Kennisbank Kwaliteitskader Taal-Nederlands voor leermiddelen
Op 16 juni is een belangrijke mijlpaal bereikt voor het streven naar beter taal- en leesonderwijs in Nederland! Het Kwaliteitskader Taal-Nederlands voor leermiddelen is officieel gelanceerd (zie Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands – Platform Samen Onderzoeken)
Waarom vinden wij dit kader belangrijk?
De leesvaardigheid van jongeren is de afgelopen jaren steeds gedaald. Met dit wetenschappelijk onderbouwde kwaliteitskader leggen we collectief de lat hoger. Het biedt scholen in het PO en VO praktische gesprekskaarten om als team onderbouwde keuzes te maken in het curriculum en de keuze voor leermiddelen. En het geeft ons, als leermiddelenmakers, handvatten om de leesvaardigheid in onze methodes nog verder te bevorderen.
Het gaat om het gesprek, niet om het vinkje.
Het doel van de kaarten is om het gesprek over het verbeteren van taalvaardigheid op gang te brengen. Niet om een afvinklijst ‘af te werken’.
Er zijn vijf inhoudelijke gesprekskaarten over de thema’s:
💡Kaart 1: Rijk aanbod van teksten en boeken.
💡Kaart 2: Betekenisvol taalonderwijs
💡Kaart 3: Effectief en activerend taalonderwijs
💡Kaart 4: Samenhangend taalonderwijs
💡Kaart 5: Ondersteuning van de leraar
We gaan graag in gesprek over hoe we deze thema’s nu al integreren in onze leermiddelen en aan welke verbeteringen we momenteel werken. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen en horen graag waar wij jullie, als onderwijsprofessionals, verder in kunnen ondersteunen!
Ga nu in gesprek met onze Didactisch Experts en maak samen het onderwijs beter.
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!