START
Blije student die lacht in de camera en zit in de klas. Leraar staat voor de klas

Zelfregulerend leren is aan te leren!

Whitepaper
Hbo
Onderwijsvaardigheden

Stel je voor: een leslokaal met studenten die zelfstandig, gemotiveerd en met volle aandacht aan hun leerdoelen werken. Ze plannen hun studie, reflecteren op hun voortgang en passen effectief nieuwe kennis toe. Ze zijn in staat om zelfregulerend te leren!

Dit ideaalbeeld is haalbaar, maar vereist de juiste ondersteuning en aanpak. Voor veel studenten is het namelijk lastig om effectief zelfregulerend te leren.

Onderzoeken tonen aan dat studenten in het hoger onderwijs vaak ineffectieve cognitieve strategieën gebruiken, zoals het herlezen van teksten zonder actief vragen erover te stellen. Ook hebben studenten moeite met het toepassen van metacognitieve vaardigheden, zoals plannen en reflecteren.

Gelukkig is zelfregulerend leren aan te leren. Het vereist wél aanmoediging. Daarin speel jij als docent een fundamentele rol.

Ondersteun studenten in zelfregulatie

Ben je benieuwd hoe je studenten kunt ondersteunen bij het versterken van de benodigde zelfregulerende vaardigheden? Lees er alles over in de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs ´. Hierin ontdek je hoe je studenten zowel expliciet als impliciet kunt ondersteunen.

Expliciete ondersteuning

Expliciete ondersteuning houdt in dat je studenten volledig informeert over het cyclische proces van zelfregulerend leren.

Dit omvat:

  • Wat zelfregulerend leren is
  • Waarom het belangrijk is
  • Wat de verschillende fases zijn
  • Welke strategieën kunnen helpen bij het versterken van de benodigde vaardigheden.

Impliciete ondersteuning

Impliciete ondersteuning stimuleert het gebruik van zelfregulerende vaardigheden zonder het expliciet uit te leggen. Dit werkt goed wanneer studenten al enige ervaring hebben met specifieke strategieën. Kleine interventies kunnen al helpen.

Denk aan:

  • Het demonstreren van specifieke strategieën
  • Studenten eraan herinneren om de strategieën te gebruiken
  • Studenten bevragen op het gebruik van deze strategieën (prompts geven)
  • Studenten gerichte feedback geven op het inzetten van strategieën.

Kennis & handvatten zelfregulerend leren

Het lezen van de whitepaper  helpt je om de juiste kennis en handvatten te krijgen om studenten effectief te ondersteunen in het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden. Hierdoor kun je bijdragen aan hun succes en hen voorbereiden op een zelfstandige en gemotiveerde leerhouding, zowel tijdens hun studie als in hun toekomstige loopbaan. Download de whitepaper en ontdek hoe jij het verschil kunt maken.

De kennis, methodieken, tips en tricks in deze whitepaper worden je aangeboden door negen (docent)onderzoekers van verschillende hogescholen. Zij maken deel uit van het NRO SELFLEXconsortium, dat de komende vier jaar onderzoek doet naar zelfregulerend leren in het hoger onderwijs.

Download  de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs´.

 

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

64

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken