Zelfregulerend leren kun je niet zelfregulerend leren

Hbo

Als studenten zelfregulerend leren beheersen, gaan ze meer én beter leren, met meer motivatie. Daar hebben ze wel de hulp van jou als docent, bij nodig. Hoe pak je dat aan?

Heb oog voor het proces

Onderwijs hoort bij te dragen aan kennisontwikkeling. Dat geldt voor zowel studenten in het middelbaar onderwijs als hoger onderwijs. Als het goed is, leren ze meer over de Nederlandse taal, economie of andere beroepsgerichte vakkennis. Daarbij horen ze deze kennis niet alleen aan, maar leren ze deze ook toepassen.

Veel kennisoverdracht op de middelbare en hogere school gaat nog via zenden. Er is weinig tot geen overdracht in het leren leren, stelt Patrick Sins, lector Leren aan de Hogeschool Rotterdam. Studenten weten hierdoor niet welke strategieën er zijn in het leerproces en hoe ze deze kunnen inzetten. Daardoor zijn ze niet de baas over hun eigen leerproces. Terwijl juist deze strategieën voor betere leerprestaties zorgen, blijkt uit onderzoek.

Meepraten over zelfregulerend leren? Schuif in november bij ons aan tafel!

Drie typen strategieën

Met zelfregulerend leren krijgen de studenten wel grip op het leerproces. Dat bereik je dus met strategieën die je inzet om te kunnen leren. Er zijn hierbij drie typen tools:

  1. Cognitieve strategieën: de leerstrategieën die helpen om de kennis je eigen te maken. Een student kan bijvoorbeeld een samenvatting maken, informatie in een schema te zetten of een mindmap rond informatie vastleggen.
  2. Metacognitieve strategieën: de ‘managers’ die de student helpen bij het bepalen welke leerstrategie je op welk moment in moet zetten. Denk bijvoorbeeld aan plannen of monitoren.
  3. Motivationele strategieën: de strategieën die gaan over het motiveren van jezelf. Hoe zet je door als student, ook al is de kennis vergaren moeilijker dan gedacht?

De docent doet ertoe

Patrick: “Jongeren weten vaak niet wat ze met hun autonomie aan moeten. Daardoor blijft kennis achter in de klas. De docent die studenten wél informeert over welke leerstrategieën er zijn, hoe je ze gebruikt en wanneer je ze inzet, zorgt voor meer kennisoverdracht, meer motivatie en daardoor ook meer zin”.

“Leg dus uit welke leerstrategie je inzet. Start je de les met het activeren van de voorkennis? Bespreek dit! Vertel de studenten dat je hun voorkennis activeert, wat hen helpt om de stof beter te onthouden. Gebruik de WWHW, Wat Wanneer Hoe Waarom” tipt Patrick.

“Begin bijvoorbeeld met de W van Wat, zoals: ‘Ik ga nu met jullie plannen.’ Dan Wanneer: ‘Monitor tijdens de les en na de les. Het Hoe: Heb ik mijn doel als jongere behaald, op deze manier?’ Vertel studenten het voordeel van deze manier van leren leren, het Waarom. Kortom: geef hun de tools om het zelf te kunnen.

Hoe doe je dat als docent? Patrick Sins is de keynotespeaker bij de Aan tafel-sessie in Rotterdam. Hij vertelt niet alleen over de strategieën van zelfregulerend leren, maar ook over hoe je die dan overbrengt. Want zelfregulerend leren kun je niet zelf leren: daar hebben studenten jou als docent voor nodig.

Meepraten over zelfregulerend leren? Schuif in november bij ons aan tafel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

Student zit weggedoken achter een stappel boeken
Whitepaper Zelfregulerend leren

Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?

Ook interessant voor jou

Gamification
Gamification
Meer betrokkenheid en motivatie met gamification
Lesmateriaal
Hbo
Hbo, Mbo
Profielfoto van Bart Wernaart
Profielfoto van Bart Wernaart
Dilemma’s rondom zelfdenkende technologie
Whitepaper
Hbo
Hbo
Vooruitstrevende docenten in het beroepsonderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Symposium “Duurzame ontwikkeling in het onderwijs”
30 jan
14:00
- 18:00
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – eXtra editie!
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken