Vooruitstrevende docenten in het beroepsonderwijs

Hbo

In het onderwijs is innovatief bezig zijn iets waar verschillende docenten hun missie van maken. In dit artikel delen meerdere docenten hoe hun school bezig is met toekomstgericht lesgeven. Wat zijn nu voorbeelden van docenten die innovatief lesgeven? In dit artikel lees je er meer over.

Voorbeeld van innovatief lesgeven: de opzet van Het Bureau

Ooit begon het met een aantal uren in de week; de innovatieve actie van Guido Romeijn om een studentenbureau op te zetten. Dit breidde na verloop uit naar een dagdeel en nu start het Grafisch Lyceum schoolbreed met Het Bureau. Klanten zoals sociaal-maatschappelijke bedrijven, start-ups en andere organisaties kunnen bij studenten hun media opdracht in vervulling laten gaan. Van een bedrijfsfilm maken tot de brochures ontwerpen voor een campagne, alles is mogelijk.
Romeijn heeft zelf een master in leren en innoveren afgerond. ‘We vragen enkel een stukje coaching van de klant, feedback en een donatie aan het goede doel dat we steunen: SOS kinderdorp. Het doel is dat studenten groeien’.

Het leerlab als voorbeeld van innovatief werken op het Curio

Mijke van As is docent verpleegkunde en afgelopen jaar leerlableider blended herontwerp geweest. Van As: ‘We gaan voor goed onderwijs bij Curio en voor docenten die zich daar ook eigenaar over voelen. Een voorbeeld van één van de innovatieve projecten binnen Curio zijn de leerlabs.
Een leerlab kan bestaan uit een groep docenten, zowel intern als extern, onderzoekers en studenten. De groep gaat binnen het thema aan de slag met vragen die ze zelf centraal stellen.’
Een voorbeeld van het leerlab is het Blended Herontwerp, het lab wat Mijke zelf aanstuurt. Hier is een toolkit ontwikkelt (Toolkit ontwerpreis blended leren) die inzichtelijk maakt wat docenten nodig hebben om goed te kunnen starten met blended learning. Van As en haar team hebben eerst een blauwdruk van de toolbox gemaakt. De deelnemers van het leerlab deden onderzoek en dit is verwerkt in een interactieve toolkit met visuele effecten. Het is een toolkit met veel handige tips en voorbeelden, die je als docent een goede start geeft bij het creëren van eigen blended onderwijs.

Ingrediënten voor innoverend lesgeven

Wat zijn nu ingrediënten voor innoverend lesgeven? Het kan een missie lijken waar zoveel haken en ogen aan zitten. Romeijn: ‘Flexibel onderwijs met zo min mogelijk didactiek heeft bij ons goed geholpen. Inmiddels werkt Het Bureau al 15 jaar. Laat het leren uit de nieuwsgierigheid van de student komen, kies voor een praktisch leermodel en volg een flexibele aanlooproute. Studenten bij ons komen niet direct in contact met de klant. Dit gaat zorgvuldig en in stappen.’ Van As: ‘Begin klein, bijvoorbeeld op lesniveau. Inventariseer waar iedereen staat in het team. Op basis van de inventarisatie kan je bijvoorbeeld met maatjes werken. Met dit maatje kun je spiegelen, elkaar helpen, uitdagen en prikkelen. Hierdoor leer je van elkaar en kan je de organisatie van het onderwijs ook makkelijk volhouden.
Vanuit de behoefte van studenten probeert Romeijn met zijn collega’s om mensen uit het praktijk-en werkveld van buiten de school naar binnen te halen. Onder andere LinkedIn is hier een goed middel voor, om zo contacten te bereiken. ‘Minder duwen, meer faciliteren’ vat Romeijn het kort en krachtig samen.
Dingen loslaten; dat hoort ook bij innoveren. Er is veel interne stroefheid door de manier waarop regelgeving intern voor stagnatie zorgt. Bij het Bureau werken de studenten met Notion. Deze app gaat een paar stappen verder dan Trello. Er is één bord voor Het Bureau waar studenten op werken. Op dit bord kunnen 400 studenten tegelijk werken. De rechten zijn aanpasbaar, zodat het AVG proof is.

Kijkend naar de toekomst

Op het Grafisch Lyceum starten ze dit schooljaar schoolbreed met Het Bureau. Op het Curio waar van As werkt gaan ze binnen verpleegkunde aan de slag met een kernteam. Drie docenten werken samen op verschillende groepen. Er is een gezamenlijke dagstart. De waarden van differentiëren, meer inzetten op de leervraag van de student en flexibiliteit staan hierbij centraal. ‘Stel dat er een college is over dementie. En de BBL student loopt al jaren op de dementie afdeling. Dan kan deze al veel theorie gehoord hebben en juist andere vragen hebben dan een medestudent. Deze student kan dan zijn leervraag centraal stellen. docenten kunnen zich splitsen aan de hand van de leervragen van de studenten én met elkaar sparren.’
Wat deze innovatieve docenten gemeen hebben? De straling in hun ogen en het vertrouwen in de toekomst van goed onderwijs. Wat we samen als docenten kunnen bereiken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Het belang van ethiek in een digitale wereld
Het belang van ethiek in een digitale wereld
Het belang van ethiek in een digitale wereld
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Adaptief leren
Adaptief leren
Adaptief leren: een introductie
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Flexibilisering van het onderwijs
Flexibilisering van het onderwijs
De waarheid achter de hype flexibilisering
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Haal alles uit de digitale leeromgeving – Noordhoff mbo
10 sep
16:00
- 17:00
Mbo
Mbo
Foto van Wilco Verdoold en Martine Mingaars. Keynote spreker en dagvoorzitter van dit Aan tafel event
Aan tafel! – AI en automatisch beoordelen
10 okt
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo
Profielfoto van Martine Mingaars, dagvoorzitter van het Aan tafel event 2024
Aan tafel! – AI, Rol van student, docent en uitgever
24 sep
10:30
- 14:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken