Docenten positief over flexibilisering

Hbo

De regering maakt werk van de flexibilisering van het hoger onderwijs en het werken met leeruitkomsten. De afgelopen jaren zijn er diverse pilots gedaan en de resultaten daarvan moeten hun weg vinden in nieuwe wetgeving. Docenten in het hoger onderwijs zijn op zich positief over flexibilisering, maar lopen nog niet voorop in de toepassing ervan. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MarketResponse onder 981 docenten.

 

Bijna twee derde van de ondervraagde docenten zien flexibilisering (65%) zitten. Zo’n 13% juist helemaal niet. Minder dan de helft (44%) zegt het al toe te passen in de les. Net iets meer dan de helft (51%) zegt in het onderzoek dat ze dit ‘het komend studiejaar’ meer gaan toepassen. Hun onderwijsinstelling staat daar in de regel welwillend tegenover. Ongeveer twee derde zegt dat hun instelling flexibilisering ondersteunt en concrete plannen heeft voor meer flexibilisering. Met flexibilisering wordt hier bedoeld dat het onderwijs veel meer op maat wordt ingericht voor iedere student.

Meer coach dan onderwijzer

In het onderzoek is nog verder ingezoomd op de diverse aspecten van flexibilisering. Daaruit blijkt dat voor docenten flexibilisering vooral neerkomt op: het beoordelen van studenten op basis van leeruitkomsten en de veranderende rol van de docent – veel meer coach dan onderwijzer. Beide aspecten zijn voor ruim de helft van de docenten van toepassing (beide 54%). In mindere mate zijn andere aspecten van flexibilisering van toepassing: de student krijgt meer keuzevrijheid in vakken (28%), de student krijgt meer keuzevrijheid in locatie en tempo (27%) en de student krijgt grotere gestandaardiseerde modules als opmaat naar flexibilisering (26%).

Digitaal studieplatform

Het onderzoek neemt ook de verschillende menstypes bij de docenten mee. Als je kijkt naar de indeling op levensstijl, dan blijkt dat docenten in het hoger onderwijs zich vooral laten kenmerken door waarden als vrijheid, zelfontplooiing, controle en innovatief bezig zijn. Die kenmerken zijn karakteristiek voor bijna vier op de vijf docenten uit het hoger onderwijs. En juist die docenten staan zeer positief tegenover flexibilisering en passen dit het vaakste toe. Dat zijn ook de docenten die zich aangesproken voelen door digitale studieplatforms als die van Noordhoff, waar studiemateriaal op maat samen te stellen en docenten hun studenten online gericht kunnen coachen.

Het wetsvoorstel naar aanleiding van de pilots met flexibilisering is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Toch zal het een kwestie van tijd zijn voor dit door de overheid wordt ondersteund. Docenten zijn in ieder geval overwegend positief over flexibeler inrichten van het onderwijs en het werken met leeruitkomsten.

Lees ook de andere artikelen gerelateerd aan dit onderzoek: Onderzoek naar stemming docenten over digitalisering en flexibilisering, Blended learning is here to stay en Wat vinden de docenten zelf eigenlijk van digitalisering?

Of download de infographic via de downloadknop hieronder en ontvang alles in één overzicht.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Afbeelding van een laptop met onderzoeksresultaten
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Utrecht
Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Utrecht
School van de toekomst
Studenten hebben motivatie en begeleiding nodig
Artikel
Hbo
Hbo
zelfregulatie
zelfregulatie
Innovatief lesgeven
Help studenten zichzelf te reguleren
Artikel
Hbo
Hbo
De huidige en toekomstige rol van de docent
De huidige en toekomstige rol van de docent
Innovatief lesgeven
Huidige en toekomstige rol van docent
Artikel
Hbo
Mbo, Hbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Basisboek Bedrijfseconomie | Thema: Mvo
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Online masterclas Michel van Ast
Nieuw!
Online Masterclass “Kleppen dicht!”
24 apr
15:30
- 16:30
Hbo
Hbo, Mbo
Verken met ons de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo
51

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek