen een groot aantal mogelijke beroepsrichtingen verkennen, vooral die richtingen die ze misschien nooit eerder hebben overwogen. Hierdoor worden hun ogen geopend voor de mogelijkheden die er zijn en kunnen ze een weloverwogen beslissing nemen voor hun toekomst.”

In het najaar van 2021 lanceerde Illinois State University een nieuwe tool met de mooie naam Bird Tracks. De tool is ontworpen om studenten wegwijs te maken op de universiteit, ze te helpen bij het switchen van studierichting en bij het zoeken naar stageplaatsen of banen. Het hulpmiddel bestaat uit twee belangrijke onderdelen. Het eerste is een vaardigheidstoets, waarmee studenten kunnen meten hoe ze op 27 verschillende vaardigheden scoren – zoals kritisch denken, vindingrijkheid en leiderschap. Het tweede onderdeel is een website waarop studenten via filters, zoals hun specifieke vaardigheden, allerlei informatie kunnen vinden over geplande evenementen op de campus, beschikbare mogelijkheden, en zelfs banen. Studenten kunnen Bird Tracks ook gebruiken om zich voor te bereiden op sollicitatiegesprekken voor stages en banen, door vragen over hun achtergrond en ervaring te beantwoorden. “Ik weet dat veel studenten zich overbelast voelen of gewoon veel aan hun hoofd hebben. Het is mijn doel om ze zoveel mogelijk te helpen om die druk te verminderen. Ik zie het als een hulpmiddel om erachter te komen wie je bent, om begeleiding te krijgen bij waar je naartoe wilt, zodat je je vervolgens echt goed kunt voelen over je beslissingen,” vertelt dr. Erin Thomas, directeur Advancement and Assessment van de afdeling Studentenzaken.

De voordelen van gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren heeft een groot aantal voordelen voor leerlingen en studenten. Zo voelen ze zich meer betrokken bij de lesstof en zijn ze dus een stuk gemotiveerder. Door de content relevanter te maken en aan eerdere ervaringen te koppelen, kunnen studenten kennis beter tot zich nemen, de geleerde informatie beter onthouden en hun leerprestaties verbeteren.

Een ander groot voordeel van gepersonaliseerd leren is dat het op maat gemaakt kan worden op basis van de interesses en gewenste leermethoden van de student. Bovendien kunnen zij op die manier een actievere rol spelen bij het ontwerpen van hun eigen leertraject.

Door voor elke student een profiel aan te maken, waarin zijn of haar sterke punten, behoeften, doelen en vorderingen voortdurend worden bijgehouden en bijgewerkt, kunnen docenten hun studenten nauwlettend volgen en snel signaleren welke wellicht extra ondersteuning nodig hebben. Deze op data gebaseerde benadering geeft docenten dus een preciezer beeld van de leerprestaties van hun studenten, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen over de volgende stappen in het leerproces.

Bovendien leren docenten hun studenten met onderwijs op maat beter kennen en kunnen ze zo een nauwere band met hen opbouwen. Maar het belangrijkste is dat gepersonaliseerd leren studenten helpt sterke sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen, waardoor hun kansen op succes toenemen.

Om de tekortkomingen van traditionele lesmethoden aan te pakken en studenten te helpen die kennis en vaardigheden op te doen waarmee ze in het leven kunnen slagen, kiezen onderwijsinstellingen over de hele wereld steeds vaker voor een meer gepersonaliseerde aanpak die naadloos op de individuele behoeften en interesses van de student aansluit. Gepersonaliseerd leren heeft een aantal belangrijke voordelen voor studenten: hun betrokkenheid en motivatie nemen toe, ze kunnen kennis beter opnemen, en hun leerresultaten verbeteren. Door persoonlijke leerdoelen te stellen, kunnen studenten bovendien meer zeggenschap krijgen over hun eigen leerproces en krijgen ze veel duidelijker in het vizier waar ze met hun leven naartoe willen.

Bekijk ook de gepersonaliseerde oplossing van Noordhoff in het hoger onderwijs.

Of download hieronder het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

gepersonaliseerd leren
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Onderwijsvaardigheden
Ervaringsdocent Retta over Hogeschooltaal
Video
Hbo
Hbo
Onderwijsvaardigheden
Wie schrijft die blijft (fit in zijn hoofd)
Artikel
Hbo
Hbo
Onderwijsvaardigheden
Differentiëren: aansluiten op onderwijsbehoeften
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Nieuw!
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
15 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Nieuw!
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Grip op persoonsvorming in het basisonderwijs
26 jun
15:00
- 16:00
Hbo
Hbo
49

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek