Home / Kennisbank / Zelfregulerend leren kun je niet zelfregulerend leren
Als studenten zelfregulerend leren beheersen, gaan ze meer én beter leren, met meer motivatie. Daar hebben ze wel de hulp van jou als docent, bij nodig. Hoe pak je dat aan?
Onderwijs hoort bij te dragen aan kennisontwikkeling. Dat geldt voor zowel studenten in het middelbaar onderwijs als hoger onderwijs. Als het goed is, leren ze meer over de Nederlandse taal, economie of andere beroepsgerichte vakkennis. Daarbij horen ze deze kennis niet alleen aan, maar leren ze deze ook toepassen.
Veel kennisoverdracht op de middelbare en hogere school gaat nog via zenden. Er is weinig tot geen overdracht in het leren leren, stelt Patrick Sins, lector Leren aan de Hogeschool Rotterdam. Studenten weten hierdoor niet welke strategieën er zijn in het leerproces en hoe ze deze kunnen inzetten. Daardoor zijn ze niet de baas over hun eigen leerproces. Terwijl juist deze strategieën voor betere leerprestaties zorgen, blijkt uit onderzoek.
Meepraten over zelfregulerend leren? Schuif in november bij ons aan tafel!
Met zelfregulerend leren krijgen de studenten wel grip op het leerproces. Dat bereik je dus met strategieën die je inzet om te kunnen leren. Er zijn hierbij drie typen tools:
Patrick: “Jongeren weten vaak niet wat ze met hun autonomie aan moeten. Daardoor blijft kennis achter in de klas. De docent die studenten wél informeert over welke leerstrategieën er zijn, hoe je ze gebruikt en wanneer je ze inzet, zorgt voor meer kennisoverdracht, meer motivatie en daardoor ook meer zin”.
“Leg dus uit welke leerstrategie je inzet. Start je de les met het activeren van de voorkennis? Bespreek dit! Vertel de studenten dat je hun voorkennis activeert, wat hen helpt om de stof beter te onthouden. Gebruik de WWHW, Wat Wanneer Hoe Waarom” tipt Patrick.
“Begin bijvoorbeeld met de W van Wat, zoals: ‘Ik ga nu met jullie plannen.’ Dan Wanneer: ‘Monitor tijdens de les en na de les. Het Hoe: Heb ik mijn doel als jongere behaald, op deze manier?’ Vertel studenten het voordeel van deze manier van leren leren, het Waarom. Kortom: geef hun de tools om het zelf te kunnen.
Hoe doe je dat als docent? Patrick Sins is de keynotespeaker bij de Aan tafel-sessie in Rotterdam. Hij vertelt niet alleen over de strategieën van zelfregulerend leren, maar ook over hoe je die dan overbrengt. Want zelfregulerend leren kun je niet zelf leren: daar hebben studenten jou als docent voor nodig.
Meepraten over zelfregulerend leren? Schuif in november bij ons aan tafel!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?