Zo help je je studenten sneller aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt

Hbo

“Ik had gehoopt dat ik wat meer strategische talenten zou hebben.” Brenda is studente Bedrijfskunde. We hebben het over haar carrièrepad, en over welke talenten zij bezit die aantrekkelijk zijn voor toekomstige werkgevers. Ze lijkt echter niet onder de indruk van de resultaten van haar strenghtsfinderstest. ”Ik heb 4 relatiebouwende talenten. Wat heb je daar nou aan?” vervolgt ze.

Studenten helpen sneller aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt doen we níet door te kijken welke kwaliteiten ze missen, of welke ze moeten verbeteren, maar door te focussen op waar ze juist góed in zijn. Daar hebben zij én de bedrijven waar ze komen te werken heel veel profijt van. Zo bouwen we aan ieders toekomst.

En daar heb je als docent, een verantwoordelijkheid in te nemen.

Ik ben bij Brenda geneigd haar hele verhaal onderuit te halen, maar ik stel haar een vraag en laat haar praten. Ik zet in op een situatie waar zij energie van krijgt en samen pellen we deze af. Wat doet ze precies, wat vindt zij daar zo leuk aan en in welke context?
Ofwel: we verschuiven de focus van wat niet is, naar wat wel is, wat van nature in haar zit en waar ze energie van krijgt. Niet om te doen alsof het andere (negatieve?) er niet is. Dat pakken we wel mee, vanuit de situaties waarin het wel lukt. Daar zit veel meer energie om te ontwikkelen.

Productief en vitaal

Er wordt steeds meer verwacht van (toekomstige) medewerkers als Brenda. Je moet langer doorwerken, later met pensioen en ook de veranderingen in het werk volgen elkaar in een steeds hoger tempo op. Tel dit bij elkaar op en je hebt een grotere uitdaging om fris en fruitig de eindstreep te halen.

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers staan hoog op de agenda bij organisaties. En dat is ook nodig. Kijk alleen al naar het onderwijs. We zien dat startende leraren relatief snel het onderwijs weer verlaten; de werkdruk is hoog en er is veel verzuim door ziekte of stress, wat maakt dat steeds meer organisaties in werkgeluk investeren. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat het merendeel van de mensen niet gelukkig is in het werk en liever iets anders zou doen.

Dat kan anders. En daar hebben docenten een belangrijke rol in te vervullen. Als we onze studenten al tijdens hun studie meegeven hoe waardevol ze zijn, en ervoor zorgen dat ze met een rugzak vol zelfkennis het hbo verlaten, komen zij enorm productief en vitaal op de arbeidsmarkt. En dat levert organisaties enorm veel op.

Talenten ontdekken, waarderen en leren inzetten

Het goede nieuws is: we kunnen onszelf en studenten, trainen in focus op dat wat er van nature in zit, talenten laten ontdekken, waarderen en leren hoe deze meer en effectiever in te zetten.

Dat meegeven aan studenten, begint bij de docent als rolmodel en omdat die het meest in contact is met de student. Want studenten doen niet wat jij zegt, maar doen wat jij dóet.

En als je zelf terugdenkt aan de docent die er voor jou écht toe deed, kan het niet anders dan dat dat ook een docent was die

  1. Jou echt zag.
  2. Zijn/haar werk met plezier deed.

Het is belangrijk om te weten waar je goed in bent, waar je energie van krijgt. En dat gaat verder dan een woord, een activiteit of eigenschap. Het gaat om hoe het er in actie uit ziet. Met wie, waarom, in welke context. Dat maakt dat je je talent ook echt bewust en effectief kunt inzetten, maar ook dat je loopbaanvragen makkelijker kunt beantwoorden.

Antwoorden op deze vragen maken dat je makkelijk kunt meebewegen in tijden van verandering, creatiever kunt denken en keuzes maakt die bijdragen aan je eigen welbevinden.

Direct aan de slag

Om hier, als docent, morgen al verschil in te maken heb ik iets voor je. Je hoeft het alleen maar te downloaden, knippen en vouwen. Een ‘ouderwets’ happertje.

Daarbij heb ik 2 opdrachten voor je, oké voor de diehard 3:

  1. Gebruik dit happertje voor jezelf, beantwoord dagelijks een van deze vragen en merk op welk verschil dit maakt in hoe je je voelt, naar jezelf kijkt en over jezelf denkt.
  2. Stel je studenten deze vragen.
  3. Leg ‘m in de teamkamer of trap ermee af tijdens het werkoverleg met je collega’s.

Download hieronder het ‘happertje’, waarmee je op een eenvoudige en effectieve manier de vragen stelt die jouw student – maar ook jouzelf! – dichterbij de antwoorden brengt van wat hun kwaliteiten zijn, zodat zij sneller in een duurzaam dienstverband bij de juiste organisatie terechtkomen.

Welke activiteit gaf jou afgelopen week energie? Wat deed je precies? Met wie? En waarom?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Ook interessant voor jou

Digitale proctoring
Digitale proctoring
Innovatief lesgeven
Digitale proctoring
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Onderwijsvaardigheden
Mensen willen van nature leren
Blog
Hbo
Hbo, Mbo
Innovatief lesgeven
De trends die een slimme leeromgeving mogelijk maken
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Reken-wiskundedidactiek op de pabo
16 mrt
12:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Bouwen aan digitaal vertrouwen
15 mrt
10:00
- 11:30
Hbo
Hbo
Meesterlijk met mensen
Meesterlijk met mensen: Grip op persoonsvorming in het basisonderwijs
8 mrt
13:00
- 14:00
Hbo
Hbo
57

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Alles weten over gamification?

Lees en leer over wat het precies is, hoe je het in kunt zetten in je les en wat de voor- en nadelen zijn op deze thema-pagina.