Design thinking in je college toepassen. Hoe doe je dat?

Hbo

Samenvatting NVC-sessie 13 april 2023 | Op 13 april stond de NVC-sessie volledig in het teken van Design Thinking. Teun den Dekker, auteur van het gelijknamige boek, beantwoordde tijdens een Q&A vragen van geïnteresseerde docenten over deze breed inzetbare onderzoeksmethode. Welke grondhoudingen zijn belangrijk bij Design Thinking? En hoe stimuleer je het creatieve denkproces bij je studenten? Lees de belangrijkste bevindingen terug in onderstaande samenvatting.

Design Thinking: de zes grondhoudingen

Design Thinking is een creatieve oplossingsstrategie die steeds vaker wordt ingezet wanneer complexe problemen moeten worden opgelost.

Den Dekker beschrijft zes grondhoudingen die binnen Design Thinking continu van belang zijn

  1. samenwerken
  2. inleven
  3. verbeelden
  4. integraal werken
  5. experimenteren
  6. flexibel denken

Den Dekker: “Vaak wordt Design Thinking samengevat in een honingraatmodel. Daarin staan de stappen empathize, define, ideate, prototype en test achter elkaar benoemd. Dat doet vermoeden dat Design Thinking een lineair proces is. Het tegendeel is waar. Je inleven (empathize) doe je bijvoorbeeld niet alleen in het eerste deel van het proces. Dat blijf je continu doen.”

Den Dekker vervolgt: “Grof gezegd kun je het hele proces wel opsplitsen in twee delen: het onderzoeken van het probleem en het bedenken en implementeren van de oplossing. Maar terwijl je oplossingen bedenkt, blijf je continu empathizen, reflecteren, testen en nieuwe ideeën bedenken.”

Creatief denken stimuleren

Een aanwezige docent vraagt zich af hoe hij het creatieve denkproces bij zijn studenten kan stimuleren.

Den Dekker antwoordt: “In een creatief denkproces moet je steeds een andere mindset hebben. Je switcht bijvoorbeeld continu tussen divergeren (keuzes creëren) en convergeren (keuzes maken). Studenten gaan vaak veel te snel convergeren, terwijl divergeren juist nodig is voor het creatieve proces. Maak ze daar als docent van bewust.”

Daarnaast is het van belang dat je als docent het goede voorbeeld geeft. “Gebruik zelf ook verschillende verbeeldingstechnieken in je les. Teken dingen uit of doe rollenspellen. Dat stimuleert studenten hetzelfde te doen”, zo zegt Den Dekker.

Love your problem, not your solution

Den Dekker vertelt dat vooral de beginfase van het onderzoek bij Design Thinking bepalend is: “Studenten zouden ongeveer de helft van de tijd bezig moeten zijn met het formuleren van de onderzoeksvraag. Dat is veel, maar die tijd is wel nodig. Alleen zo krijgen studenten een goed beeld van het probleem.”

Love your problem, not your solution, is dus het devies. “Laat je studenten ook onderzoeken wat er in het verleden al is gedaan. Stimuleer ze met hun voorgangers in gesprek te gaan. Dat is beter dan dat je ze aan het begin van het proces een hoofdvraag laat formuleren. Zo’n vroege hoofdvraag werkt alleen maar heel beperkend”, aldus Den Dekker.

De auteur legt ook uit hoe je dan wél kunt starten: “Formuleer een aanleiding: waarom gaan we dit doen? Daarmee voorkom je dat iemand meteen opschrijft wat er aan het einde zou moeten liggen.”

Fouten vieren

Wanneer studenten met Design Thinking aan de slag gaan, zijn ze vaak bang om fouten te maken. Den Dekker reageert: “Fouten maken is juist enorm van belang in dit proces. Pas als je een prototype ontwikkelt dat niet werkt, weet je dat je het idee beter kunt verwerpen. En je leert meteen wat je anders kunt doen.”

Maar hoe zorg je er dan voor dat een student die fouten durft te maken? “Daarvoor kun je kaders inbouwen. Vraag je studenten bijvoorbeeld minstens zes oplossingen uit te werken. En zie je dat studenten toch te veel op één paard wedden? Vraag ze dan hun eerdere, verworpen ideeën eens uit de prullenbak te halen en er alsnog mee aan de slag te gaan. Laat je studenten daarnaast reflecteren. Maak gemaakte fouten onderdeel van die reflectie. Laat studenten hun fouten vieren. Daarmee wordt de reis net zo belangrijk als het eindpunt.”

Ervaar het zelf

Werken via de Design Thinking-methode is ontzettend leerzaam. Maar hoe begeleid je studenten in dat proces wanneer je er zelf nauwelijks ervaring mee hebt?

Den Dekker komt met een simpele oplossing: “Als je nog niet goed weet wat Design Thinking inhoudt, ga er dan eerst zelf mee aan de slag. Pas wanneer je alle stappen zelf een keer doorlopen hebt, begrijp je echt wat Design Thinking inhoudt. Praat er ook over met collega’s. Wissel ervaringen uit en leer van elkaars fouten. En kom je erachter dat deze werkwijze je niet ligt, geef de opdracht dan vooral terug.”

Design Thinking: het boek

Uiteraard kun je de nodige kennis ook halen uit de nieuwe, volledig herziene druk van het boek Design Thinking. Het boek bestaat uit vier hoofdstukken, die allemaal vanuit een ander perspectief Design Thinking belichten.

Wil je meer weten over het boek of wil je het direct bestellen? Kijk dan in onze webshop.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Afbeelding waarin studenten samenwerking
Afbeelding waarin studenten samenwerking
Top 5 soft skills voor iedere student
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Basisboek data driven marketing
Artikel
Hbo
Hbo
Afbeelding van een laptop met onderzoeksresultaten
Afbeelding van een laptop met onderzoeksresultaten
Docenten positief over flexibilisering
onderzoek
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
15 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Grip op persoonsvorming in het basisonderwijs
26 jun
15:00
- 16:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek