Home / Kennisbank / Misstanden tegengaan door ethiek
De samenleving heeft baat bij organisaties die ethiek en integriteit vooropstellen. Organisaties waar kritisch nadenken en morele vragen worden aangemoedigd, zoals ‘Doen we hier goed aan?’, ‘Kan dat niet anders?’, en ‘Welke waarden willen we naleven?’ In zulke organisaties vormen morele waarden de drijvende kracht achter beslissingen en acties.
Dr. Heleen Torringa is leerlijnhouder en docent Kritisch denken en Ethiek aan Avans Hogeschool. In haar whitepaper ´Ethiek voor elke hbo-professional´ benadrukt zij dat er sterker dan ooit behoefte is aan ethiek. Dat blijkt uit de morele verontwaardiging over morele misstanden in het publieke debat. Misstanden als: grensoverschrijdend gedrag, discriminatie en racisme, de toeslagenaffaire en de afhandeling van de schade door gaswinning in Groningen. Om nog maar te zwijgen over de morele uitwassen op wereldschaal. Hoe kunnen dit soort misstanden worden tegengegaan?
Heleen stelt dat ethiek in het hoger onderwijs essentieel is om maatschappelijke misstanden te voorkomen. Studenten moeten niet alleen worden opgeleid tot competente, maar ook tot verantwoordelijke en integere professionals.
In haar whitepaper geeft ze didactische suggesties aan docenten voor het integreren van ethiek in de lespraktijk. Deze suggesties zijn toepasbaar in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs, zowel in stage- en afstudeerbegeleiding als in de lessen van vakdocenten.
In de whitepaper lees je dan ook meer over het volgende:
Wil jij deel uitmaken van een samenleving waarin ethiek en integriteit centraal staan? En lijkt het je een mooie uitdaging om toekomstige professionals te ondersteunen bij kritische nadenken en bij het ontwikkelen van morele competenties? Download de whitepaper ´Ethiek voor elke hbo-professional´
Deze whitepaper wordt je aangeboden door dr. Heleen Torringa. Naast leerlijnhouder en docent Kritisch denken en Ethiek bij Avans Hogeschool, is zij ook lid van de Ethische Commissie Avans en bestuurslid van de Vereniging van Ethici in Nederland.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Jongeren ervaren door diverse maatschappelijke ontwikkelingen nóg meer druk. In deze podcast wordt vertelt hoe je jongeren die vastlopen kan helpen, hoe je hen begeleidt bij het maken van studiekeuzes en waarom het loont om jezelf kwetsbaar tegenover je leerlingen/studenten op te stellen.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In deze whitepaper stipt Heleen aan hoe ethiek geïntegreerd kan worden in het hoger beroepsonderwijs. Van alle hbo-docenten. In stage- en afstudeerbegeleiding en in de lessen van vakdocenten. Van docenten business, techniek en bedrijfskunde tot social work, verpleegkunde en kunst. Kortom, in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Differentiatie in de klas.
Bij differentiatie in het onderwijs doet de docent proactief aanpassingen om recht te doen aan verschillende leerbehoeften. Van individuele leerlingen, of van kleine groepen leerlingen. Maar het kan ook onbedoeld stigmatiserend werken en leiden tot een selffulfilling prophecy. Je eigen onbewuste differentiërende gedrag leren kennen, is dan ook een voorwaarde voor effectieve differentiatie in de klas.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!