Home / Kennisbank / Flexibel onderwijs vereist zelfregulatie
Het is enorm belangrijk om zelfregulerend leren bij studenten in het hoger onderwijs te versterken. Dit houdt in dat studenten leren hoe ze hun eigen leerproces (nog beter) kunnen vormgegeven en hun verantwoordelijkheid hiervoor kunnen nemen. Daarnaast doen ze ervaring op met specifieke strategieën en vaardigheden, waardoor ze effectieve en passende keuzes maken in hun leerproces.
Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk?
Het hoger onderwijs wordt steeds flexibeler. Op deze wijze kan het blijven inspelen op technologische innovaties, maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende behoeften van de arbeidsmarkt. Studenten hebben zelfregulerende vaardigheden nodig om effectief te kunnen leren in een flexibele omgeving.
Een ander veelgehoord argument is dat door in te zetten op meer flexibiliteit in het hoger onderwijs, studenten meer eigen keuzes kunnen maken. Dit geeft hen meer regie over hun leerproces. Er wordt gesuggereerd dat dit hun autonomie en motivatie verhoogt, waardoor ze dieper leren, beter presteren en beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt.
Het uiteindelijke doel van het versterken van zelfregulerende vaardigheden is dat studenten in staat zijn om de verschillende stappen van het zelfregulatieproces (in deze whitepaper lees je welke stappen dit zijn) effectief te doorlopen. Zo kunnen ze hun leerproces optimaal vormgeven.
Een effectieve methodiek om hen hierbij te ondersteunen is bijvoorbeeld adaptieve ondersteuning. Hiermee wordt aangesloten bij waar een student staat als het gaat om zelfregulatie, welke ondersteuningsvorm passend is en wie daarbij aan zet is.
Wil je meer praktische tips, voorbeelden en inzichten over hoe je studenten effectief kunt ondersteunen bij het versterken van hun zelfregulerende vaardigheden? En hoe je een krachtige leeromgeving creëert waarin zelfregulerend leren (verder) tot bloei komt? Download dan nu de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs´.
Deze whitepaper is geschreven door Milou van Harsel, associate lector binnen het lectoraat Brein en Leren van het Expertisecentrum Future Proof Education van Avans Hogeschool, in samenwerking met acht (docent-)onderzoekers van diverse hogescholen. Samen maken zij deel uit van het NRO SELFLEXconsortium, dat de komende vier jaar onderzoek doet naar zelfregulerend leren in het hoger onderwijs.
Download de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs´.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?