Home / Kennisbank / 5 facetten van Design Based Education
Wie zich als docent bezig houdt met het (beroeps)onderwijs en de toekomst op de arbeidsmarkt, kan bijna niet meer buiten Design Based Education om. Dit onderwijsconcept heeft een vernieuwende manier van hoe leren, samenwerken en de arbeidsmarkt elkaar vinden. Laat je als docent inspireren door de vijf inhoudelijke facetten in dit artikel.
Design Based Education (DBE) is een onderwijsconcept, waarbij studenten van verschillende opleidingen samenwerkend leren. Dat niet alleen: met een praktijkvraag van de opdrachtgever als startschot gaan studenten in de ateliers werken aan een product of dienst. De ateliers zijn rijk ingerichte leeromgevingen, met tal van voorzieningen. Samenwerken, feedback ontvangen en leren staan centraal. Zo worden studenten beter voorbereid op de arbeidsmarkt, volgens onderzoekers van NHL Stenden.
Design Based Education bestaat uit vijf facetten, die in onderlinge samenhang met elkaar werken. Dit zijn:
Meerdere studenten zitten over de tafel heen gebogen in het atelier. In het gezelschap bevinden zich studenten verpleegkunde én studenten van de opleiding engineer. Na een korte vergadering, gaat de ene student op het whiteboard een berekening maken. Een andere student maakt gebruikt van de laptop om een filmpje te analyseren, van een wandelende patiënt met en zonder prothese. Een derde groep studenten is met een expert in gesprek, over de fysiologische en anatomische aspecten van het vraagstuk.
Hun doel? Samenwerken aan het ontwikkelen van een nieuwe, comfortabele arm- en beenprothese. Waar de studenten verpleegkunde in deze casus vooral kijken naar de patiënt, kijken studenten van de opleiding engineer vooral naar het ontwerpproces. De ene student kijkt vooral mensgericht, de ander met een technisch oog.
Dit zorgt in de praktijk voor gesprekken over de wisselende denkbeelden die er leven. Daarnaast geeft het ook nieuwe inzichten. De chirurg sluit als opdrachtgever aan en geeft feedback op het ontwerpproces. Ook gaan studenten in gesprek met een volwassene die een nieuwe prothese nodig heeft. Door de doelgroep te bevragen, krijgen ze steeds beter in beeld wat er aan product nodig is én wat de opdrachtgever wil. Afwisselend stellen de studenten aan de doelgroep vragen om zo informatie te vergaren. De studenten nemen deze input mee in het ontwerpproces.
De docent die de studenten begeleidt, heeft verschillende rollen in dit onderwijsconcept. Zo creëert deze als ontwerper de situaties waarin studenten zoveel mogelijk van én met elkaar kunnen leren. De docent weegt continu af wanneer het toevoegen van kennis en theorie een meerwaarde heeft voor het leerproces van de studenten. Het doel is om het zelfonderzoek en kritisch denkvermogen zo te bevorderen.
Als studenten er zelf niet meer uit komen, is de docent degene die met een kennisclip of podcast nieuwe informatie en theorie toevoegt. De docent is daarnaast ook coach. Hij geeft feedback op het proces, welke bij voorkeur direct plaatsvindt.
Docent Patrick van Aalst, werkzaam bij NHL Stenden, legt uit: ‘Gemengde teams geven beter resultaat. Doordat studenten meteen in de praktijk aan de slag gaan, in een uitdagende leeromgeving, met een relevante onderzoeksvraag en zo de doelgroep leren kennen, zullen ze een betere aansluiting vinden op de arbeidsmarkt.’
Design thinking levert dynamische situaties op. Studenten die voor het eerst met het werkveld in aanraking komen zijn vaak onbevangen. ‘In de geest van de beginneling zijn er veel mogelijkheden. Maar in de geest van iemand die ervaren is maar enkele.’ aldus Shunryu Suzuki. Wat dat betreft, is de samenwerkingen tussen studenten van verschillende opleidingen, de arbeidsmarkt en doelgroep een gouden combinatie te noemen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!