Aantrekkelijk onderwijs met een Digital Twin

Hbo

Bij Noordhoff zijn we altijd op zoek naar nieuwe proposities om docenten en studenten te ondersteunen. Digital Twins zouden de volgende heilige graal zijn voor bepaalde problemen die in het hoger onderwijs spelen. Maar hoe realiseer je ze? En wat kun je er als docent allemaal mee?

Allereerst een kleine definitie, zodat we precies weten waar we het over hebben. Een Digital Twin is een virtuele omgeving oftewel een simulatie van de werkelijkheid. Je kunt ze in allerlei vormen gieten, zoals een chatbot of een avatar. Of een virtuele representatie van bijvoorbeeld een fysiek bedrijf, inclusief alle mensen, systemen, processen en operaties.

De spoeling wordt dunner

In die vorm kan een Digital Twin een realistisch en interactief leerplatform zijn voor studenten, want ze kunnen er informatie mee ophalen of bepaalde situaties nabootsen om hun kennis te vergroten.

Dat zegt ook Peter Heidemann, adviseur Onderwijs en Technologie bij Saxion. “We sturen onze studenten vaak naar bedrijven toe om te praten over bijvoorbeeld de security of de hygiëne binnen zo’n organisatie. Die bedrijven willen meestal wel meewerken, maar soms worden ze overvraagd en is er simpelweg niet voldoende ruimte. We merken bij Saxion dat de spoeling steeds dunner wordt en dat we steeds meer moeite hebben om onze studenten op pad te kunnen sturen. Een Digital Twin zou dat deels kunnen oplossen.”

Aantrekkelijk en afwisselend onderwijs

De voordelen zijn dan ook legio, denkt Peter. “Een Digital Twin scheelt niet alleen tijd, omdat je geen fysiek persoon op locatie hoeft te interviewen. Het biedt ook meer mogelijkheden bij praktijkopdrachten. Kijk, studenten zullen altijd uit boeken moeten leren. Tegelijkertijd wil je het onderwijs wél aantrekkelijker en afwisselender maken. AI kan ons helpen om content op een verrassende en vernieuwende manier aan te bieden. Daarnaast denk ik dat je met een Digital Twin beter kunt zien welke stappen studenten maken, tegen welke problemen ze aanlopen en waar docenten meer aandacht aan moeten besteden. Je krijgt dus meer inzicht in hoe studenten leren en waar de hiaten in kennis en vaardigheden zitten.”

Hoe realiseer je een Digital Twin?

Stuk voor stuk solide redenen om serieus naar Digital Twins te kijken, betoogt Peter. Hoe je dat aanpakt? We hebben de belangrijkste stappen op een rijtje gezet.

1: Ontwerp en planning

Definieer je doelen en bepaal wat je precies met de Digital Twin wil bereiken. Beslis vervolgens welke aspecten van een bedrijf je in de virtuele representatie ervan wilt opnemen.

2: Dataverzameling

Verzamel gedetailleerde informatie over het bedrijf, zoals bedrijfsstructuur, bedrijfsprocessen, producten, diensten en personeel. Creëer vervolgens realistische scenario’s voor studenten.

3: Modelontwikkeling

Gebruik 3D-modellering en simulatiesoftware om een visuele representatie van het bedrijf te maken. Denk ook aan interactieve elementen, zoals avatars van medewerkers of een virtuele ceo die reageert op vragen van studenten. AI en chatbots kunnen daarbij helpen.

4: Integratie van technologieën

Gebruik AI voor het creëren van intelligente en realistische scenario’s en reacties van de virtuele ceo’s en werknemers. Integreer de Digital Twin vervolgens in je Learning Management System zodat studenten er makkelijk mee aan de slag kunnen.

5: Testen en verbeteren

Denk niet dat je nu klaar bent! Meten is weten, dus laat een kleine groep studenten de Digital Twin testen en gebruik hun feedback om de Digital Twin te verbeteren.

6: Implementatie en onderhoud

Zorg voor trainingsmateriaal en handleidingen, zodat docenten en studenten precies weten hoe ze met de Digital Twin kunnen werken. En houd de Digital Twin up-to-date zodat de chatbot of virtuele omgeving relevant blijft.

Hoe kun je Digital Twins in het onderwijs gebruiken?

Er zijn talloze toepassingen te bedenken voor Digital Twins in het onderwijs. Zoals deze!

  • Simulaties van bedrijfsprocessen, zodat studenten leren begrijpen hoe verschillende afdelingen en processen op elkaar inwerken.
  • Simulaties van een crisis, zodat studenten leren hoe ze kunnen reageren op onverwachte situaties zoals productiefouten of cyberattacks.
  • Simulaties van financiële processen, zodat studenten leren hoe ze financiële rapporten moeten interpreteren en financiële beslissingen moeten nemen.
  • Simulaties van de markt, zodat studenten kunnen oefenen met marktanalysetools en -technieken.
  • Simulaties van klantgesprekken, zodat studenten leren hoe ze beter kunnen verkopen en op de behoeften van klanten in kunnen springen.
  • Simulaties van wervings- en selectieprocessen, zodat studenten leren hoe ze sollicitatiegesprekken kunnen voeren.
  • Simulaties van Research en Development-omgevingen, zodat studenten kunnen experimenteren met innovatie en productontwikkeling in een risicoloze omgeving.

Kortom!

Met Digital Twins kun je alle kanten op. Voor het onderwijs bieden ze dynamische en interactieve leeromgevingen waarin studenten vrij kunnen leren, oefenen en experimenteren met bedrijfsprocessen en allerlei scenario’s. En wanneer je ze gebruikt voor interdisciplinaire projecten, kunnen studenten uit verschillende vakgebieden samenwerken aan bijvoorbeeld realistische bedrijfsproblemen. Net zoals ze in de echte wereld zouden doen. In die zin dragen Digital Twins bij aan het opdoen van die broodnodige praktijkervaring waarmee studenten later succesvol het werkende leven in kunnen stappen.

Kortom, door het creëren van realistische werksimulaties kunnen Digital Twins het onderwijs diepgaand beïnvloeden én verbeteren. Tijd om ermee aan de slag te gaan!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Menselijke hand rijkt naar robot hand
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Profielfoto Irene Schoemakers
Profielfoto Irene Schoemakers
Duurzame inzetbaarheid
Lesmateriaal
Hbo
Hbo
Filosoferen over digitalisering
Artikel
Hbo
Hbo
Tekening van een huis gemaakt van allemaal groene buxus blaadjes op een paarse achtergrond
Tekening van een huis gemaakt van allemaal groene buxus blaadjes op een paarse achtergrond
Duurzaam bouwen met AI
Artikel
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Symposium “Duurzame ontwikkeling in het onderwijs”
30 jan
14:00
- 18:00
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – eXtra editie!
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken