Juliette Scheepe over leesvaardigheid en Tovani-methode

Noordhoff
redactie

Docent Juliette Scheepe van het Mendelcollege in Haarlem werkt in de klas met de Tovani-methode. Zo zetten leerlingen bij het lezen een denk- en een leesstem in en markeren ze moeilijke woorden. Elke les beginnen ze met lezen in een zelfgekozen leesboek. En de leerlingen? Die vinden het lezen wel fijn!

 

Over de Tovani-methode

De Amerikaanse leesexpert Cris Tovani ontwikkelde een methode voor leerkrachten in het basis-en voortgezet onderwijs om het begrijpend lezen van leerlingen te verbeteren. In de methode staan een aantal technieken centraal die leerlingen helpen om teksten bewust te lezen en zo de inhoud beter te begrijpen. Eén van de technieken om de concentratie vast te houden is het lezen van een tekst met een ‘denkstem’. Hierbij denkt de leerling tijdens het lezen na over het doel van de tekst, welke relaties tekstdelen met elkaar hebben en welke bedoeling de schrijver met de tekst heeft. Tegenovergesteld aan de ‘denkstem’ is de ‘voorleesstem’, waarbij de leerling de tekst alleen maar leest en in feite niet bewust bezig is met de inhoud.

Cris Tovani beschreef de methode in het boek ‘I Read It, But I Don’t Get It’(vertaald door Sølvi van den Ende in 2005 ‘Ik lees het wel maar snap het niet’).

 

Werken aan een leesvaardige toekomst: lezen = leren

Noordhoff helpt leerlingen en studenten om een betere lezer te worden. Op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaring kiezen we de juiste ingrediënten om ons lesmateriaal verder te ontwikkelen. Dat doen we voor de doorlopende leerlijn: van leren lezen op de basisschool tot het begrijpen van studieteksten in het hoger onderwijs. Zo zorgen we voor betere motivatie, meer plezier, goed leesbegrip en grotere woordenschat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Voorgezet onderwijs

Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

VO header leesvaardigheid
Nieuwsbrief Voorgezet onderwijs

Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Foto van Annemiek Houwen
Foto van Annemiek Houwen
Podcast #19: Gevoelige geschiedenis – Annemiek Houwen
Podcast
Voortgezet onderwijs
Voortgezet onderwijs
Tussenuur met noordhoff podcast wiskundig denken
Tussenuur met noordhoff podcast wiskundig denken
Podcast #5: Wiskundig denken – Erik van Haren
Podcast
Basisonderwijs
Basisonderwijs, Hbo, Mbo, Voortgezet onderwijs
Tussenuur met Noordhoff podcast spoken word
Tussenuur met Noordhoff podcast spoken word
Podcast #32: Spoken word
Podcast
Basisonderwijs
Basisonderwijs, Hbo, Mbo, Voortgezet onderwijs

Gerelateerde events

Koersen op Kerndoelen Rotterdam
13 feb
13:00
- 18:00
Basisonderwijs
Voortgezet onderwijs, Basisonderwijs
Koersen op Kerndoelen Lelystad
22 mei
13:00
- 18:00
Basisonderwijs
Voortgezet onderwijs, Basisonderwijs
Koersen op Kerndoelen Eindhoven
25 sep
13:00
- 18:00
Basisonderwijs
Voortgezet onderwijs, Basisonderwijs

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken