Docenten over digitalisering en flexibilisering

Hbo

Digitalisering van het onderwijs heeft de potentie om het onderwijs te verbeteren. Maar wat bedoelen we eigenlijk met digitalisering van het onderwijs? Is dat de inzet van digitale studiemiddelen, het digitaal op maat inrichten – flexibiliseren – van een studie of de combinatie van fysiek en online onderwijs? Recent onderzoek peilt de stemming van docenten op al die drie elementen.

Digitale leermiddelen en onderwijsplatforms maken leren, toetsen en begeleiden op afstand en op maat mogelijk. Daardoor kan het onderwijsaanbod beter aansluiten bij de wensen en situatie van individuele studenten. Er zijn ook risico’s, stelt het rapport van het Rathenau Instituut: ‘Naar hoogwaardig digitaal onderwijs’. Het instituut noemt onder meer de risico’s van schermverslaafdheid van studenten en de zorgen omtrent gegevensbescherming. Bovendien dreigen scholen en docenten minder controle te krijgen over het onderwijsaanbod, aldus het rapport. Het is dan ook interessant om te kijken hoe die laatste naar digitalisering kijken.

Van gematigd enthousiast naar ronduit positief

Onlangs is onafhankelijk onderzoek gedaan naar de houding van docenten in het hoger onderwijs ten opzichte van digitalisering. Marktonderzoeksbureau MarketResponse onderzocht in het bijzonder hoe die docenten omgaan met flexibilisering van het onderwijs, blended learning en digitale studiemiddelen. In het algemeen is de houding ten aanzien van flexibilisering nog enigszins voorzichtig. Twee derde (65%) is voorstander, maar minder dan de helft (44%) zegt dit toe te passen. Wat verstaan zij onder flexibilisering? Vooral dat studenten worden beoordeeld op basis van leeruitkomsten (54%) en dat de docent meer en meer een rol als coach krijgt in plaats van als onderwijzer (54%).

Docenten zijn ronduit positief over blended learning (80%). Inmiddels krijgen studenten bij vier van de vijf docenten (81%) een mix van fysiek en digitaal onderwijs voorgeschoteld. Een vergelijkbaar percentage (80%) ziet het nut van digitale studiemiddelen. Er is in het onderzoek ook specifiek gevraagd naar de waarde van een digitaal platform, waar studiemiddelen beschikbaar zijn, studenten online feedback krijgen en de studievoortgang gemonitord kan worden. Docenten zien de waarde van zo’n platform met name in het feit dat een student de eigen studieroute kan bepalen en zelf online de voortgang kan monitoren.

Geen gemiddelde Nederlanders

Nu zijn de deelnemers – 981 docenten in het hoger onderwijs –  geen afspiegeling van de gemiddelde docent, laat staan van de gemiddelde Nederlander. In het hoger onderwijs staan met name de mensen voor de klas – blijkt ook uit dit onderzoek – die hechten aan waarden als innovatie, zelfontplooiing en controle. Dit menstype vertegenwoordigt in Nederland als geheel 42% van de populatie, onder docenten in het hoger onderwijs is dit bijna het dubbele: 79%. Het onderzoek laat in ieder geval zien dat deze docenten de voordelen en potentie zien van (verdere) digitalisering in het onderwijs.

Lees ook de andere artikelen gerelateerd aan dit onderzoek: Docenten positief over flexibilisering van het hoger onderwijs, Blended learning is een blijvertje, maar hoe vind je de balans? en Wat vinden de docenten zelf eigenlijk van digitalisering?

Of download de infographic via de downloadknop hieronder en ontvang alles in één overzicht.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Trends die slimme leeromgeving mogelijk maken
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
8 redenen waarom adaptief leren goed is
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
virtueel klaslokaal
virtueel klaslokaal
Waarom slimme leeromgevingen de toekomst zijn
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
10 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Grip op persoonsvorming in het basisonderwijs
Hbo
Hbo
54

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken