Home / Kennisbank / De toekomst van het onderwijs
Op donderdag 17 maart gaf Richard van Hooijdonk als trendwatcher en futurist een inspirerende sessie over de toekomst van het onderwijs. Het is belangrijk dat docenten niet langer bezig zijn met het onderwijs van gisteren. Er is een geheel andere benadering van lesgeven nodig. Zodat de studenten van nu de juiste skills en vaardigheden meekrijgen, voor de banen die er overblijven.
Lees ook het interview met Richard na afloop van de sessie. Of download het Whitepaper ‘Gamification’.
Herhalende en voorspelbare taken worden steeds meer door robots overgenomen. Denk aan de tuinbouw, waar camera’s het groeiproces van de tomaat bijhouden. Als de tomaat rijp is, wordt het algoritme van de robot in gang gezet om de rijpe tomaat te plukken.
De ontwikkeling van automatisering en robots die eenvoudige taken overnemen, zal alleen maar groter worden. De voorspelling is dat in 2025 de helft van alle banen door robots is overgenomen.
Enkele voorbeelden van taken die robots van ons overnemen zijn:
Richard haalt in het webinar ook het voorbeeld aan van hoe techniek in ons eigen lichaam een positieve uitwerking kan hebben. Bert Veeringa heeft een concept met sensoren ontwikkeld. Deze sensoren gaan in het lichaam op zoek naar bedreigingen. Zo kan het lichaam gewaarschuwd worden voor een naderende hartaanval of burn-out. In het laatste geval kan dit zelfs enkele maanden van tevoren al aangegeven worden!
Naast alle wonderen van de techniek komen er ook nieuwe uitdagingen bij. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk als een drone de bestelling verkeerd bezorgt? Of als een zelfrijdende auto crasht?
Met synthetische media hebben docenten, studenten en ouders de mogelijkheid om onderwijs op maat perfect vorm te geven. Je kunt denken aan een avatar die de persoonlijke leerontwikkeling van de student visueel maakt. Van de cijfers tot de aanwezigheid van een student, de levensechte weergave levert commentaar op de gegevens. Zo rolt er een persoonlijk plan uit, dat ook visueel inzichtelijk is.
Als het onderwijs niet sneller dan de markt verandert, wat dan? Sectoren zullen verdwijnen, omdat ze vervangen worden door slimmere, snellere en goedkopere diensten. Leerlingen van nu hebben andere skills nodig om te zorgen dat hun werkplek in stand blijft. Bedrijven of scholen die niet meegaan met deze verandering gaan failliet en worden nutteloos.
Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat we instemmen met de sleutelfunctie die het onderwijs heeft. Docenten hebben de sleutel in handen om in te spelen op de behoeften van onze internationale economie.
Veranderen is voor mensen moeilijk. Het zit in ons DNA om te blijven bij wat we kennen. Als we onze mindset open kunnen stellen, is een andere koers zeker mogelijk.
Het primair onderwijs moet zich richten op het ontdekken en herkennen. Secundair onderwijs sluit hierop aan door zich bezig te houden met het ontwikkelen en experimenteren. Het hoger onderwijs sluit het model af door het toe te passen en professionaliteit in de maatschappij vorm te geven.
Als je aan de school van de toekomst denkt, hou dan het plaatje van een ecosysteem voor je. Je kunt het als school niet alleen. Samenwerken met andere scholen, ouders, wetenschappers en bedrijven maakt je sterker. Het verbreedt je kennis en vaardigheden, geeft meer tijd en levert ook geld op.
Hoe ziet een ecosysteem, of campus zoals Richard het ook wel noemt, eruit?
Deze drie werken samen aan een gezamenlijk doel en plan.
De jonge generatie wordt ook wel de Omega-generatie genoemd. Energieke, jonge mensen die positief denken en uitgedaagd willen worden. Als ze hier niet de ruimte voor krijgen, dan zijn ze binnen drie maanden veranderd. Ze gaan dan op in de oude bedrijfscultuur.
Laat een oudere directeur met een 25-jarige samen leidinggeven. Zo bundel je het beste van twee werelden. We hebben jonge mensen nodig, omdat ze betere vragen stellen én een onderzoekende houding hebben.
Denk aan de blauwe beer. Creëer tien blauwe beren in je team. Ga tenslotte praten met wetenschappers en maak een plan. Doorpakken hierin is echt nodig om verschil te kunnen maken.
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Gamification’.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!